تعدادی ایرانی در خان‌طومان سوریه ‘اسیر شده‌اند’

دوشنبه, 20ام اردیبهشت, 1395
اندازه قلم متن

اسماعیل کوثری، رئیس کمیته دفاعی مجلس ایران، از اسیر شدن ۵ یا ۶ ایرانی “مدافع حرم” در درگیری‌های اخیر در منطقه خان طومان سوریه خبر داده است.

محمدصالح جوکار، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس ام هم اسیر شدن تعدادی از نیروهای ایرانی در خان طومان حلب را تأیید کرده است.
سخنگوی سپاه استان مازندران روز شنبه ۱۸ اردیبهشت از کشته شدن ۱۳ نفر از نیروهای سپاه و زخمی شدن ۲۱ نفر دیگر در درگیری‌های خان‌ طومان خبر داد، اما درباره اسیر شدن نیروهای ایرانی اظهار نظری نکرد.

پیشتر خبرگزاری فارس به نقل از منابع خود گزارش داده بود که سه نفر در خان طومان اسیر شده‌اند که دو نفر آنان از نیروهای دولتی سوریه و یک نفر افغان و از لشکر فاطمیون بوده است.

آقای کوثری کشته شدن ۱۳ ایرانی را در درگیری‌های خان طومان تایید کرده اما تعداد مجروحان را ۱۸ نفر اعلام کرده است.

آقای جوکار گفته است که آمار دقیقی درباره تعداد تلفات این حمله وجود ندارد و اخبار مربوط به کشته شدن “تعداد بسیاری از ایرانیان” در خان طومان را جنگ روانی رسانه‌های غربی خوانده است.

اسماعیل کوثری آمریکا و عربستان را به حمایت از گروه‌های مهاجم در خان طومان متهم کرده و گفته است که این حمله در حالی انجام شده که طبق توافق آتش‌بس “نباید هیچ گلوله ای ما بین دو طرف شلیک می شد”.

علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران هم امروز دوشنبه ۲۰ اردیبهشت هشدار داد که ایران با همراهی روسیه، سوریه و حزب‌الله به حمله خان طومان پاسخ خواهد داد.

محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام هم گفته است که مخالفان بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه، با حمایت نیرو‌های ترکیه و عربستان سعودی و در شرایط آتش‌بس به صورت غافلگیرانه به نیروهای سوری و مستشاران ایرانی حمله کرده‌اند و منطقه خان‌طومان را گرفته‌اند.

روز جمعه ۱۷ اردیبهشت اعلام شد که نیروهای جبهه نصرت، وابسته به القاعده، شهرک خان طومان در نزدیکی حلب را تصرف کرده‌اند. این شهرک به دلیل قرار گرفتن در نزدیکی بزرگراه حلب – دمشق اهمیت ویژه‌ای دارد.

گزارش‌ها حاکی از آن بود که در نبرد خان طومان دست‌کم ۷۰ نفر کشته شده‌اند که در میان آنها علاوه بر نیروهای ایرانی تعداد زیادی از نیروهای “تیپ فاطمیون” هم بوده‌اند. تیپ فاطمیون واحدی نظامی است که ایران در آن سربازان افغان را سازماندهی کرده است.

ایران می‌گوید نیروهایش در سوریه حضور رزمی ندارند و تنها به عنوان مستشار نظامی فعالیت می‌کنند. با وجود این در ماه‌های اخیر تعداد کشته‌های ایرانی به ویژه در منطقه حلب به شدت افزایش یافته است.
از: بی بی سی
be kanal site Melliun Iran bepeyvandid


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.