فرمانداری کرمانشاه با برگزاری تجمع اعتراضی پیروان یارسان مخالفت کرد + تصاویر

یکشنبه, 16ام اسفند, 1394
اندازه قلم متن

«مجمع مشورتی فعالان مدنی یارسان» طی بیانیه‌ای اعلام کرده به دلیل عدم صدور مجوز، تجمع اعتراضی خود را به تعویق می‌اندازد. سخنگوی این مجمع با تایید این خبر گفت آن‌ها تجمع خود را به دلیل عدم صدور مجوز و شرایط خاص استان به تأخیر انداخته اند ولی مجمع همچنان خواستار برگزاری و تشکیل این زنجیره انسانی در محکومیت تعرض به همه انسان ها است.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، در روزهای گذشته این مجمع به دلیل آنچه توهین به عقاید مردم یارسان در استان کرمانشاه و شهر اسلام آباد غرب خوانده بود، خواستار برگزاری تجمع در مقابل استانداری کرمانشاه شده بود.

در جریان مبارزات انتخاباتی در اسلام آباد غرب، طرفداران یکی از نامزدها به عقاید و برخی از نشانه های پیروان اقلیت یارسان در این شهر توهین کرده بودند.

یکی از تصاویر، چند جوان را در یک کارناوال انتخاباتی نشان می دهد که با ساختن سبیل های مصنوعی به نظر می رسد قصد تمسخر پیروان آیین یارسان (اهل حق) را داشته اند. سبیل از نشانه ها و نمادهای آیین یارسان است.

تعدادی از اهالی یارسان در شهر گهواره کرمانشاه در اعتراض به این مسئله نیز تجمع اعتراضی برگزار کرده بودند.

سیاوش حیاتی، سخنگوی مجمع مشورتی فعالان مدنی یارسان، به گزارشگر هرانا گفت علیرغم اینکه قانونا حق برگزاری تجمع را دارند، ولی بنا به مصلحت جامعه فعلا آن را به تأخیر انداخته اند.

آقای حیاتی ریشه این مشکلات را تبعیض می داند و اینکه در طول سال ها و دهه های گذشته، هیچ کس به دلیل توهین به باورهای مردم یارسان مجازات نشده و یا در منابر و تریبون های رسمی نهی نشده است.

آقای حیاتی درباره انتشار اخباری مبنی بر حمله به آخرین جمخانه استان کرمانشاه گفت: “ما خبر حمله به جمخانه را نه می توانیم تأیید کنیم و نه تکذیب، تخریبی انجام نشده و شنیده ها حکایت از نوعی تعرض داشته که ما مدرکی در این زمینه نداریم و آن را هم نمی توانیم تأیید یا تکذیب کنیم، بر خلاف مسئله توهین به نشانه ها و نمادهای یارسان که علاوه بر وجود تصاویر روایت های متعددی از شهروندان درباره آن وجود دارد. “

وی در گفتگویی که پیشتر با هرانا انجام داده بود، اهالی یارسان را دعوت به حفظ خونسردی کرده و تأکید کرده بود این قضایا می تواند باعث خشونت شود چراکه کینه های مذهبی پایدار می مانند.

گفتنی است طی خرداد تا مرداد ماه ۱۳۹۲ سه تن از پیروان آیین یارسان به نام های حسن رضوی، نیکمرد طاهری و محمد قنبری در اعتراض به “تبعیض و رفتارهای توهین آمیز علیه این اقلیت”، اقدام به خودسوزی کردند، این حرکت پس از آن انجام گرفت که سبیل یک زندانی یارسانی به نام کیومرث در زندان همدان به زور تراشیده شد، این اقدام، توهین به آداب و رسوم پیروان این کیش به شمار می‌رود.

پس از این واقعه، یکی از جوانان یارسانی همدان به نام حسن رضوی، به نشانه اعتراض در مقابل فرمانداری همدان اقدام به خودسوزی کرد که بر اثر شدت جراحات ناشی از سوختگی چندین روز بعد در بیمارستان درگذشت. در بامداد چهاردهم خرداد همان سال، یکی دیگر از پیروان یارسان به نام نیکمرد طاهری در برابر دوربین، خود را آتش زد و ساعتی بعد جان باخت.

در پی این خودسوزی‌ها و رفتارهای توهین‌آمیز عده‌ای از پیروان آیین یارسان تجمع اعتراضی برگزار کردند که البته در سخنان‌شان تاکید کردند که خواسته‌هایشان سیاسی نیست و تنها خواهان ملاقات با مسئولان برای مذاکره در جهت جلوگیری از رفتارهای توهین آمیز با پیروان یارسان و نقض حقوق‌شان‌اند.

در بامداد شنبه پنجم مرداد همان سال، یکی دیگر از پیروان کیش یارسان در نزدیکی مجلس شورای اسلامی ایران اقدام به خودسوزی کرد

اهل حق یا یارسان، آیینی است با مناسک عرفانی که جمعیت آنان در ایران حدود دو میلیون تن براورد می شود و بیشتر در مناطق غرب و شمال غرب ایران سکونت دارند.
yarsan-1-150x150

yarsan-2-150x150

yarsan-3-150x150

yarsan-4-150x150

yarsan-tajammo-150x150

yarsan-tohin-150x150
be kanal site Melliun Iran bepeyvandid


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.