تجمع کارگران اعتصابی کارخانه لاستیک سازی خوزستان، کارگران کارخانه پارسیلون و سایر اخبار کارگری

سه شنبه, 31ام فروردین, 1395
اندازه قلم متن

kargar-eteraz

تجمع کارگران اعتصابی کارخانه لاستیک سازی خوزستان مقابل فرمانداری گتوند

روزیکشنبه۲۹فروردین، کارگران اعتصابی کارخانه لاستیک سازی خوزستان دراعتراض به تحمیل قراردادهای یک ماهه، برای باردیگر دست به تجمع مقابل فرمانداری گتوند زدند.

به گزارش۳۰فروردین ایرنا، این کارگران که نسبت به نحوه انعقاد قرارداد و شرایط سخت و طاقت فرسای کاری در این شرکت معترض بودند با برپایی تجمع خواستار پیگیری و رفع مشکلات این شرکت از سوی مسوولان ذیربط شدند.

تعدادی از این کارگران با اشاره به اینکه سوء مدیریت باعث ایجاد این اختلال ها در شرکت لاستیک سازی خوزستان شده است، بیان کردند:در روز چهارشنبه ۲۵فروردین ماه با توافقی که با نماینده مدیریت شرکت صورت گرفت مقرر گردید قراردادها بر اساس سابقه کار به صورت سه ماهه، شش ماهه و یکساله باشد، ولی نماینده شرکت پس از چند روزاین نوع قرارداد را رد کرد واز انعقاد قرارداد بصورت یک ماهه خبر داد.

این کارگران همچنین با اشاره به اینکه در کارخانه لاستیک سازی خوزستان،کارگرانی با بیش از ۲۰سال سابقه وجود دارد افزودند: در طی روزهای گذشته ۲۵نفر از کارگران که با شرکت قرارداد داشتند اخراج شدند و مدیریت ۲۵نفر دیگر را به جای آنها به صورت پیمانکاری بکار گرفت.

***
تجمع کارگران کارخانه پارسیلون دراعتراض به عدم پرداخت۲سال حقوق و۵ماه حق بیمه مقابل استانداری لرستان برای هفتمین بار

صبح امروز۳۰فروردین، کارگران کارخانه پارسیلون خرمآباد دراعتراض به عدم پرداخت۲سال حقوق و۵ماه حق بیمه،برای هفتمین بار دست به تجمع مقابل استانداری لرستان زدند.

یکی از کارگران کارخانه پارسیلون:

در حال حاضر چهار ماه حقوق و بیمه کارگران پرداخت نشده و در سالهای گذشته نیز ۱۹ ماه طلب عقبافتاده داریم که هنوز پرداخت نشده است. ما مشکلات خاص خود را داریم و به جد پیگیر مطالبات خود هستیم.

یکی از همکارانمان فرزندش بیمار شد و چون دفترچه او اعتبار نداشت که با خواهش و تمنا توانست فرزندش را از بیمارستان ترخیص کند. یکی دیگر از همکارانمان که بیماری سرطان داشت و در بستر بیماری به سر میبرد مطالباتش پرداخت نشد تا خرج درمان خود کند که متأسفانه فوت کرد و هنوز مطالباتی به خانواده این مرحوم پرداخت نشده است.

به گزارش۳۰فروردین تسنیم ، کارگران کارخانه پارسیلون خرمآباد صبح امروز برای چندمین بار در محل استانداری لرستان به نشانه اعتراض تجمع کردند.

با وجود اعتراضات مکرر این کارگران هنوز گره از مشکلاتشان باز نشده و کسی پاسخگوی آنها نیست به طوریکه هر چند وقت یک بار شاهد تجمع این کارگران هستیم.

صنعت ۴۰ ساله لرستان از زمانی که به بخش خصوصی واگذار شده بدهکاریهای زیادی را به بار آورده و اکنون توان پرداخت حقوق و مزایای کارگران خود را ندارد و با وجود اینکه کارگران این کارخانه ۱۹ ماه طلب عقبافتاده قبلی خود را هنوز دریافت نکرده اند و در حال حاضر نیز بیش از چهار ماه حقوق و بیمه آنها پرداخت نشده است.

