اعتراض و اجتماعات کارگران

چهارشنبه, 18ام فروردین, 1395
اندازه قلم متن

eteraz-kargaran

فرماندار نمین کارگران اخراجی معترض کارخانه سیمان آرتا اردبیل را تهدید کرد

فرماندار نمین گفت: در صورت تجمع مجدد در کارخانه سیمان با عوامل آنها برخورد خواهد شد.

در ادامه تجمعات اعتراضی کارگران اخراجی کارخانه سیمان آرتا اردبیل بهمراه خانواده هایشان برای چندمین روز متوالی،روز۱۶فروردین جلسه مسئولان شهرستان نمین و کارخانه سیمان اردبیل با معتمدین، شوراها و نمایندگان مردم روستای گرده برگزار شده و مشکلات و خواسته های اهالی روستا مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش ۱۶فروردین فارس درهمین رابطه، در حالی برای چندمین روز متوالی تعدادی از کارگران اخراج شده این کارخانه که از اهالی روستاهای اطراف نمین هستند، به اخراج و نحوه برخورد مسئولان کارخانه سیمان با آنها معترض هستند، مدیرعامل این کارخانه در نشستی با فرماندار شهرستان نمین اعلام کرد: جذب نیروهای بومی یکی از اولویتهای جدی ما بوده و هیچ وقت از این شرایط و وضعیت عدول نکردیم.

پایدار با یادآوری اینکه ما از طریق آزمون نسبت به جذب نیروها به خصوص نیروهای متخصص اقدام کردهایم، گفت: اولویت جذب نیرو با جوانان بیکار روستاهای اطراف است اما نمیدانیم به چه دلیل برخی از نیروهای تعدیل شده ما که اغلب نیروهای غیرتخصصی بودند، از این شرایط ناراحت و گلهمند هستند.در حالی تجمعات آرام در مقابل کارخانه سیمان همچنان ادامه دارد که کارگران اخراج شده خواستار بازگشت خود به کارخانه و پرداخت حق و حقوق ضایع شده خود هستند.

به گزارش۱۶فروردین شکوه فرهنگ،فرماندار نمین گفت: در سال ۹۲ طی جلسه ای که با مسئولان شهرستان، کارخانه سیمان و روستای گرده تشکل شده است، مصوب شده که در جذب نیرو اولویت با منطقه علی الخصوص روستاهای گرده و نوشنق بوده و در صورتی که نیروی مورد نیاز کارخانه در منطقه وجود نداشته باشد، نسبت به جذب نیروی غیر بومی اقدام شود.
فرهاد عبدالعلی پور گفت: باید اهالی منطقه در نزدیکترین کارخانه یا شرکت های تولید مشغول به کار شوند چرا که وقتی جوانان برای اشتغال به دیگر استانها می روند، موجب ایجاد برخی نابه هنجاری های اجتماعی و مشکلات در جامعه می شود.

وی از مدیر عامل کارخانه سیمان خواست تا نسبت به بکارگیری نیروهای کاری و کارگری با اولویت روستای گرده عمل شود.

وی همچنین عنوان کرد: پس از بررسی لیست جذب افراد جدید، نیروهای غیر بومی که به صورت کارگری به کارگیری شده اند کنارگذاشته شوند و از نیروهای روستای گرده بکارگیری شود.

فرماندار نمین با اشاره به جذب نیروهای تخصصی که به صورت غیر بومی و با آزمون جذب شده اند، اظهار کرد: پس از بررسی اینکه آیا افرادی با مدرک مشابه و سطح یکسان در روستای گرده وجود داشته باشد، آزمون مجددی برگزار شده و اولویت و شرایط نیروهای بومی مد نظر قرار گیرد.

وی در ادامه سخنان خود گفت: در صورت تجمع مجدد در کارخانه سیمان و هرگونه اقدام مخل جامعه با عوامل آنها برخورد خواهد شد.

