تحقیقی تازه درباره نقش قوانین اسلامی در دولت و امور قضایی

پنجشنبه, 9ام اردیبهشت, 1395
اندازه قلم متن

پژوهشی جدید نشان می‌دهد که تاثیرپذیری سیاست و امور قضایی از قوانین اسلامی در کشورهای مسلمان ‌بسیار متفاوت است. در پاکستان ۷۸ درصد خواهان انطباق قوانین با اسلام هستند، این آمار برای ترکیه تنها ۱۳ درصد است.

یک موسسه آمریکایی تحقیقاتی پیرامون نقش اسلام در سیاست و دستگاه قضایی در کشورهای مختلف مسلمان صورت داده است. بنا به گزارش خبرگزاری “اِپ‌د” (epd) این تحقیق جدید توسط موسسه معتبر “پیو” انجام شده است.

نتایج این تحقیق در روز چهارشنبه (۲۷ آوریل/۸ اردیبهشت) در واشنگتن منتشر شده است. در این پژوهش میدانی بیش از ۱۰ هزار نفر در کشورهای مسلمان‌نشین مورد پرسش قرار گرفته‌اند.

بنا به این تحقیق در کشور پاکستان ۷۸ درصد پرسش‌شوندگان گفته‌اند که قوانین کشورشان باید به‌طور کامل منطبق بر قوانین مندرج در قرآن باشد. در مقابل در کشور آفریقایی بورکینا فاسو تنها ۹ درصد پرسش‌شوندگان خواهان تنظیم قوانین کشورشان بر اساس شرع اسلامی هستند.

در مناطق فلسطینی ۶۵ درصد، در اردن ۵۴ درصد و در مالزی ۵۲ درصد از پرسش‌شوندگان خواهان انطباق قوانین کشورشان با اسلام بوده‌اند. این آمار برای کشورهای سنگال ۴۹ درصد، نیجریه ۲۷ درصد، اندونزی ۲۲ درصد، لبنان ۱۵ درصد و ترکیه ۱۳ درصد اعلام شده است.

در کشور نیجریه تفاوت آشکاری میان مسلمانان و مسیحیان در این زمینه وجود دارد. بنا به این تحقیق نیمی از مسلمانان نیجریه خواهان تنظیم قوانین بر اساس شرع و قرآن هستند. اما ۶۴ درصد مسیحیان نیجریه مخالف بوده و می‌گویند که قوانین اسلامی نباید نقشی در تعیین احکام قضایی و سیاسی داشته باشد. مسیحیان نیمی از جمعیت نیجریه را تشکیل می‌دهند.

در ترکیه نیز ۳۶ درصد پرسش‌شوندگان گفته‌اند مایل نیستند که قوانین اسلامی تاثیری در امر قانون‌گذاری در این کشور داشته باشد. در این تحقیق تصریح شده است که به‌ویژه جوانان ترکیه خواهان دولت و دستگاه قضایی سکولار هستند. در گزارش این موسسه تحقیقاتی هم‌چنین آمده است که پرسش‌شوندگان با سطح نازل‌تر تحصیلات از نقش پررنگ قوانین شرعی در امور دولتی و قضایی پشتیبانی می‌کنند.

این تحقیق مجموعاً در ۱۰ کشور مسلمان‌نشین و در فاصله زمانی ۵ آوریل تا ۲۱ ماه مه ۲۰۱۵ صورت گرفته است. ایران در میان این ۱۰ کشور نیست.
از: دویچه وله
be kanal site Melliun Iran bepeyvandid


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.