چندین ساعت از اعتراضات این کارگران در مقابل استانداری لرستان میگذرد اما کسی پاسخگوی آنها نیست تا مسئولان استان به درد دل این کارگران گوش دهند و حرفهای آنها را بشنوند و بتوانند برای مشکلات آنها چاره ای بیندیشند.

یکی از کارگران شرکت پارسیلون اظهار داشت: امروز برای هفتمین بار است که برای گرفتن مطالبات خود مقابل استانداری لرستان تجمع میکنیم ولی متأسفانه مسئولان استان تاکنون هیچ کاری برای ما انجام نداده اند.

وی افزود: مدیر کارخانه برنامه کاری خود رابه اداره کار استان داده که این برنامه به هیچوجه به نفع کارگران نیست و از مواضع خود کوتاه نیامده است.

مدیر تعاون، کار و رفاه استان نیز از کارگران خواسته تا نظر خود را در این زمینه اعلام کنند اما دلیلی ندارد نظر خود را اعلام کنیم، ما چندین بار اعتراض کردهایم که مسئولان استان پیگیر مطالبات ما باشند و حقوق خود را دریافت کنیم و الان نیز فقط مطالبات خود را میخواهیم.

کارگر کارخانه پارسیلون خرمآباد عنوان کرد: نظر برخی مسئولان بر این است که فعلاً کارخانه تولید خود را آغاز کند و بعد از فروش تولیدات یک ماه از حقوق کارگران را بدهد و مابقی را در طول سال پرداخت کند در حالیکه این کارخانه ۱۰۰ گرم مواد اولیه ندارد و باید گفت چندین ماه پیش که کارخانه تولید داشت چرا نتوانست حقوق کارگران را پرداخت کند.

وی بیان کرد: مدیر کارخانه از مسئولان استانداری درخواست داشته که بانکها بدهی خود را پیگیری نکنند و باز بتواند وام دریافت کند و اداراتی که از این شرکت طلب دارند فعلاً اقدامی در جهت دریافت بدهی خود انجام ندهند.

این کارگرتصریح کرد: در حال حاضر چهار ماه حقوق و بیمه کارگران پرداخت نشده و در سالهای گذشته نیز ۱۹ ماه طلب عقبافتاده داریم که هنوز پرداخت نشده است. ما مشکلات خاص خود را داریم و به جد پیگیر مطالبات خود هستیم.

وی خاطرنشان کرد: یکی از همکارانمان فرزندش بیمار شد و چون دفترچه او اعتبار نداشت که با خواهش و تمنا توانست فرزندش را از بیمارستان ترخیص کند. یکی دیگر از همکارانمان که بیماری سرطان داشت و در بستر بیماری به سر میبرد مطالباتش پرداخت نشد تا خرج درمان خود کند که متأسفانه فوت کرد و هنوز مطالباتی به خانواده این مرحوم پرداخت نشده است.

کارگر کارخانه پارسیلون خرمآباد گفت: مسئولان استان تاکنون هیچ کاری برای ما انجام ندادهاند و به جای اینکه با مدیر کارخانه برخورد کنند فقط حرفهای او را تکرار میکنند.

وی اظهار داشت: آیا کسی در استان هست که بر کارهای مدیر این کارخانه رسیدگی کند. مشکل ما مشکل اقتصادی است که در نزدیکترین زمان ممکن مدیر شرکت باید مقداری از بدهیهای خود را پرداخت کند تا بتوانیم به کار خود ادامه دهیم.

وی افزود: ۱۰ سال است که مشکلات ما ادامه دارد اگر استانداری لرستان نتواند مشکلات کارگران را حل کند به استانداری استان مرکزی مراجعه میکنیم و اگر باز به نتیجه نرسیدیم به تهران میرویم.

یکی دیگر از کارگران کارخانه پارسیلون خرم آباد اظهار داشت: با توجه به اینکه چندین بار است در مقابل استانداری لرستان تجمع میکنیم اما مسئولان استان تاکنون نتوانستد برای پرداخت مطالبات ما کاری انجام دهند.

وی افزود: در چند روز گذشته تجمعی در همین مکان داشتیم و مسئولان استان جلسهای برای رسیدگی به مشکلات کارگران برگزار کردند اما باز نتیجهای در برنداشت و مشکلات ما پابرجا است و هنوز مطالبات خود را دریافت نکرده ایم.