***
ازسرگیری اعتراضات کارگران مجتمع نیشکر هفت تپه دراعتراض به خصوصی سازی، عدم پرداخت حقوق،حق بیمه وعیدی

صبح امروز (۱۷ فروردین ماه) بیش از ۱۵۰ نفر از کارگران نی بر مجتمع نیشکر هفت تپه در اعتراض به تاخیر افتادن بخشی از مطالبات مزدی خود مانند مزد اسفند ماه سال ۹۴ و عیدی سال ۹۵ مقابل درب ورودی کارخانه تجمع کردند.

صبح روز گذشته(۱۶فروردین ماه) جمعی از کارگران روز مزدی مجتمع نی شکر هفت تپه در اعتراض به عدم دریافت ۴ ماه دستمزد و بیمه عقب افتاده خود در محوطه مجتمع تجمع کرده بودند.

طی روزهای گذشته حدود ۴۰ نفر از رانندههای تریلیهای حامل نیکشر، به دلیل افزایش بدهیهای مالی مجتمع نی شکر هفت تپه ،با خاموش کردن خودروهای خود دست به اعتراض زده اند.

به گزارش۱۷فروردین ایلنا،به گفته یکی از کارگران این واحد این مطالبات جدا از بحث نگرانیهایی است که این روزها در میان آنها از بابت تصمیم دولت برای خصوصی سازی مجموعه هفتتپه گرفته شده است.

به نقل از کارگرمورد نظر گفته میشود دو سوم از عیدی سال ۹۵ کارگران رسمی این مجتمع که در بخش صنعت فعالند هنوز پرداخت نشده است.

به گفته وی همچنین به دلیل افرایش بدهیهای مالی مجتمع نی شکر هفت تپه حدود ۴۰ نفر از رانندههای تریلیهای حامل نیکشر طی روزهای گذشته با خاموش کردن خودروهای خود دست به اعتراض زدهاند و از سوی دیگر حدود ۷۰ راننده وانتهای باری استیجاری هنوز بابت ۷ ماه معوقات مزدی خود طلبکارند.

***
اعتصاب وتجمع رانندگان شرکت سامان سیرمشهد دراعتراض به عدم پرداخت مطالباتشان مقابل استانداری

طی روزهای گذشته رانندگان شرکت سامان سیرمشهد دراعتراض به عدم پرداخت مطالباتشان دست از کارکشیده ودرمقابل استانداری خراسان رضوی اجتماع کردند.
به گزارش ۱۷فروردین شهر آرا،در روزهای گذشته، چندین نفر از رانندگان اتوبوس شرکت سامان سیر رضوی در تماسی با شهرآرا از اعتصاب وتجمع خود در مقابل استانداری خراسان رضوی بهمنظور پیگیری مشکلاتشان خبر دادند.

آن ها در توضیح مشکلات خود به شهرآرا اعلام کردند؛ مشکلات ما بسیار است اما بحث اعتصاب ما موضوع عدم پرداخت حق و حقوق ما بوده است، چرا که حقوق اسفند خود را دریافت نکردیم و تنها روز اول سال نو برای ما ٧٠٠هزار تومان واریز کردند.

این راننده اتوبوس با اشاره به اینکه براساس اعلام دولت، حقوق و عیدی کارگران قبل از عید باید پرداخت شود، افزود: متاسفانه توجهی به این موضوع نشد و فقط مبلغ ٧٠٠هزار تومان در ١/١/٩۵ پرداخت شد که آن هم متاسفانه کاربردی نداشت و نتوانست شب عیدی مشکلی از ما حل کند. وی ضمن اشاره به پیگیری صورت گرفته از شرکت و همچنین سازمان اتوبوسرانی، خاطرنشان کرد: شرکت میگوید سازمان اتوبوسرانی همکاری نمیکند، سازمان هم میگوید به ما مربوط نمیشود و به شرکت پرداختی را انجام داده ایم.

این راننده اتوبوس گفت: هیچکس جوابگوی ما نیست، ما کاری به دعوای بین شرکت و سازمان نداریم، ما حقوقی که برای آن زحمت کشیدهایم را میخواهیم.وی با اشاره به اینکه رانندگان اتوبوس از نظر قانون کار، جزو مشاغل سخت و زیانآور محسوب میشوند، متذکر شد: اما ما بر اساس کارگری حقوقمان پرداخت میشود که البته همان هم درست و بهموقع پرداخت نمیشود.

