از سگ کشی تا دیوار مهربانی: شهرداری از جان سگ ها جیب های گشاد می دوزد

دوشنبه, 3ام اسفند, 1394
اندازه قلم متن

sag_shahrdari1

انتخاب خبر – آبتین طبرزدی: در روزهای سرد زمستان، هموطنان خیر و نیک اندیش بانی حرکت زیبا و مفهومی تقسیم مهربانی با نیازمندان شدند و آن را با دیوار مهربانی اغاز نمودند.

به گزارش انتخاب خبر، این حرکت انسانی بازتاب های گسترده ای را در فضای مجازی ایران و رسانه ای جهان داشت. وجه ی اخلاقی و فرهنگی که در یک جمله خلاصه می گردید، نیاز داری بردار نیاز نداری بذار؛ این چند کلمه دربردارنده ی معنای بزرگی بودند؛ این کلام روشن، نیازی به سخنگوی خاصی نداشت و کاملاً داوطلبانه از سوی مردم شکل گرفت و فراگیر شد.

این پتانسیل اجتماعی در عرصه های دیگر، نیروی خود را به نمایش گذاشته است، مثل دفاع از حقوق حیوانات و بحث ممانعت از کشتار سگهای بی سرپرست، که از طریق ساماندهی و قلاده گذاری آنها از سوی حامیان آگاه دنبال می شود؛ خواستی که با جدیت از سوی حامیان مطرح و برای انجام آن تلاش های فراوانی صورت گرفت.

تأثیرگذاری فرهنگی دفاع از حقوق حیوانات، ورای دنیای مجازی و چیزی بیش از یک حرکت ساده و مقطعی، بلکه بطور یک نیاز و حقیقت اجتماعی بود که مردم آن را حس می کردند و در پیوند با زندگی آنها قرار داشت، اما به دلیل ممانعت و ایجاد سختگیری از سوی حکومت برای سالها بایکوت و به حاشیه رانده شده بود.

ریشه ی اصلی این مخالفت ها از نگهداری حیوانات خانگی مخصوصاً سگها منشأ می گرفت که حکومت آن را نماد غرب و تجملگرایی می دانست، و از هر فرصت برای سرکوب دارندگان آن بهره می گرفت.

sag_shahrdari3

بازوی اجرایی آن، نیروی انتظامی بود؛ اخیراً حتی نمایندگانی در مجلس درصدد برآمدند که با وضع قوانینی، محدودیت های بیشتری را در این زمینه اعمال کنند.

این طرح، دست مأموران را برای سرکشی بیشتر در زندگی خصوصی مردم آن هم به بهانه ی سگ باز می گذاشت، که با اعتراض های فراوان مردمی مواجه شد و در خود مجلس، مردود و در آخر به بایگانی تاریخ سپرده شد.

آری! مقاومت مدنی مردم در این عرصه پیش برنده ی خواستی کلان در حوزه های دیگر حمایت از حقوق حیوانات شد و به جوشش برآمد.

شهرداری از جان سگ ها جیب های گشاد می دوزد

این خواست با پیگیری تعطیلی باغ وحش ها و پایان دادن به کار سیرک ها ابعادی تازه به خود گرفت و هر روز به هیمه آن افزوده شد، که نوک پیکان اعتراض ها را به سوی سازمان محیط زیست و نهادهای تحت امر او نشانه می رفت.

در این میان، سازمان عریض و طویلی به نام شهرداری اما هنوز دست از کشتار پنهانی سگها برنداشته و با اتخاذ سیاستی دوگانه به فریبکاری حامیان حقوق حیوانات می پردازد.

با مطرح شدن ساماندهی پایدار(که از راه قلاده گذاری و عقیم سازی سگها ممکن است) به جای کشتار و معدوم سازی و اعلام کمک های داوطلبانه مختلف از سوی حامیان جهت تحقق و پبشبرد اهداف فوق، دیگر بهانه ای برای توجیه کوتاهی ها و نقض قانون های شهرداری باقی نمی ماند، اما با کمال ناباوری همچنان با عقد قراردادهای کلان با پیمانکاران سگ کش به این پروسه تداوم بخشیده و به روی ما می خندد.

حلقه ی تکثیر و خرید و فروش با کشتار آنها توسط شهرداری تکمیل می گردد و همه ی آنها در جهت تأمین منافع یکدیگر هستند تا از جان سگ ها جیب های گشاد بدوزند؛ افسوس که اینجا معنای حمایت و ساماندهی پایدار به سخره گرفته شده است و تنها چیزی است که به آن نمی اندیشند.

برماست که علاوه بر راه اندازی حرکت های زیبایی چون دیوار مهربانی برای نیازمندان، پیام آورنده ی مهربانی با حیوانات در پارک ها و فضاهای سبز کشور باشیم و با تهیه غذا در ظروف مهربانی برای آنها مهربانی را هدیه آوریم.

نوروز را به جشن و فرصت مهربانی ها تبدیل سازیم.

be kanal site Melliun Iran bepeyvandid


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.