کسری ۳۰۰ میلیون متر مکعبی مخازن آب‌‌های زیر زمینی اصفهان/ مجلس چاه‌های غیرمجاز را مجاز کرد

سه شنبه, 11ام اسفند, 1394
اندازه قلم متن

zayandeh rood

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان نسبت به کسری ۳۰۰ میلیون متر مکعبی مخازن آب‌‌های زیر زمینی این استان هشدار داد.

حمید ظهرابی در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا در ارتباط با توجه به احیا رودخانه زاینده‌رود در برنامه‌های توسعه گفت: در قانون برنامه پنجم توسعه بحث احیای حوضه‌های آبخیز پیش بینی و تقریبا اقدامات مربوط به آن نیز شروع شده بود، اما در حوضه زاینده رود ما دیر، این برنامه‌ریزی را شروع کردیم و امسال تدوین برنامه مدیریت زیست بوم حوضه آبخیز زاینده رود و تالاب گاوخونی آغاز شد.

وی ادامه داد: در برنامه ششم دوباره در مورد احیا زاینده‌رود تاکید شده است و توجه به تناسب میان میزان منابع آب و میزان مصرف و مساله افت شدید سفره‌های آب زیرزمینی به طور جدی در اولویت‌های برنامه ششم توسعه قرار گرفته است. تلاش مجموعه‌هایی مانند وزارت نیرو و سازمان حفاظت محیط زیست نیز در این زمینه بر اصلاح روند قبلی متمرکز شده است، تا بتوانیم در حوضه‌های آبخیز و اکوسیستم‌هایمان پایداری داشته باشیم.

افت یک متری سطح آب‌های زیرزمینی در هر سال

ظهرابی با بیان اینکه روند توسعه ناپایدار با شکست روبرو می‌شود که تنها بخشی کوچکی از عواقب آن را در زاینده‌رود می‌بینیم، اظهار کرد: وضعیت چاه‌های مجاز و غیرمجاز در استان اصفهان نشان می‌دهد که برداشت ما از منابع آب‌های زیرزمینی فرا‌تر از ظرفیت آنهاست، زیرا اکنون شاهدیم که در برخی دشت‌ها سالیانه یک متر افت سطح آبهای زیر زمینی را داریم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست اصفان توضیح داد: تعداد چاه‌های مجاز استان بسیار بیشتر از چاه‌های غیرمجاز است و مشکل ما در مورد آن‌ها، اضافه برداشت‌هاست؛ به همین دلیل نیز برنامه‌ای را وزارت نیرو تهیه کرده‌است. در این فرآیند بحث ممنوعیت و مصلوب کردن چاه‌های غیرمجاز و نصب کنترهای هوشمند بر روی چاه‌های مجاز در جهت متناسب کردن برداشت آب‌ها با توجه به میزان منابع آب‌های زیرزمینی مورد توجه قرار دارد.

وجود ۱۵۶۰۰ چاه غیرمجاز و ۴۸ هزار چاه مجاز در اصفهان

ظهرابی با بیان اینکه نزدیک به ۳۰۰ میلیون متر مکعب کسری مخازن آب‌های زیر زمینی داریم که ناشی از چاه‌های مجاز و غیرمجاز است، افزود: ۱۵۶۰۰ حلقه چاه غیرمجاز در استان اصفهان وجود دارد که ۶۷۲ میلیون متر مکعب تخلیه آب در یکسال دارند، همچنین ۴۸ هزار حلقه چاه مجاز نیز در سطح استان وجود دارد که تعداد قابل توجهی است.

مجلس به چاه‌های غیرمجاز پروانه داد

وی در پاسخ به این سوال که چرا این حجم چاه مجاز در استان حفر شده‌است، توضیح داد: در سال‌های گذشته اتفاقاتی افتاد که قابل تامل بود؛ یکی از مسائل این بود که مجلس مصوبه‌ای تدوین کرد که بر اساس آن به چاه‌های غیرمجازی که در گذشته حفر شده‌اند، پروانه داده شود؛ این مساله خسارات شدیدی به منابع آب زد. همچنین از بین بردن ساختار مدیریت یکپارچه در مناطق آبخیز مشکل دیگری بود که در دولت قبل اتفاق افتاد و سبب شد؛ شرکت‌های آب منطقه‌ای مختلف شکل بگیرد و به جای اینکه مدیریت حوضه آبخیز مورد توجه باشد، قسمت‌های مختلف در برداشت از منابع با یکدیگر دچار رقابت شوند، در واقع عدم مدیریت یکپارچه مشکلات زیادی ایجاد کرد که نتیجه‌اش را اکنون در زاینده رود می‌بینیم.

۸۰۰ ساخت و ساز غیرمجاز در حریم و بستر رودخانه‌ها

مدیرکل حفاظت محیط زیست اصفهان در ارتباط با ساخت‌وسازهای غیرمجاز در حریم و بستر رودخانه در اصفهان هشدار داد و گفت: در حال حاضر ۸۰۰ ساخت و ساز غیرمجاز در حریم و بستر رودخانه‌های استان اصفهان داریم که ۵۰۰ مورد از آن‌ها در حوضه آبخیز زاینده‌رود رخ داده است.

صنایع بزرگ پساب‌های خود را تصفیه می‌کنند

وی در ادامه در مورد مشکل ریختن پساب به رودخانه‌های استان اظهار کرد: در استان اصفهان پساب‌های صنعتی و خانگی عمدتا مهار و تصفیه می‌شوند؛ در بحث تخلیه مستقیم پساب واحدهای صنعتی مشکل جدی نداریم و صنایع بزرگ ما که در بالادست هستند، پساب‌های خود را تصفیه و بازچرخانی می‌کنند. در بحث تصفیه‌خانه پساب‌های بهداشتی شهری نیز ایرادات جزیی در دستیابی به استاندارد‌ها وجود دارد که تلاش می‌شود؛ این مشکلات حل شود. برنامه زمانبندی بین ما و آبفا در این زمینه وجود دارد که با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی این مشکلات حل شود.
be kanal site Melliun Iran bepeyvandid


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.