ما صدقه نمیخواهیم، حقمان را بدهند

وی همچنین با اذعان به اینکه در پشت تمامی اتوبوسهای ما آرم سازمان اتوبوسرانی مشهد زده شده است، پس این سازمان نمیتواند نسبت به مسائل ما بیتفاوت باشد، افزود: اتوبوسها بهواسطه خدماتی که مردم ارائه میکنند، درآمدزایی دارند ما صدقه نمیخواهیم بلکه حقالزحمه کاری که کرده ایم را میخواهیم. وی در ادامه افزود: بچه من نمیفهمد پول ندارم، یعنی چه؟ بیمار من که مدام باید دیالیز شود، نمیتواند لنگ حقوقی که پرداخت نشده باشد.

به گزارش جوان درهمین رابطه، روز۱۵فروردین،بیش از ۲۰۰ نفر از رانندگان و کارکنان شرکت سامان سیرمشهد به دلیل عدم دریافت حقوق و مزایای خود در مقابل استانداری این شهر تجمع کردند.

این رانندگان دلیل تجمع خود را اعتراض به وضع موجود ورسیدن به حق و حقوق قانونی خود دانستند.

یکی از معترضان معتقداست: متاسفانه از زمانی که بخش خصوصی به سازمان اتوبوس رانی ورود پیدا کرد ما از دریافت حقوق ومزایای قانونی خود محروم شدیم و برای فرارازبیکاری، با بدترین شرایط ممکن مشغول بکارهستیم.

یکی دیگر از تجمع کنندگان با گلایه از عدم نظارت بربخش خصوصی افزود: کار سخت انجام دادن، حقوق و مزایای خوبی را هم می خواهد اما ما حتی حقوق بهمن و اسفند خود را دریافت نکردیم و در ایام عید شرمنده خانواده خود شدیم .

راننده دیگربا ترس از بیکار شدن درشرایط کنونی گفت: ما فقط حق و حقوق قانونی خود را میخواهیم و خواستار مزایای اضافی نیستیم امیدوارم که مسئولان واقعا به فکر ما باشند.

***
تجمع اعتراضی کارگران بیکارشده کارخانه ایستک سنندج مقابل استانداری کردستان

طی روزهای گذشته کارگران کارخانه ایستک سنندج به دلیل برکنار شدن از کار و عدم تمدید قراردادهایشان برای سال ۹۵، دست به تجمع اعتراضی مقابل استانداری کردستان زدند.
به گزارش۱۷فروردین کردپرس،کارخانه ایستک که دارای دو شعبه اصلی در استان های کردستان و گیلان است و بیش از ۱۵۰۰ نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم در این واحد تولیدی مشغول به کار هستند شعبه کردستان آن ورشکست شده و شعبه رشت آن نیز غیر فعال است.

وریا برزنجه از کارگران بیکار شده این کارخانه اظهار داشت: از ۲۰ اسفند ماه سال گذشته مسؤلین کارخانه به ما اعلام کردند که پس از پایان قرارداد سال ۹۴ برای فعالیت و کار در سال ۹۵ با آنها قرار دادی بسته نخواهد شد زیرا کارخانه دیگر فعالیت نخواهد داشت.

برزنجه افزود: تمام حقوق و مزایا و بیمه کارگران تا پایان سال ۹۴ پرداخت شده و با آنها به صورت کامل تسویه حساب شده است.

وی تصریح کرد: مسؤلین کنونی کارخانه می خواستند اوایل سال گذشته کارخانه را تعطیل کنند اما به هر طریقی بود برخی از مشکلات را برطرف و از تعطیلی آن خودداری کردند.
این کارگر بیکار شده کارخانه ایستک که مسؤل واحد ماشین آلات کارخانه بود دلیل تعطیلی کارخانه را نبود سرمایه کافی برای تولید و نداشتن مدیریت عنوان کرد و گفت: مدیریت کنونی توان اداره کارخانه را ندارد و از پس پرداخت هزینه های آن برنمی آید و خواستار تعطیلی کارخانه شده است.