کارگر کارخانه پارسیلون خرم آباد عنوان کرد: بدون محاسبه ۱۹ ماه طلبی که از این کارخانه داریم حدود پنج ماه است که بیمه و حقوقمان پرداخت نشده و دفترچه درمانی نداریم حال پیشنهاد دادهاند که کار را آغاز کنیم و فقط یک ماه از حقوقمان را پرداخت کنند آنهم کارخانه ای که مواد اولیه را ندارد.

یکی دیگر ازکارگران کارخانه پارسیلون خرمآباد داشت: با وجود اینکه بارها برای دریافت حقوق معوقهای که داریم اعتراض خود را اعلام کردهایم ولی مدیر کارخانه نامه ای به استانداری داده که بانکها همکاری لازم را با وی داشته و بر اساس یک برنامه زمانبندیشده حقوق کارگران را پرداخت کند.

وی با بیان اینکه برنامهای که مدیر کارخانه در نظر دارد اصلاً به نفع کارگران نیست افزود: چند ماه اجاره مسکن و وامهای خود را پرداخت نکردهام و الان مدیرکارخانه بهگونهای برنامهریزی کرده که در اردیبهشتماه فقط حقوق یک ماه را پرداخت کند و پس از آن هر ماهی ۱۰۰ هزار توان از حقوق ما را پرداخت کند که هیچ دردی از ما را درمان نمیکند.

کارگر کارخانه پارسیلون عنوان کرد: کارگران پارسیلون گرسنه هستند، ما مشکلات معیشتی داریم و الان چندین ساعت است در مقابل استانداری تجمع کردهایم ولی کسی پاسخگو نیست. بهتر میتوان گفت لرستان استان تعطیلی است و مقامات استان همیشه در تعطیلی به سر میبرند.

***
بیکاری ۳۰۰۰کارگر بدنبال تعطیلی ۲۰۰ واحد سنگبری

رئیس هیئت مدیره کانون سنگ ایران گفت: ۲۰۰ واحد سنگبری در استان لرستان تعطیل و ۳۰۰۰ کارگر در این حوزه بیکار شده است.

به گزارش۳۰فروردین تسنیم،محسن غیاثوند اظهار داشت: در حال حاضر ۵۵۰ واحد سنگبری در سطح استان لرستان وجود دارد که حدود ۲۰۰ واحد از آنها تعطیلشده و مابقی نیز زیر ۳۰ درصد ظرفیت خود مشغول کار هستند.

وی با اشاره به اینکه ۱۰ درصد واحدهای سنگبری کشور در استان لرستان وجود دارد افزود: ۲۷ درصد سنگ کشور نیز در واحدهای سنگبری استان لرستان تولید میشود.

رئیس هیئت مدیره کانون سنگ ایران مجموع کارگرهای واحدهای سنگبری استان لرستان را ۱۰ هزار نفر برشمرد و عنوان کرد: این ۱۰ هزار نفر به معنای اشتغال ۳۶ درصد در حوزه صنعت استان است.

وی به مشکلات واحدهای سنگبری لرستان اشاره کرد و گفت: متأسفانه اکنون حدود ۳ هزار نفر از کارگران واحدهای سنگبری این استان بیکار شدهاند.

غیاثوند بیان کرد: صادرات سنگ در لرستان تقریباً ۲۰ درصد نسبت به سال گذشته کاهش یافته که این امر سبب شده تا واحدها انگیزهای برای کار کردن نداشته باشند.

وی عمده ترین مشکل واحدهای سنگبری را رکود دانست و تصریح کرد: از دیگر مشکلات این واحدهای سنگبری قوانین مالیاتی (ارزشافزوده و نحوه دریافت آن)، جرائم تصاعدی، عدم دسترسی به بازارهای جهانی، نبود پایانههای صادراتی، خام فروشی، نبود آموزش، نبود سرمایه در گردش و مشکلات گشایش اسناد اعتباری LC است.

***
بیکاری ۲۰۰کارگرکارخانه ارج درپی توقف خط تولید

خط تولید لوازم خانگی ارج از ابتدای سال جدید تعطیل است و حدود ۲۰۰ کارگر باسابقه این کارخانه به بیمه بیکاری معرفی شده اند.

