بیانیه سازمانهای جبهه ملی ایران در خارج از کشور به مناسبت ۸ مارس روز جهانی زن

یکشنبه, 16ام اسفند, 1394
اندازه قلم متن

logosazemanha

به مناسبت ۸ مارس روز جهانی زن

امروزه در سراسر جهان، روز هشتم مارس، به عنوان روز زن، یادآور مبارزات و فعالیت‎های بی‎وقفه زنان برای به‎دست آوردن حقوق برابر با مردان، و رفع هرگونه تبعیض در سراسر جهان شده است. نخستین بار زنان کارگر کارگاه‎های نساجی در نیویورک، در طلب کاهش ساعات کار، بهبود شرایط کار و افزایش دستمزد، به‎خیابان‎ها آمدند که با یورش پلیس و ضرب و شتم ایشان ظاهراً جنبش زنان خاموش شد. اما تفکر آزادی‎خواهانۀ پشت این حرکت هرگز از میان نرفت، تا سرانجام در سال ۱۹۰۷ در دوره‎ای که مبارزات زنان در آمریکا و اروپا برای تأمین حقوق سیاسی و اجتماعی و جنسیتی‎شان اوج گرفته و خواهان حق رأی شده بودند، زنان و مردان برابری‎خواه، به مناسبت پنجاهمین سالگشت تظاهرات کارگران زن کارخانجات نساجی، با برپائی میتینگ‎های عظیم خیابانی، آن روز را بزرگ داشته، و سرانجام ایده انتخاب یک روز مشخص، با شعار “حق رأی برای زنان” عملی شد.

گرچه از نخستین جنبش زنان در غرب، ۱۵۰ سال می‎گذرد، و زنان، به بسیاری از حقوق انسانی خویش، تحت حمایت قوانین مبتنی بر حقوق بشر دست یافته‎اند، اما هنوز، میلیون‎ها زن، در سراسر جهان، تحت انقیاد و سرکوب مردان خود و حکومت‎های پدرسالار، شهروندانی انکار شده یا حداکثر دست دوم شناخته می‎شوند. بویژه در کشورهائی که قانونِ اساسی حکومت، با مذهب ادغام شده، و قوانین شریعت، بر زندگی شهروندان بویژه زنان حاکم است، تبعیض و ستم و سرکوب، مانع بارزی برای تعالی زنان و در نهایت کل جامعه نیز شده است.

تاریخ کهن ایران نیز نشان از وجود زنان آزاده و آزادیخواهی چون طاهره قره العین دارد، که در صد و پنجاه سال پیش، با جرأت، حجاب از مو و روی افکند و ندای آزادیخواهی و برابری زنان و مردان را سر داد. نگاهی به مبارزات و مطالبات زنان ایرانی در دورۀ مشروطیت و نیز بعد از انقلاب ۵۷ تاکنون، علیه قوانین زن ستیز حکومت اسلامی نیز، نشان از آگاهی و شعور زن ایرانی دارد. علی‎رغم، قوانین ضد زن تحت عنوان قوانین خانواده، سلب قضاوت از زنان، محروم کردن آنان از شرکت در بسیاری از رشته های دانشگاهی، حذف آنان از عرصه آواز، سخت گیری در نقش‎های نمایشی، حجاب اجباری حتی در ورزشگاه‎ها که می‎تواند خطرات جدی جسمی برای زنان ایجاد کند، و تهمت‎هائی که علیه زنان در همه زمینه‎ها زده می شود تا آنان را راحت تر دستگیر و زندانی کنند، خبر از مبارزات طولانی زنان ایرانی با عمال حافظ رژیم اسلامی است. آنان در شرایطی سخت، علیرغم میل سردمداران رژیم، و ایجاد انواع ممانعت‎ها، به تحصیلات عالیه پرداختند، در زمینه‎های ورزشی رتبه‎های بالائی کسب کردند، در زمینه های علمی و اقتصادی، شهرت جهانی یافتند و در زمینه کار و کشاورزی، پا به پای مردان کار کردند و در محیط خانه نیز، با عشق و محبت به همسر و فرزندان خود کوشیدند از هر روزنه و منفذی برای ابراز وجود و حفظ هستی خود استفاده نمایند. دریغ از چه بسیار نیروها و استعدادها و شور و شوق‎هائی که در تاریکیِ زن ستیز و قوانین متحجر حکومت اسلامی، نیست و نابود می شود. ما در کنار مبارزات زنان و مردان برابری‎خواه می ایستیم و ضمن بزرگداشت روز هشتم مارس، روز جهانی زن، اعلام می کنیم که زن و مرد مکمل یکدیگرند و هریک بدون احترام و حفظ شأن دیگری، نیمه ناقصی خواهد بود. و آزادی و برابری زنان و رفع هرگونه تبعیض، تنها در سایه یک قانون اساسی مبتنی بر مفاد جهانی حقوق بشر و جدائی دین از حکومت، امکان‎پذیر خواهد بود.

سازمانهای جبهه ملی ایران در خارج از کشور
۱۶ اسفند ۱۳۹۴ برابر ۶ مارس ۲۰۱۶
info@iranazad.info
http://www.iranazad.info

be kanal site Melliun Iran bepeyvandid


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.