برنامه ۸ مارس در ایران لغو شد

دوشنبه, 17ام اسفند, 1394
اندازه قلم متن

zanan

خبرگزاری‌های ایران گزارش کرد‌ه‌اند که برنامه کرسی صلح، حقوق بشر و دموکراسی یونسکو که قرار بود به مناسبت ۸ مارس روز جهانی زن، یکشنبه ۱۶ اسفندماه برای بررسی جایگاه زن در جامعه ایران برگزار شود، لغو شده است. علت لغو این برنامه اعلام نشده است. این برنامه بنا بود در دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتی برگزار شود.

طبق برنامه از پیش اعلام شده، قرار بود در این کرسی زانت الیزابت بلیک، عضو هیئت علمی دانشگاه حقوق، ناهید توسلی پژوهشگر و فعال حوزه زنان در مورد «پدیدار شناسی زن در جامعه با تاکید بر گذر از سنت به مدرنیته»، امیر نیک استاد دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتی درباره «هویت زن ایرانی»، شهناز سجادی وکیل دادگستری و فعال اجتماعی در رابطه با «تجربه زیسته زنان؛ چالش‌ها وفرصت‌ها» و پردیس عامری پژوهشگر و فعال اجتماعی درباره »روزشمار زنان ایرانی در سالی که گذشت» سخنرانی کنند.

لغو برنامه‌های ۸ مارس در ایران سابقه طولانی دارد و اغلب برنامه‌های این روز به بهانه نداشتن مجوز لغو می‌شوند.

۸ مارس ۱۳۸۲ کمپین «زنان و مردان علیه خشونت تا ۸ مارس» که توسط مرکز فرهنگی زنان آغاز شده بود، در پارک لاله برگزار شد. اما چند ساعت پیش از برگزاری تجمع ، مجوز آن به صورت شفاهی لغو شد. برگزارکنندگان با کپی کردن مجوز در تعداد بسیار به محل برگزاری تجمع رفتند اما در نهایت این تجمع به خشونت علیه زنان کشیده شد و تعدادی از تجمع کنندگان نیز بازداشت شدند.

۸ مارس ۱۳۸۴ در پارک دانشجو و تجمع سال ۱۳۸۵ مقابل مجلس نیز با ضرب و شتم و بازداشت تجمع کنندگان ختم شد.

همچنین در سال ۱۳۸۴ مجوز حداقل پنج مراسم دانشجویی لغو شد و در سال ۱۳۸۵ نیز با وجود درخواست مجوز بسیاری از دانشگاه‌ها، مجوز تعدادی از برنامه‌ها لغو شد و گروهی دیگر از دانشگاه‌ها هم از برگزاری هرگونه مراسم در روزهای نزدیک به ۸ مارس منع شدند.

سال ۱۳۸۷شهرداری تهران مجوز بزرگداشت روز جهانی زن به میزبانی کمیسیون حقوق بشر و کانون وکلا‌ی دادگستری مرکز را لغو کرد. ‌

سال ۱۳۹۲ ماموران امنیتی از برگزاری مراسم روز جهانی زن در خانه اندیشمندان علوم انسانی تهران جلوگیری کردند. این مراسم با عنوان «ضرورت تشکل‌یابی زنان؛ موانع و راهکارها»، قرار بود روز ۸ مارس توسط «گروه مستقل زنان» موسسه عصر خرد و با هم‌کاری روزنامه اعتماد و انجمن جامعه‌شناسی ایران برگزار شود که مجوز برگزاری آن، ساعاتی پیش از آغاز، از سوی نهادهای امنیتی لغو شد.
از: رادیو زمانه
be kanal site Melliun Iran bepeyvandid


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.