اعتراض و تجمعات کارگران

دوشنبه, 20ام اردیبهشت, 1395
اندازه قلم متن

tajamo-senfi

تجمع کارگران کارخانه آجر ماسه پلدختر دراعتراض به عدم پرداخت حقوق ومطالباتشان مقابل کارخانه

روز ۱۸اردیبهشت ماه،کارگران کارخانه آجر ماسه آهکی شهرستان پلدختر نسبت به عدم پرداخت حقوق معوقه و مطالبات خود در مقابل این کارخانه تجمع کرده و از مسئولان کارخانه خواستار پرداخت حقوق و مطالبات خود شدند.

به گزارش ۱۹اردیبهشت تسنیم ، پس از تجمعات اعتراضآمیز کارگران کارخانه پارسیلون خرمآباد و نساجی بروجرد این بار نوبت به کارگران کارخانه آجر و ماسه پلدختر رسیده تا برای دریافت مطالبات خود دست به تجمع اعتراضآمیز بزنند.

نماینده کارگران کارخانه آجر ماسه آهکی پلدختر اظهار داشت: کارگران این کارخانه خواهان و خواستار طلب و حقوق قانونی خود هستند که مدت زیادی پرداخت نشده است.

وی عمده مشکلات را عدم توجه مسئولان شهرستان به کارگران این کارخانه دانست و افزود: متأسفانه مسئولان حتی در روز کارگر هم سراغی از ما نگرفتند و جهت رسیدگی به مشکلات ما از نزدیک سرکشی و دیداری نداشتند.

وی عنوان کرد: مسئولان استان خوزستان کیفیت آجر پلدختر را بهتر میدانند و برای کارخانه ها و شرکتهای استان خود از این محصول سفارش میدهند و از آن استفاده میکنند ولی متأسفانه ادارات خود شهرستان پلدختر از این آجر استفاده نمیکنند.

وی بیان کرد: مدیرعامل شرکت آجر ماسه آهکی پلدختر پرداخت حقوق کارگران این کارخانه را منوط به فروش تولیدات کارخانه میداند که در صورت فروش کم در این شرایط کنونی برای پرداخت حقوق کارگران در مضیقه قرار داریم.

یکی دیگر از کارگران این کارخانه اظهار داشت: سه سال است عیدی به کارگران ندادهاند و حقوق ما را هم بهصورت تدریجی پرداخت میکنند بهطوریکه چرخ زندگی ما نمیچرخد و متأسفانه اداره کار هم در این رابطه به ما بیتوجه و حمایت نمیکند.

یکی دیگر از کارگران این کارخانه افزود: از مهرماه سال ۹۳ که وارد کارخانه آجر ماسه آهکی پلدختر شدهام تاکنون تنها بهصورت علیالحساب حقوق میگیرم و در این مدت دو سال عیدی هم دریافت نکردهام.

وی عنوان کرد: مدیرعامل شرکت آجر ماسه آهکی مدت دو سال است که تنها به کارگران این کارخانه وعده میدهد و به وعدههای خود عمل نمیکند.

دیگر کارگر این کارخانه میگوید: ما امروز مقابل این کارخانه دست به تجمع اعتراضآمیزی زدهایم و خواستار پرداخت حقوق خود هستیم که مدیرعامل شرکت کارخانه میگوید این شرکت فروش ندارد و نمیتوانیم حقوق کارگران را پرداخت کنیم.

***
تجمع کارگران ساختمانی دراعتراض به عدم پرداخت ۵ماه حقوق مقابل ساختمان شرکت عمران پرند

شماری از کارگران ساختمانی فاز ۶ شهرپرند، صبح امروز (۱۹ اردیبهشت ماه) در اعتراض به آنچه تاخیر در پرداخت مطالبات مزدی خود از سوی پیمانکاران عنوان میکنند مقابل ساختمان شرکت عمران پرند تجمع کردند.