وی در ادامه افزود: این موضوع سبب بیکاری ده ها نفر شده است که مستقیم و غیر مستقیم مشغول به کار بودند و هم اکنون بیش از ۱۳۰ نفر از کارگران این کارخانه در سنندج که همگی بومی هستند بیکار شده اند.

وی اظهار داشت: ما به همراه کارگران برای جلوگیری از بسته شدن کارخانه به اداره کار و استانداری مراجعه کردیم که مسؤلین چاره اندیشی کنند تا از تعطیلی آن جلوگیری شود و امیدواریم بخاطر توسعه استان و اشتغال مجدد این کارگران در این راستا همکاری کنند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کردستان اظهار داشت: آنچه سبب تعطیلی کارخانه ایستک شده است ارتباطی با وظایف و اختیارات این اداره ندارد.

احمد رشیدی افزود: ما نیز از تعطیلی کارخانه و بیکار شدن ده ها کارگر نگران و ناراحت هستیم چون تعداد واحدهای صنعتی و تولیدی بزرگ در کردستان بسیار اندک هستند و وجود چنین کارخانه هایی برای توسعه استان بسیار نیازمند و ضروری است.

رشیدی تصریح کرد: نشست های با نمایندگان کارگران بیکار شده داشته ایم و کارگروه رفع موانع تولید استان هم در این راستا تلاش خود را انجام داده است اما این موضوع و تعطیلی کارخانه به بنا دلایلی است که از وظایف و اختیارات ما نیست تا پیگیر باشیم.

وی در پایان با بیان اینکه دلیل تعطیلی کارخانه را عدم حضور مالک و مدیر اصلی آن که در بازداشت می باشد عنوان کرده اند که پیگیری آن بر عهده قوه قضاییه است و ربطی به ما ندارد گفت: اگر موضوعاتی همچون بیمه،مالیات، مشکلات مالی، موضوعات بانکی و…غیره بود ما پیگیر بودیم و هم اکنون هم برای حق و حقوق کارگران و شروع به کار مجدد کارخانه در چهارچوب قانون برای خدمات رسانی با همراهی و حمایت مسؤلان ارشد استان حاضر به همکاری هستیم.

***
اعتصاب وتجمع ۷روزه کارگران شهرداری سوسنگرد

گزارش تصویری از اعتصاب وتجمع ۷روزه کارگران شهرداری سوسنگرد دراعتراض به عدم پرداخت ۵ماه حقوق،۷ماه حق بیمه وعیدی مقابل شهرداری: گزارش تصویری در ضمیمه است
منبع:جوان-۱۷فروردین

***
تجمع اعتراضی کارگران اخراجی کارخانه چینی و بهداشتی صدف مقابل شهرداری آباده

در اولین روز بعد از تعطیلات نوروز ۴۰ کارگر کارخانه چینی و بهداشتی صدف وابسته به شرکت تهیه و توزیع خاک نسوز استقلال آباده اخراج شدند.این کارگران با برپایی تجمعی مقابل شهرداری آباده ضمن اعتراض به اخراجشان خواهان بازگشت بکارشدند.

به گزارش۱۶فروردین آباده نما، کارگران مجتمع چینی و بهداشتی صدف وابسته به شرکت تهیه و توزیع خاک نسوز استقلال آباده، در پی اعتراض به اخراجشان طی تجمعی در جلو ساختمان شهرداری آباده خواهان بازگشت به کار شدند

یکی از معترضین گفت: در جلسه ای که این تصمیم اتخاذ شده است، هیچ نماینده ای از سوی کارگران حضور نداشته است.

وی با بیان اینکه قراردادهای کاری ما یک ماه به یکماه تنظیم می شود، اضافه کرد: چرا ما کارگران باحقوق ماهیانه ۸۵۰ هزار تومان وبا وجود اینکه هنوز عیدی و پاداش آخر سال دریافت نکرده ایم را اخراج می کنند، اما برخی نورچشمی ها را که به عنوان کارهای اداری و مدیریتی ماهیانه میلیونی حقوق دریافت می کنند را نگه داشته اند.