به گزارش۳۰فروردین ایلنا،کارخانه لوازم خانگی ارج که مدتهاست مانند بسیاری از صنایع قدیمی و باسابقه کشور حال و روز خوشی ندارد، از ابتدای سال جاری به طور کامل خط تولید را متوقف کرده است.

این برند قدیمی لوازم خانگی که دیرزمانی از سالهای اوجش در دهه های ۵۰ و ۶۰ نمیگذرد، ماههاست که نفسهای آخرش را میکشد و این روزها کارگران متخصص و باسابقه این کارخانه در صف دریافت بیمه بیکاری ایستادهاند و در انتظار نوبت به سر میبرند.

یکی از کارگران این کارخانه میگوید: با حدود دویست کارگر باسابقه در بهمن و اسفند سال گذشته تسویه حساب شده است و فقط حدود نیمی از آنها توانستهاند بیمه بیکاری بگیرند و دیگران همچنان مشغول کاغذبازی و رفت و آمد به تامین اجتماعی هستند.

این کارگر که نزدیک ده سال سابقه کار فنی در خط تولید ارج دارد وضعیت کارخانه را اینگونه توصیف میکند: خط تولید این واحد تولیدی متوقف شده است و از آن همه کارگر شاغل در آن کارخانه بزرگ قدیمی فقط حدود ۶۰ نفر کادر اداری باقی ماندهاند. بیشتر اداریها هم، کارگرانی هستند که قرار است به زودی بازنشسته شوند.

از قرار معلوم برندهای ایرانی این روزها از مرحمت رکود و بحرانهای پی در پی بازار در حال محو شدند و ارج نیز که جزئی فراموش نشدنی از نوستالوژی سالهای کودکی و نوجوانی نسل میانسال ایرانی است، انگار این روزها به معنای واقعی به انتهای خط رسیده است…

***
۳۰ کارگر کارخانه عرف ایران اخراج شدند

۳۰کارگرکارخانه عرف ایران دراول فروردین ماه سال جاری از کاراخراج شدند.

به گزارش۳۰فروردین ایلنا،کارگران این واحد صنعتی واقع در تهران افزودند: این اخراج در تاریخ اول فرودین ماه سال جاری صورت گرفته و در حال حاضر همکاران اخراج شده آنها برای پیگیری مطالبات مزدی خود در اداره کار شکایتی را مطرح کرده اند.

این کارگران با یادآوری اینکه جدا از تعدیلهای اخیر هنوز نزدیک به ۳۰کارگردر این واحد مشغول کارند، افزودند: این تعدیلها در راستای کاهش هزینه ها صورت گرفته و باعث شده است تا همکاران باقیمانده آنها از بابت امنیت شغلی خود احساس خطر کنند.

کارگران اخراجی کارخانه عرف ایران در ادامه گفتند: در حال حاضر این واحد تولید کننده علائم فنی وترافیکی به بهانه نامطلوب بودن شرایط تولید هنوز فعالیت خود را برای سال ۹۵ آغاز نکرده است و همین مسئله باعث نگرانی همکاران باقیمانده آنها شده است.

کارگران اخراجی عرف ایران درباره مطالبات معوقه خود میگویند؛ کارفرما بیشتر مطالبات کارگران اخراجی وشاغل کارخانه را پایان سال گذشته پرداخت کرده اما آنچه کارگران طلب دارند حق بن یک ساله ۹۴ است که هنوز به هیچ یک از کارگران پرداخت نشده است.

***
تجمع معلمان بازنشسته مقابل مجلس

اتحادیه آزاد کارگران ایران : امروز دوشنبه ۳۰ فروردین بیش از چند صد نفر از معلمان باز نشسته برای مطالبات صنفی خود مقابل مجلس تجمع اعتراضی بر گزار کردند. این تجمع که با تجمع کارگران باز نشسته فولاد اصفهان,کرمان,همزمان بود یک جمعیت چند هزار نفری را در جلوی مجلس تشکیل داد.

معلمان باز نشسته که از سکوت به نتیجه ای نرسیده بودند امروز با فریاد شعارهایی: چون,,خط فقر سه میلیون,حقوق ما یه میلیون بیمه رایگان برای باز نشستگان بیمه رایگان,حق مسلم ماست,, معیشت,منزلت حق مسلم ماست بی عدالتی چرا؟ عدالت,عدالت سکوت را شکستند و این بار با فریاد خواستار مطالبات خود شدند. شعار ها وپلاکارد هایی هم که بیان خواسته های برحق معلمان باز نشسته بود در گویاست.

طبق گزارشات رسیده به اتحادیه آزاد کارگران ایران تجمع امروز بدون در گیری با خواندن بیانیه ای پایان یافت,اگر چه محیط کاملا امنیتی بود وبه تعداد نیروهای مسلح در لحظات پایانی افزوده می شد. لازم به تذکر میباشد یکی از همکاران مسن,که گویا با گوشی اش مشغول عکس گرفتن شد توسط یکی از افراد نیروی انتظامی کتک خورد که با عکسل العمل جمعیت روبرو گردید. همکارانش که اورا دوره کرده واز جلوی معلمان وکارگران دور کردند سعی میکردند از طرف همکارشان به نوعی عذر خواهی کنند،میگفتند :همکار ما اشتباه کرد نباید با یک آقای مسن این جوری رفتار میکرد و….

از طرف مجلس نماینده اردبیل آمد تا برای معلمان سخنرانی کند،آنقدر معلمان،کارگران یک صدا او را هو کردند که او با بدرقه هو با محافظینش وماشین های مخصوصشان مجبور به ترک از آنجا کردند. .تجمع تا حدود یک وسی دقیقه ادامه داشت.

اتحادیه آزاد کارگران ایران
۳۰ فروردین ۹۵

***
تجمع اعتراضی تاکسیداران خرم آباد مقابل استانداری لرستان

امروز۳۰فروردین،عدهای از تاکسیداران خرمآباد نیز در محل استانداری لرستان حضور یافته و اعتراض خود را از عدم نظارت تاکسیرانی و حمل و نقل استان بیان کردند.

به گزارش۳۰فروردین تسنیم،تاکسیداران درونشهری از زحمتکشترین اقشار جامعهاند که هر روز ملزم به ارائه خدمات مورد انتظار جامعه با کمترین چشمداشت هستند این افراد از مشکلات و سختیهای کار خود همیشه گلایهمند هستند، اگر پای درد دل آنها بنشینی دل پردردی از مزد کم، درآمدهای ناچیز با ساعتهای طولانی کار در سرما و گرما، ترافیکهای سنگین، خیابانهای کمعرض و نامناسب و رقابتهای فشرده با خودروهای مسافرکش شخصی دارند.

یکی از رانندگان ناوگان حمل و نقل مسافری بینشهری خرمآباد اظهار داشت: با وجود مشکلات اقتصادی که در کل کشور ایجاد شده، ناوگان حمل و نقل عمومی سهمیه بنزین داشتیم که در دولت تدبیر قطعشده و برای مسافربرهای ناوگان حمل و نقل عمومی و شخصی یک نرخ محاسبه میشود.

وی افزود: رانندگان بینشهری ناوگان حملونقل عمومی برای گرفتن مجوز بالغ بر۱۸ کارت باید بگیرند و برای دریافت کارت سلامت، قوانین مقررات اخلاق و دفترچه کار سالانه ۸۰۰ هزار تومان باید بپردازیم ولی متأسفانه در میدان بسیج راننده شخصی بدون هیچگونه مجوز امنیتی حداقل روزی چهار سرویس رفت و آمد میکند.

راننده ناوگان حملونقل مسافری بینشهری خرمآباد عنوان کرد: جایگاه رانندگان ناوگان حملونقل عمومی ترمینال شرق خرمآباد مناسب نیست و رانندگان باید از صبح تا شب منتظر مسافر بمانند.

یکی دیگر از رانندگان ناوگان حمل و نقل مسافر بینشهری خرمآباد اظهار داشت: تاکسیرانی خرمآباد و حمل و نقل استان هیچگونه نظارتی در جایگاههای تاکسی ندارند.