به گزارش۱۹اردیبهشت ایلنا،یکی ازکارگران معترض درباره دلایل تجمع امروز خود وسایر همکارانش گفت: ما بیش از۱۰۰ کارگر ساختمانی شاغل در پروژههای تجاری فاز ۶ شهرک پرند هستیم که که تحت مسئولیت چند شرکت پیمانکاری از پنج ماه قبل دستمزد نگرفته ایم.

او با بیان اینکه از آذر ماه سال گذشته به دلایلی که کارفرمایان شرکتهای پیمانکاری آنرا مشکلات مالی ناشی از عدم دریافت پایان کار شهرداری عنوان میکنند، دستمزد کارگران ساختمانی شاغل در این پروژه پرداخت نمیشود.

براساس این اظهارات مطالبات معوقه هر یک از کارگران ساختمانی رقمی حدود ۶ تا ۸ میلیون تومان است که پیمانکاران به بهانه تراشیهای مختلف قصد پرداخت آن را به کارگران ندارند.

به گفته وی مشکلات مالی ناشی از ندادن پایان کار واحدهای تجاری از سوی شهرداری وشرکت عمران پرند به کارگران ساختمانی مربوط نمیشود ودر این بین نباید کارگران خسارت ببینند.

***
تجمع بازرسان سازمان تاکسیرانی رشت مقابل ساختمان شورای شهردراعتراض به عدم پرداخت ۳ماه حقوق

عصر امروز۱۹اردیبهشت ماه،جمعی از بازرسان سازمان تاکسیرانی رشت به منظور اعتراض به عدم پرداخت حقوق معوقه خود در مقابل ساختمان شورای اسلامی این شهر تجمع کردند.

به گزارش ۱۹اردیبهشت فارس،عضو شورای اسلامی شهر رشت در حاشیه تجمع اعتراضآمیز بازرسان سازمان تاکسیرانی گفت: تعداد ۶۰ نفر از شهروندان در نیمه دوم سال گذشته به عنوان بازرس سازمان تاکسیرانی وارد این نهاد شدند.با توجه به مشکلات مالی که شهرداری با آن دست به گریبان است، شهردار نتوانست نسبت به انجام تعهدات در مقابل بازرسان اقدام کند.

وی با بیان اینکه شهرداری نسبت به انجام تعهدات خود نسبت به شرکت پیمانکار اقدامی نکرد، یادآور شد: در این راستا حدود سه ماه حقوق افراد مذکور به تعویق افتاده است.

***
تجمع کارگران فضای سبزشهرداری منطقه۲ اهواز دراعتراض به عدم پرداخت ۲ماه حقوق مقابل ساختمان شهرداری مرکزی اهواز

صبح امروز گروهی از کارگران فضای سبز شهرداری منطقه دو اهواز در اعتراض به عدم دریافت مطالبات معوقه خود در مقابل ساختمان شهرداری مرکزی اهواز تجمع کردند.

به گزارش۱۹اردیبهشت ایلنا،منابع کارگری در شهرداری اهواز گزارش دادند، صبح امروز کارگران خدماتی فضای سبز منطقه دو شهرداری اهواز در اعتراض به معوقات حقوقی خود دست از کار کشیده و در ساختمان مرکزی شهرداری اهواز تجمع کردند.

این کارگران که در استخدام شرکت پیمانکاری «صنعتگران جوان نادر کارون» هستند در این تجمع خواستار پاسخ قاطع مسئولان شرکت پیمانکاری در خصوص پرداخت کردن دو ماه دستمزد در ماههای اسفند ۹۴ وفرودین سال جاری شدند.

براساس این اطلاعات پیمانکار فضای سبز شهرداری اهواز از تقریبا چهار سال پیش مسئولیت پرداخت مطالبات مزدی بیش از ۲۳۰کارگر را بر عهده گرفته است.

