نگار مرتضوی: شاهنامه فردوسی در نیویورک

دوشنبه, 17ام اسفند, 1394
اندازه قلم متن

shahnameh ferdowsi

سام و زال و رودابه و رستم شاهنامه این ماه در نیویورک به روی پرده رفتند. نمایشی با عروسک و سایه که به مدت سه روز در آکادمی موسیقی بروکلین (بم) اجرا شد و در هر چهار اجرای آن بلیط‌ها کامل به فروش رفتند.

نمایش زال و رودابه که توسط حمید رحمانیان طراحی و کارگردانی شده، با همکاری لری رید و گروه نمایشی «شدو لایت» به روی صحنه رفت. داستان عشقی حماسی از ایران باستان که تکنیک‌های سنتی نمایش عروسکی را با ابزارهای چند رسانه‌ای نو ترکیب کرده بود.

بازیگران هر یک ماسکی بزرگ به صورت داشتند و در پشت پرده نمایش بازی می‌کردند که تماشگران سایه آن‌ها را در طرف دیگر پرده ببینند. بخشی‌های از پشت صحنه مانند تصاویر طبیعت و دریا هم به شکل انیمیشن از قبل ساخته شده بود که در طول نمایش به روی پرده انداخته می‌شد و به نمایش تنوع و رنگ بیشتر می‌بخشید.

تعداد زیادی از تماشاچیان این نمایش ایرانیان ساکن آمریکا بودند که با خانواده و کودکان به تماشا آمده بودند. تعداد زیادی تماشاگر غیر ایرانی هم در سالن بودند که آن‌ها هم از تماشای این داستان باستانی که به زبان انگلیسی اجرا شد، لذت بردند. یک خانواده آمریکایی که با فرزندانشان به تماشا آمده بودند گفتند پسر ۱۰ ساله‌شان قبل از نمایش گفته حوصله یک داستان هزار ساله و خسته کننده را ندارد اما زمانی که نمایش شروع شده گفته انتظارش را نداشته و خیلی از آن خوشش آمده است.

از: رادیو فردا

be kanal site Melliun Iran bepeyvandid


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید