گزارشی از آخرین وضعیت آیت الله نکونام در زندان قم / سند

شنبه, 21ام فروردین, 1395
اندازه قلم متن

ayatollah nekunam

آیت الله محمدرضا نکونام روحانی زندانی منتقد رهبری که از بیمارهای متعددی در رنج است در زندان قم نگهداری میشود، وی که به تحمل ۵ سال حبس تعزیری محکوم شده است چندی پیش در سلول انفرادی سکته مغزی نمود و نیازمند رسیدگی پزشکی است.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، آیت الله محمدرضا نکونام روحانی از اساتید حوزه علمیه و منتقد زندانی است که ایام محکومیت خود را در زندان ساحلی قم می گذراند در سال ۹۳ در پی سخنان انتقاد آمیزش با شکایت چندطلبه بازداشت و در دادگاه ویژه روحانیت به پنج سال حبس محکوم شد.

یک منبع مطلع از وضعیت وی به گزارشگر هرانا گفت: “آیت الله نکونام از یازده دی ماه سال ۹۳ تاکنون در زندان است. حدود دو ماه اول بازداشت در انفرادی بوده و در ۵۷ روز انفرادی سکته مغزی نمود و به بیمارستان آیت الله گلپایگانی قم منتقل شد و در ۲۵ اسفند سال ۹۳ تا ۲۷ فروردین ۹۴ در بیمارستان های دیگری چون بیمارستان آتیه تهران بستری بود.”

وی در مورد وضعیت کنونی این زندانی عقیدتی به گزارشگر هرانا گفت “ایشان هم اکنون در زندان ساحلی قم، بخش ویژه روحانیت هستند. عمده مشکل حاکمیت با ایشان این است که می گویند مراجع فعلی حوزه و حتی رهبری صلاحیت دادن فتوا را ندارند و حتی تقلید از اینان نیز جایز نیست.”

این منبع مطلع ضمن اعلام اینکه روش برخورد با آقای نکونام از نوع پرونده سازی اخلاقی بوده است در ادامه گفتگو خاطرنشان کرد: “حدود ۳۵ نفر را دادگاه ویژه و اطلاعات سپاه برای بازجویی برده و یا دستگیر نموده بودند تا با تهدید و ارعاب اینان بتوانند سندی برای نقشه شوم خویش داشته باشند که از هیچ کدام این افراد با تهدید و ارعاب نتوانستند پرونده ای دروغین درست کنند.”

وی همچنین افزود: “تنها دستاویز دادگاه ویژه روحانیت این است که خود وی اقرار کرده است. شرح ماجرا این گونه بوده که در ۱۲اسفند سال ۹۳ که او در انفرادی سکته مغزی می کند، در حالی که وی را با برانکار به بیمارستان می بردند برگه ای را به ایشان می دهند و می گویند این را امضا کن. این برگه اعزام به بیمارستان است. ایشان متوجه نبودند که چه برگه ای را امضا می کنند. بعد از چند روز که حالشان کمی بهبود می یابد. عوامل دادگاه ویژه برگه را به وی نشان می دهند که خودت اقرار کرده و امضا نموده ای. یا باید ساکت شوی و یا برایت حکم خواهیم برید.”

گفته می شود شاگردان آیت الله نکونام مدارک کامل سکته مغزی و نیز متن شکایات ایشان از مکارم شیرازی و دادستانی را به کمیسیون حقوق بشر اسلامی داده اند و جلسه ای چهار ساعته با یکی از وکلا در دفتر کمیسیون حقوق بشر اسلامی به همراهی برخی از طلاب که تحت فشار بوده اند تا شهادت دروغ دهند داشته و این شکایت ثبت شده است.

این منبع همچنین در پایان گفتگو افزود: “در دفتر حقوق بشر قوه قضائیه نیز نزد آقای حکیمی مراجعه شده و تمامی مدارک پرونده و پزشکی ارائه شده ولی هیچ اقدامی صورت نگرفته است.”

آیت الله نکونام که در دوران حکومت پهلوی نیز سابقه بازداشت توسط ساواک را دارد، از منتقدان جریان تحجر در حوزه به شمار می رود، چندی قبل به شدت از کسانی که به خاطر آشنا نبودن با ابرازهای جدید می گویند اینترنت و فیس بوک حرام است، انتقاد کرده و گفته بود: من به طلبه هایم گفتم بر شما واجب است که فرش زیرپایتان را بفروشید و بروید لپ تاپ یا تبلت بخرید. گفتم اگر نتوانید برای یک میلیارد حرف بزنید مفت نمی ارزید. مسلمان کسی است که متمدن باشد متدین باشد، نه اینکه خرفت باشد.

او تنها چند روز پس از انتشار سخنان منتسب به آیت الله مکارم شیرازی علیه اینترنت پرسرعت، از پایین بودن سرعت اینترنت در کشور انتقاد کرد.

پس از آن که در بازداشت قبلی حال آیت الله نکونام به وخامت گذاشت و انتقادها از دستگیری او بالا گرفت، ناگاه خبر رسید که او از زندان قم آزاد و مستقیما به بیمارستانی در تهران منتقل شده است.

آزادی آیت الله نکونام دو روز پس از آن صورت گرفت که آیت الله مکارم شیرازی در واکنش به بالا گرفتن انتقادها از نقش وی در زندانی شدن این چهره منتقد حوزوی، گفته بود روحش از بازداشت آقای نکونام خبر ندارد و ارتباط او با این موضوع کذب محض است.

در حال حاضر آیت الله نکونام که در زندان ساحلی قم در بند ویژه روحانیت به سر می برد به دلیل عوارض جسمی ناشی از نگهداری در محیط نامناسب و فشارهای وارده روحی جسمی نیازمند رسیدگی پزشکی است.

اسناد متعددی در مورد وضعیت پزشکی و پرونده ایشان نزد هرانا وجود دارد، در ذیل میتوانید نمونه ای از این اسناد را مشاهده نمایید:

ayatollah nekunam nadrak

be kanal site Melliun Iran bepeyvandid


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

۲ نظر

  1. چرا ایشون درمورد هزینه های چند هزار میلیارد دلاری سالانه در هالیوود چیزی نمیگه؟چرا نمیگه اینهمه هزینه برای ترویج سکس و زنا بابت چیه؟چرا اوناهزینه میکنن که ظاهر بسازن و نذر و وقفی که مردم میدن رو باید به فرموده ایشون بدن به دیگران؟مگه ایشون در مورد نحوه استفاده از وقف و نذر چیزی نمیدونه؟

  2. فکر کردی با کی طرفی نشستی این خزعبلات نوشتی؟