محمدصابر ملک‌رئیسی؛ زندانی سیاسی نوجوانی که دیگر نوجوان نیست

سه شنبه, 31ام فروردین, 1395
اندازه قلم متن

mohammad saber malek raisi-300x191

محمدصابر ملک‌رئیسی زندانی سیاسی بلوچ است که در سن ۱۵ سالگی بازداشت و به ۱۵ سال زندان محکوم شد. «زندانی سیاسی نوجوان» عنوانی بود که برای وی در زمان دستگیری در خبرها استفاده می شد. اما او دیگر یک نوجوان نیست و هم‌اینک در هفتمین سال حبس در تبعید در زندان اردبیل نگهداری می شود و برای سال‌ها و ماه‌ها از امکان ملاقات و تماس محروم بوده و قرار است باقی سال های جوانی اش را پشت میله‌های زندان در تبعید و در سخت‌ترین شرایط بگذراند.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، محمد صابر ملک رئیسی در دوم مهر ماه ۱۳۸۸ در سن ۱۵ سالگی بازداشت و پس از تحمل بیش از یک سال در بازداشتگاه اداره اطلاعات زاهدان و زندان مرکزی این شهر، محاکمه و از سوی دادگاه انقلاب به ۱۵ سال حبس در تبعید محکوم شد.

وی پس از اعتراضات زندانیان سیاسی و امنیتی در زندان زاهدان، به زندان ارومیه تبعید شد و با گذشت ماه ها از زمان انتقال وی، از امکان ملاقات و تماس با خانواده خود محروم بود.

پیش‌تر، یکی از نزدیکان این زندانی سیاسی به گزارشگر هرانا گفته بود: “محمد صابر یکی از جوان­‌ترین زندانیانی سیاسی است. او بدون اینکه جرمی داشته باشد و برای بازگشت برادرش به ایران بازداشت و بدون دسترسی به وکیل مدافع به ۱۵ سال زندان محکوم شد. پس از وقایع اردیبهشت ماه سال ۹۱ در زندان زاهدان که موجب ضرب و شتم و تبعید زندانیان سیاسی و امنیتی این زندان به شهرهای مختلف شد، خانواده وی هیچگونه اطلاعی از وضعیت وی کسب نکردند.”

در گزارشی هرانا با انتشار حکم و نامه‌های دست‌نویس وی به خانواده اش، اعلام کرد که این زندانی در زندان اردبیل نگهداری می شود و این نامه ها را نیز دیگر زندانیان برای خانواده وی ارسال می کنند.

محمد صابر ملک رئیسی در پی عدم همکاری برادرش عبیدالرحمن با وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی به همراه دو برادر دیگرش بازداشت شد. ماموران وزارت اطلاعات در مراجعه به منزل آنها به پدر و مادرشان اعلام کردند در صورت عدم تحویل فرزندشان، سه فرزند دیگرشان را در زندان اعدام خواهند کرد.

بعد از پیگیری بستگان و ریش سفیدان محل، دو برادردستگیرشده پس از گذشت چهار ماه با قید وثیقه هفتاد میلیونی تومانی آزاد شدند، اما برادر کوچک تر به سرنوشتی تلخ محکوم و بعد از گذراندن سال‌های نوجوانی در سخت ترین شرایط در بازداشت‌گاه‌های وزارت اطلاعات و زندان و تبعید، هم‌اینک در حال گذرندان سال‌های جوانی در هفتمین سال حبس در تبعید در زندان اردبیل است. اتهام این نوجوان همکاری با گروههای معاند نظام ذکر شده بود.

be kanal site Melliun Iran bepeyvandid


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.