وی با بیان اینکه این اقدام عجیب بدون اطلاع قبلی صورت گرفته است ادامه داد: اگر قرار بر تعدیل نیرو است عدالت را رعایت کنند!

معترضان این اخراج گسترده که در ابتدای سال جدید کام خانواده هایشان را تلخ کرده است و با عنوان تعدیل نیرو از آن یاد می شود، نتیجه ضعف مدیریت این مجموعه دانسته اند.
پیش از این مجتمع چینی بهداشتی صدف نیز خبرساز شده بود و بواسطه اینکه قرار بود مدیریت آن را به شخص خاص که به اعتقاد کارگران نوعی بازی مدیریتی بود واگذار نمایند، کارگران اعتراض کرده بودند.

لازم بذکر است شهرداری آباده به عنوان سهامدار عمده شرکت تهیه و توزیع خاک نسوز استقلال آباده، به عنوان رئیس هیات مدیره این شرکت محسوب می شود.

***
۷۰ نفر از کارگران کارخانه ذوب آهن سهند غرب عجب شیر اخراج شدند

عدم پرداخت۵ماه حقوق وعیدی سال۹۳

۷۰ نفر از کارگران کارخانه ذوب آهن سهند غرب عجب شیر اخراج شدند. کارگرانی که ۵ماه حقوق وحتی عیدی سال ۹۳ آنها پرداخت نشده است.

به گزارش۱۶فروردین فرهنگ عجب شیر ، در روزی که همه مردم در بازار عجب شیر به فکر تدارک میوه و آجیل عید بودند ، ۷۰ نفر از کارگران ذوب آهن سهند غرب عجب شیربا جیبی بی پول و ذهنی مشغول به فکر تمدید و یا عدم تمدید قرار داد خود بودند که متاسفانه تا به این لحظه که ما این گزارش را مینویسیم این افراد همچنان بلاتکلیف و یا بهتر بگوییم با لغو قرار داد روز خو را به شب میرسانند.

کارگرانی که حتی عیدی سال ۹۳ خود را به همراه ۵ ماه حقوق که حق طبیعی شان است دریافت نکرده اند تا با پس اندازی ناچیز در روزهای عید شرمنده خانواده خود نباشند.

چندی قبل در پی تجمع این کارگران به مقابل این کارخانه رفتیم تا از نزدیک حرف دل این تجمع کنندگان را بشنویم که همه این کارگران از عدم دریافت مطالبات خود سخن می گفتند .
جلسات متعددی در این کارخانه و فرمانداری عجب شیر با حضور مسئولین استانی و شهرستانی برگزار شد ولی نتوانست گره از مشکل این کارخانه باز کند.

***
عدم پرداخت۴تا۶ماه حقوق۲۰۰کارگرپیمانکاری فاز۱۳عسلویه

شرکتهای پیمانکاری فاز ۱۳ عسلویه از اجرای احکام دادگاه مبنی بر لزوم پرداخت معوقات مزدی کارگران خودداری میکنند.

به گزارش۱۷فروردین ایلنا،جمعی از کارگران فاز ۱۳ عسلویه از عدم اجرای احکام دادگاه توسط شرکتهای پیمانکاری این فاز خبر دادند.

به گفته این کارگران که تعداد آنها حدود ۲۰۰ نفر است، پیمانکاران احکام دادگاه مبنی بر لزوم پرداخت مطالبات مزدی آنها را اجرا نمیکنند.

از قرار معلوم، این کارگران که معوقات مزدی متفاوت بین ۴ تا ۶ ماه دارند با رجوع به دادگاههای عمومی، بر علیه کارفرمایان شرکتهای پیمانکاری شکایت کردهاند ومراجع قضایی ذیربط در سال گذشته، به نفع آنها رای داده است، با این حال با وجود گذشت چند ماه کارفرمایان این احکام را اجرا نمیکنند.

ظاهرا، کارگرانی که حکم دادگاه در دست دارند، در ماههای گذشته بارها به مقامات مسئول مناطق آزاد مراجعه کرده اند، ولی این پیگیریها تا کنون بی نتیجه مانده است.
be kanal site Melliun Iran bepeyvandid


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.