وی افزود: از صبح تا غروب فقط منتظر مسافر میمانیم و مسافربرهای شخصی در سطح شهر مشغول حمل مسافر هستند که باید مسئولان از حمل مسافر توسط خودروهای شخصی جلوگیری کنند که متاسفانه کسی نظارت نمیکند.

راننده ناوگان حمل و نقل مسافر بینشهری خرمآباد عنوان کرد: با این وضع موجود نمیتوانیم اقساط خودرو خود را پرداخت کنیم وهیچ خدماتی از طرف اداره حملونقل و راهنمایی و رانندگی داده نمیشود حتی استهلاکی نیز برایمان در نظر نمیگیرند.

***
تجمع اعتراضی متقاضیان مسکن فرهنگیان مقابل استانداری زنجان

امروز۳۰فروردین،فرهنگیان در مقابل استانداری زنجان به دلیل تاخیر در تحویل پروژه یک هزار و ۱۹۶ واحدی فرهنگیان پونک تجمع کردند.

به گزارش۳۰فروردین موج رسا،احداث پروژه یک هزار و ۱۹۶ واحدی فرهنگیان زنجان در حدود ۱۰ سال به طول انجامیده و متقاضیان که از طولانی شدن بهرهبرداری و تحویل واحدها به ستوه آمدند برای اعتزاض خود در مقابل استانداری تجمع کردند.

پروژه یک هزار ۱۹۶ واحدی مسکن فرهنگیان از سال ۸۵ در زنجان کلید خورده است و این پروژه در ۱۶ بلوک در زمینی به مساحت ۴۴ هزار و ۱۰۰ متر مربع و ۱۳۰ هزار مترمربع زیربنا با شرکت تأمین مسکن فرهنگیان بسته شد.

عملیات ساخت این پروژه در شهریور سال ۸۶ آغاز شده تا سال ۸۸ پروژه پیشرفت چندانی نداشت تا اینکه پس از مدتها وقفه در احداث واحدهای مسکونی و عدم انجام تعهدات پیمانکار برای تحویل پروژه در موعد مقرر، شرکت تأمین مسکن فرهنگیان از ادامه پروژه کنارگذاشته شد و در سال ۹۱ این پروژه به شرکت بتن کاوه واگذار شد.

معترضان پروژه یک هزار و ۱۹۶ واحدی پونک اعتراض خود را این چنین عنوان میکنند که در این ۱۰ سال این پروژه تحویل داده نشده و هر روز بهانه ای مختلفی را مطرح میکنند.

آنها میگویند هنوز این واحدها تحویل داده نشده اما وامها اقساط بندی شده و وام ۲۰ میلیون تومانی را ۳۰ میلیون تومان کردند و ۹ میلیون تومان نیز سود مشارکت به آن تعلق گرفته است.

این معترضان میگویند بیشتر این فرهنگیان مستاجر هستند و با این درآمد چگونه هم وام پرداخت کنند و هم اجاره خانه بدهند.
یکی از این معترضان در مورد آورده متقاضیان میگوید همه متقاضیان آورده نقدی دارند که از ۱۴ میلیون تومان تا ۲۵ میلیون تومان بوده است.

آنها میگویند در این مدت ۱۰ سال از مسئولان مربوطه قولهای واهی شنیدهاند و خواستارند که شخص استاندار پاسخگوی این مشکل فرهنگیان باشد.

از حرفهای معترضان گویا این واحدها قرار بوده در فروردین ماه سال ۹۵ به متقاضیان تحویل داده شود ولی با ادعای برخی از معترضان هنوز بیش از ۵۰ درصد کار پروژه مانده است.

یکی از معترضان در این خصوص اداره مسکن و شهرسازی را به عنوان داوری بین فرهگیان و پیمانکار میداند که در روند پروژه هیچ دخالتی ندارد و میگوید در اداره مسکن و شهرسازی کسی به حرفمان بها نمیدهد.

یکی دیگر از فرهنگیان در مورد انتظار ۱۰ ساله خود میگوید ۱۰ سال است که مستاجر هستم و در حال حاضر نیز از یک طرف اقساط بانکی که بدون اینکه مسکن تحویل داده شده را باید پرداخت کنم و از طرف دیگر ماهیانه اجاره خانه بپردازم.
be kanal site Melliun Iran bepeyvandid


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.