سیاوش حیاتی، سخنگوی مجمع مشورتی فعالان مدنی یارسان: دیوار جامعه یارسان بسیار کوتاه است

سه شنبه, 11ام اسفند, 1394
اندازه قلم متن

tohin-be-yarsan-300x191

سیاوش حیاتی، سخنگوی مجمع مشورتی فعالان مدنی یارسان در خصوص هتک حرمت آخرین جم‌خانه یارسان در استان کرمانشاه گفته است که دیوار جامعه یارسان بسیار کوتاه است و هر کسی به خود اجازه می دهد از آن عبور کند.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، سیاوش حیاتی، سخنگوی مجمع مشورتی فعالان مدنی یارسان در گفتگوی اختصاصی با خبرگزاری هرانا، علت این حادثه و شروع هتک حرمت را این گونه بیان داشت: «دیوار جامعه یارسان بسیار کوتاه است که هر کسی به خود اجازه می دهد از آن عبور کند. عده ای از طرفداران یکی از نامزدهای انتخاباتی با به راه انداختن کارناوالی در شهر منجر به بروز این حادثه و هتک حرمت آخرین جم خانه یارسان در کرمانشاه شدند.»

آقای حیاتی در خصوص اقدامات و پیگیری های انجام شده توسط مجمع مشورتی فعالان مدنی یارسان بعد از این حادثه، خاطر نشان کرد: «تجمعی اعتراضی در منطقه گهواره صورت گرفت و مجمع مشورتی نیز برای صدور بیانیه، جلسه ای تشکیل داده است. همچنین تقاضای مجوز تجمع دیگری نیز به فرمانداری کرمانشاه ارائه داده ایم.»

ایشان در ادامه گفتگو در مورد نقش نیروهای انتظامی و قضایی گفت: «هدف ما فعلا اقدام از طریق افکار عمومی است و به مراجع قضایی هم مراجعت نکرده ایم. گفته می شود که چند نفری را هم در این رابطه دستگیر کرده اند که بعید می دانیم و اگر هم دستگیر کرده باشند، مجازات آنچنانی در انتظارشان نخواهد بود.»

وی در پایان، اهالی یارسان را دعوت به حفظ خونسردی کرده و تأکید کرد: «این قضایا می تواند باعث خشونت شود چراکه کینه های مذهبی پایدار می مانند.»

شایان ذکر است، روز هشتم اسفند، چند صد نفر که خود را “شیعیان پیرو ولایت” می‌خواندند، به تنها جم خانه باقی‌ مانده پیروان آیین یاری در شهرستان اسلام آباد (شاه آباد) در استان کرمانشاه حمله ور شده و با سنگ و چوب شیشه‌های آنجا را شکسته و به ساختمان و تاسیسات آنجا آسیب‌هایی‌ وارد کردند.

تعدادی از مهاجمین نیز به تمسخر برخی نشانه‌های پیروان این آیین مانند سبیل آنان پرداخته بودند.

اهل حق یا یارسان، آیینی است با مناسک عرفانی که جمعیت آنان در ایران حدود دو میلیون تن براورد می شود و بیشتر در مناطق غرب و شمال غرب ایران سکونت دارند.

جم‌خانه نیایشگاه و محل گرهمایی مردم یارسان (اهل حق) است. آئین و نذر و نیازهای مردم به همراه مراسم فاتحه خوانی برای در گذشتگان در این مکان تشکیل می‌شود. مراسم عبادی پیروان یاران آیین جم نامیده می‌شود.

be kanal site Melliun Iran bepeyvandid


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.