گفته میشود یکی دیگر از موارد مورد اعتراض کارگران فضای سبز شهرداری منطقه دو اهواز محدودیت حق اولاد وبیمه خانوادههای آنان است.
آنان میگویند تا پیش از تصویب و ابلاغ قانون جدید اصلاح جمعیت و تنظیم خانواده، حق اولاد تنها به دو فرزند از مجموع فرزندان خانواده های

کارگری پرداخت میشد اما با تصویب و ابلاغ قانون جدید اصلاح جمعیت و تنظیم خانواده محدودیتهای مربوط به پرداخت حق اولاد و بیمه اجباری فرزندان کارگران برطرف شد.

***
بیکاری۱۵۰۰کارگرمعادن زغال سنگ طی ۶ماه گذشته

رئیس کمیته معدن خانه اقتصاد از واردات ۱.۵ میلیون تنی زغال سنگ به کشور در سال گذشته و بیکار شدن ۱۵۰۰ نفر از کارگران معادن زغال سنگ در ۶ ماه گذشته خبر داد.

به گزارش۱۹اردیبهشت فارس، سعید صمدی در یک نشست خبری اظهار داشت: مصرف ذغال سنگ کشور سالانه حدود ۲٫۵ میلیون تن است که پیشبینی میشود با اجرای طرحهای فولادی، این مقدار ۱۰ تا ۱۵ سال آینده به ۶ میلیون تن برسد.

وی با اشاره به وجود ذخایر یک میلیارد تنی ذغال سنگ در کشور، گفت: این در شرایطی است که حتی به اندازه نیاز داخل نیز تولید نداریم، به طوری که سال گذشته کمتر از یک میلیون تن ذغال سنگ در کشور تولید شد و حدود ۱٫۵ میلیون تن واردات ذغال سنگ صورت گرفت که فاجعه است.

رئیس کمیته معدن خانه اقتصاد با اشاره به بیکار شدن ۱۵۰۰ نفر از کارگران معادن ذغال سنگ در ۶ ماه گذشته، ادامه داد: بلایی که سر کارخانه های نساجی آمد بر سر معادن ذغال سنگ نیز خواهد آمد و در حال حاضر بزرگترین شرکتهای تولیدکننده ذغال سنگ کشور تعطیل شده اند.

وی در مورد اختلاف قیمتی بین ذغال سنگ تولید ایران و ذغال سنگ وارداتی نیز گفت: با توجه به هزینه حمل و نقل و قیمت فعلی بازار جهانی، قیمت ذغال سنگ ایران با ذغال سنگ وارداتی تقریباً برابر است و شاید قیمتهای داخلی نیز ارزانتر باشد.

صمدی توضیح داد: شرکت ذوبآهن اصفهان که حدود ۹۵ درصد مصرف ذغال سنگ را به خود اختصاص میدهد دچار بحران شده و قادر به تأمین نقدینگی مورد نیاز معادن نبوده است. در چنین شرایطی قیمت ذغال سنگ در دو، سه سال اخیر ثابت مانده که به ضرر معدنکاران است.

وی ادامه داد: طی ۲ سال اخیر یک سری خصوصیسازی در معادن ذغال سنگ صورت گرفت که باعث ضرر این بخش شد، به طوری که برخی معادن ذغال سنگ به صندوق بازنشستگی فولاد واگذار شد و به دلیل مشکلات متعدد مدیریتی، دچار افت تولید و بحران نقدینگی شدند.

وی در ادامه با اشاره به مذاکره شرکتهای خارجی برای حضور در فعالیتهای معدنی ایران، گفت: هنوز این مذاکرات منتج به سرمایه گذاری نشده و هیچ قراردادی با شرکتهای خارجی منعقد نشده است.

***
عدم پرداخت مطالبات ۴۴۰کارگر خدماتی قطار شهری تهران

مشکل پرداخت نشدن دستمزد و سایر مطالبات معوقه نزدیک به ۴۴۰ کارگر خدماتی قطار شهری تهران هنوز ادامه دارد.

