دکتر صادق زیباکلام: ابطال آرای مینو خالقی توهین به شعور مردم اصفهان بودن بود

چهارشنبه, 11ام فروردین, 1395
اندازه قلم متن

انتخاب خبر: استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران با اشاره به ابطال آرای انتخاباتی مینو خالقی، نماینده اصفهان گفت: ٢٠٠هزار نفر از مردم محترم و تحصیل کرده اصفهان به خانم خالقی رأی دادند؛ چطور می توان گفت که این تعداد، شناخت خطائی داشتند و صرفاً شناخت شورای نگهبان درست است و آنها نکاتی را در زندگی، در اعتقادات و در عملکرد این نامزد مشاهده کردند که این خصائص، موجه و اخلاقی نبوده که مردم اصفهان نتواستند تشخیص بدهند!

دکتر صادق زیباکلام در گفتگو با خبرنگار انتخاب خبر اظهار داشت: اساساً پدیده ای به اسم تعیین صلاحیت، ساخته و پرداخته جمهوری اسلامی است و در هیچ نظام توسعه یافته و مدرن امروزی چیزی به این نام وجود ندارد؛ نه در هند، نروژ، دانمارک، آرژانتین، ترکیه، آمریکا، آلمان و نه در هیچ نظامی که مردم سالاری حاکم است، تعیبن صلاحیت صورت نمی گیرد.

وی در ادامه تصریح کرد: بالاترین مرجع تشخیص دهنده در مورد صلاحیت نامزدها شعور، انتخاب و اراده خود مردم است.

استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران اشاره کرد: وقتی مرجعی به نام شورای نگهبان تعیین می شود که او صلاحیت افراد را تشخیص دهد، در حقیقت بدان معناست که مردم تهران، اصفهان و آن ۵٠ میلیون واجد شرایط که در کشور وجود دارند توان تشخیص صلاحیت افراد را ندارند و نیاز به قیم و بزرگتر دارند تا بجای آنها تصمیم بگیرد.

زیباکلام ادامه داد: وقتی یک اصلی به اسم تعیین صلاحیت به کار گرفته می شود و این برخلاف تمام اصول مردم سالاری باشد، نتیجه آن همین می شود که در حال حاضر توسط شورای محترم نگهبان در مورد ابطال آرای خانم مینو خالقی آن هم پس از رأی گیری شاهد هستیم.

وی تصریح کرد: هزاران نفر در انتخابات، رد صلاحیت می شوند بدون آنکه به یک نفر آنها علت آن توضیح داده شود و صرفاً یک برچسب کلی نظیر اینکه «صلاحیت شما احراز نگردید یا اعتقادات شما نسبت به ولایت فقیه محرز نگردید» به آنها زده می شود.

استاد دانشگاه تهران ضمن انتقاد از مسئولین اظهار داشت: زمانی که این برچسب را بر افراد می زنید و آن را ملاک قرار می دهید زمینه را برای سوء استفاده های سیاسی فراهم می کنید و همچنان که شاهد هستیم یک مرتبه ٣ هزار نامزد اصلاح طلب رد صلاحیت می شوند و به آنها گفته می شود که صلاحیت شما محرز نشد.

وی در پایان گفت: رد صلاحیت ها عملاً یک ابزاری است برای سوء استفاده سیاسی در چارچوب قانون که این ابتدایی ترین حقوق اجتماعی مردم را پایمال می کند، و مورد خانم خالقی نمونه آشکار این است که حقوق اجتماعی مردم چطور دستاویز مصالح سیاسی می شود.
be kanal site Melliun Iran bepeyvandid


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.