گزارش سالانه آمریکا:‌ ‘ادامه نقض حقوق بشر’ در ایران

پنجشنبه, 26ام فروردین, 1395
اندازه قلم متن

atena-faraghdani

دولت آمریکا گزارش سالانه خود از اوضاع حقوق بشر در سراسر جهان از جمله ایران را منتشر کرده است.

گزارش وزارت امور خارجه آمریکا جمهوری اسلامی ایران را در کنار حکومت‌های نظیر کره شمالی، کوبا، تاجیکستان و چین یک حکومت استبدادی توصیف می کند که به طور گسترده حقوق بشر و آزادی‌های اساسی مردم را نقض می‌کند.

بنا بر این گزارش، در سال میلادی گذشته اعدام‌های «خودسرانه» در ایران ادامه داشته و حداقل ۹۶۴ نفر در این کشور اعدام شده‌اند که ۳۳ مورد آن در ملا عام بوده است.

حکومت ایران همچنین به توسل به شکنجه و برخورد خشن با زندانیان سیاسی و مخالفان متهم شده است. مقامات ایرانی بارها اتهامات نقض حقوق بشر که توسط گروه هایی مانند دیده بان حقوق بشر و عفو بین المللی و نیز گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد مطرح شده را بی اساس دانسته اند.

گزارش تازه دولت آمریکا به نحوه برخورد مقامات قضایی ایران با آتنا فرقدانی کارتونیست زندانی نیز اشاره می‌کند که بنا بر گزارش سازمان عفو بین الملل در سال گذشته مجبور به انجام «آزمایش بکارت» شده بود.

خانم فرقدانی می‌گوید که به خاطر «دست دادن» با وکیلش به «رابطه نامشروع» متهم شده و این سازمان اتهام او را نمونه دیگری از خشونت علیه زنان در ایران می‌داند.

در گزارش وزارت امور خارجه آمریکا تخمین زده شده است که حدود یک هزار زندانی سیاسی-عقیدتی در ایران باشند.

این در حالیست که جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران پیش‌تر در مصاحبه‌ای با شبکه پی بی‌اس آمریکا اعلام کرده بود که در ایران کسی به خاطر مسائل عقایدش زندانی نمی‌شود.

در این گزارش همچنین به ادامه حبس خانگی میرحسین موسوی، زهرا رهنورد و مهدی کروبی، رهبران اعتراضات خرداد ۱۳۸۸ اشاره شده است که بنا بر گزارش‌ها به خدمات درمانی کافی و به موقع دسترسی نداشته‌اند.

این چهلمین مرتبه است که وزارت خارجه آمریکا گزارش ویژه‌ای درباره اوضاع حقوق بشر در جهان منتشر می‌کند. انتشار این گزارش بر اساس دستور کنگره لازم الاجراست و یک نسخه آن رسما به مجالس نمایندگان و سنا ارائه می‌شود.

گزارش حقوق بشری دولت آمریکا همچنین از محدودیت‌های اینترنتی در ایران انتقاد کرده و یادآور شده‌اند درحالی که سایت اجتماعی توئیتر در ایران ممنوع است حساب‌های کاربری توئی‌تر برای آیت الله علی خامنه‌ای و نیز حسن روحانی فعالیت می‌کنند.

در گزارش مذکور همچنین به ادامه زندان فعالان مدنی و مدافعان حقوق بشر از جمله عبدالفتاح سلطانی اشاره شده است.

مقامات آمریکایی همچنین می‌گویند که حکومت ایران اقلیت‌های قومی از جمله بلوچ‌ها، کرد‌ها، آذری ها و اعراب را به طور «غیرمتناسب» هدف آزار و اذیت و تبعیض قرار می‌دهد.

جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا، روز چهارشنبه در حین انتشار گزارش در واشنگتن گفت که در سال ۲۰۱۵ میلادی، گروه‌های اسلامگرای تندروی نظیر داعش، طالبان، الشباب و بوکو حرام دست به جنایات هولناک و نقض جدی حقوق بشر زده‌اند.
از: بی بی سی
be kanal site Melliun Iran bepeyvandid


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.