بازارچه عزت و افتخار، سراچۀ پایداری و سربلندی

سه شنبه, 17ام فروردین, 1395
اندازه قلم متن

۱

۶

۷

۸

۹

۱۸

زنی زحمتکش با همتی بلند به نام ربابۀ رضایی، در کنار و در حمایت از شوی رنج کشیده و زندان دیده اش، کارگری آگاه و مبارز به نام رضا شهابی، “دستادست” و با تلاش و پشتکار یکدیگر بازارچه ای برپا می کنند.

به عکس ها نگاه کنید، محصولاتی غذایی در فضایی کوچک برای فروش عرضه شده اند. در ظاهر امری عادی و مرسوم به نظر می رسد و چیز ویژه ای به ذهن نمی رسد. اما اگر برپا کنندگان این بازارچه، این زوج مقاوم و پرتلاش را بشناسیم، آنگاه عکس های این بازارچه، صحنه ها و محصولات آن سرشار از مفاهیم والای انسانی است.

رضا شهابی ۶ سال زندان را با تمام شکنجه ها، بیماریها و رنج ها برای دفاع از منافع طبقاتی خود و همکارانش با سربلندی طی می کند، از کار اخراج می شود و هنوز نیز تحت پیگرد و تعقیب سرکوبگران است. در این سال ها ربابه این همسر وفادار، فداکار و شیردل، به رغم تمام فشارها و اذیت و آزار که او و رضا را از پا درآورده و به تمکین و تسلیم وادارند، آستین همت بالا می زند و برای تآمین زندگی و تحصیلات فرزندانش، شروع به درست کردن ترشی در خانه و فروش آن می کند و به این طریق با تکیه به نیروی خود تا خلاصی رضا زندگی را با سربلندی می گذراند. رضای “آزاد شده”، اخراجی و بیکار، به یاری ربابه می آید و پشت در پشت و دست در دست هم به گسترش این “کسب” می پردازند و سرانجام موفق به برپا کردن این بازارچه می شوند.

بازارچه نمایشگاهی است از عزم انسان هایی از طبقۀ کارگر که به روی پای خود می ایستند، با عزت و افتخار گلیم خود را از آب می کشند و نه تسلیم حاکمیت و مزدورانش می شوند و نه “صدقۀ “هر ناکسی را می پذیرند. صحنه ایست از توانایی، عزم و ارادۀ راسخ، ابتکار و ذوق و سلیقه، همکاری و همفکری، تلاش و کوشش و امید به آیندۀ روشن. بازارچه الگوی زنده ایست برای تمام کسانی که وضعیتی چون این زوج زحمتکش را داشته اند، زنانی که همسرانشان در زندانند، زنان سرپرست خانواده، آنها که بخاطر مبارزاتشان از کار اخراج شده اند و … آنها نشان دادند که با همت بلند، توانایی های انسان با چه زیبایی پدیدار می شوند. آری با گردن افراخته و دل بارور از توانایی و سرشار از امید، زندگی چه زیبا و لذت بخش است.
ربابه و رضا با برپایی این بازارچه، از روزنۀ درون خود رو به روشنایی ، دریچه ای رو به فردای روشن گشودند.

سلام بر ربابه، درود بر رضا، خسته نباشید یاران

این بازارچه که از ۱۲ تا ۱۴ اسفند ۹۴ در تهران خیابان وصال برگزار شده و از استقبال مردمی کم نظیری برخوردار شده بود، طبق برنامه هر چهار ماه یک بار برپا خواهد شد. با استقبال بیشتر از آن و حمایت گسترده تر از این عزیزان، به روشنایی باز هم بیشتر فردا بیافزائیم.
سیامک م.
be kanal site Melliun Iran bepeyvandid


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.