گزارشی از آخرین وضعیت سامان نسیم

دوشنبه, 23ام فروردین, 1395
اندازه قلم متن

saman nasim

با وجود سه بار اعزام به پزشکی قانونی جهت معاینه رشد عقلی، در وضعیت حقوقی پرونده سامان نسیم، کودک-مجرمی که با اعتراض مجامع بین المللی و حقوق بشری حکم اعدامش متوقف شده بود، هنوز هیچ تغییری بوجود نیامده و هیچ حکمی به وی ابلاغ نشده است.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، یک منبع مطلع از پرونده سامان نسیم گفت: “در حال حاضر هیچ تغییری در پرونده سامان نسیم بوجود نیامده است. با اینکه سامان را سه بار تاکنون برای معاینه رشد عقلی به پزشکی قانونی برده اند، ولی هنوز هیچ حکمی به وی ابلاغ نشده است. بر اساس دستور قاضی شعبه ۱۲ دادگاه کیفری باید به پزشکی قانونی مرکز استان برده می شد ولی در محل دیگری مورد معاینه قرار گرفته است.”

سامان نسیم کودک – مجرم متولد ۲۶ آذر ۱۳۷۲ در ماه آوریل ۲۰۱۳ در حالی که در زمان بازداشت ۱۷ سال سن داشت توسط دادگاه انقلاب مهاباد، به اتهام محاربه و مفسد فی الارض به دلیل عضویت در یکی از گروههای مسلح کرد به اعدام محکوم گردید.

علت صدور این حکم، به دلیل عضویت وی در حزب حیات آزاد کردستان (پژاک)، و برای شرکت در فعالیت‌های مسلحانه علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بوده است. حکم اعدام او توسط دیوان عالی کشور در دسامبر ۲۰۱۳ تأیید شد.

سامان نسیم هیچگونه دسترسی به وکیل خود در طول تحقیقات اولیه نداشته و به وی اجازه داشتن وکیل داده نشد. او می‌گوید در طول مدت بازداشت شکنجه شده؛ که این شکنجه‌ها شامل کشیدن ناخن‌های دست و پا و برای چندین ساعت بصورت وارونه آویزان شدن بوده است.

سامان نسیم را به همراه ۵ زندانی سیاسی به نام های “سیروان نژاوی”، “ابراهیم عیسی پور”، “علی و حبیب افشاری” و “یونس آقایان” اواخر بهمن ماه سال ۹۳ به منظور اجرای حکم اعدام از بند ۱۲ زندان مرکزی ارومیه خارج کردند که پس از ۴ ماه بی خبری روشن شد این دو روانه زندان زنجان شده اند.

وی در شهریور سال ۹۴ بار دیگر به زندان مرکزی ارومیه منتقل شد.

علی خالدی، وکیل مدافع سامان نسیم پیشتر عنوان کرده بود، دیوان عالی کشور اعاده دادرسی سامان را که به اتهام محاربه و عضویت در احزاب مخالف محکوم شده است، پذیرفته است و پرونده وی مورد رسیدگی مجدد قرار خواهد گرفت.

be kanal site Melliun Iran bepeyvandid


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.