به گزارش۱۹اردیبهشت ایلنا،منابع خبری در متروی تهران گفتند این کارگران که تحت مسئولیت چند شرکت پیمانکاری در خطوط یک، دو و چهار متروی تهران مشغول کارند به غیر از مطالبات مربوط به یک ماه نیم دستمزد (آذرماه سال گذشته ونیمی از دستمزد فروردین ماه سال جاری) تا کنون، بابت هفت ماه اضافه کاری، ۱۴ ماه سنوات، بخشی از عیدی و حق بیمه پرداخت نشده نیز طلبکارند.

در این باره یکی از کارگران خدماتی متروی تهران عمده به تاخیر افتادن مطالبات خود وسایر همکارانش را بدحسابی پیمانکار ان عنوان کردند ودر ادامه گفت: در حال حاضر حدود ۱۶۰ کارگر خدماتی در خط یک، ۱۳۰ کارگر در خط چهار متروی تهران تحت مسئولیت شرکت پیمانکار «پیمان مرو» و حدود ۱۵۰ کارگر خدماتی دیگر در خط دو متروی تهران با مسئولیت شرکت خدماتی «رخش پاکان» کار میکنند.

وی با بیان اینکه بخش قابل توجه ای از مطالبات کارگران خدماتی خطوط یک، دو وچهار متروی تهران از سوی پیمانکار پیشین (شرکت پیمانکاری زمان روب) پرداخت نشده است تاکید کرد: آبان ماه سال گذشته با اتمام قرار داد قطارشهری تهران با شرکت پیمانکاری زمان روب، شرکت قطار شهری میبایستی مطالبات معوقه کارگران را از این شرکت وصول می کرد. در این مورد هیچ کدام از پیمانکاران قبلی وجدید ونه مسئولین قطار شهری تهران مسئولیت پرداخت مطالبات کارگران خدماتی را برعهده نمیگیرند.

کارگران خدماتی قطار شهری تهران که امیدوارند با حمایت مسئولان بالادستی مشکلاتشان مرتفع شود، میگویند: در این مجموعه هر ماهه به کارگران قول میدهند که معوقات مزدی آنان را پرداخت میکنند اما باوجود روند فعلی که مسئولان سازمان قطار شهری که نظارت خود را از پیمانکاران زیر مجموعه خود کم کرده اند هنوز این وعده محقق نشده و در این بین کارگران بلاتکلیف بیشترین خسارت را دیدهاند.

***
عدم پرداخت حقوق فرودین ماه و عیدی ۹۵ کارگران کارخانه کارگلاس فشاپویه شهر ری

تبدیل قراردادکارگران به یک ماهه سفید امضا

بیش از ۱۰۰ نفر ازکارگران رسمی و قراردادی کارخانه کارگلاس فشاپویه شهر ری دستمزد فرودین و عیدی خود را دریافت نکردهاند.
همچنین از دی ماه سال گذشته مدیران کارخانه قراردادهای کارگران را به صورت ۱ ماهه و سفید امضا تبدیل کردهاند.

به گزارش۱۹اردیبهشت ایلنا،تعدادی از کارگران این کارخانه گفتند علی رغم اینکه تولیدات کارخانه به خوبی به فروش میرسد و مانند گذشته رکود نداریم، مدیران کارخانه دستمزد فروردین و عیدی کارگران را پرداخت نکردهاند.

از قرار معلوم کارخانه کارگلاس حق بیمه کارگران را در سال ۹۴ را به صورت چک به حساب تامین اجتماعی واریز میکرده که این چکها برگشت خوردهاند.

همچنین از دی ماه سال گذشته مدیران کارخانه قراردادهای کارگران را به صورت ۱ ماهه و سفید امضا تبدیل کرده اند.

کارگران این کارخانه از دو سال پیش مشکلاتی در زمینه تهیه لباس کار، لوازم ایمنی و آزمایشات پزشکی داشتند که هم اکنون مدیران این مشکلات را برطرف کردهاند.

لازم به یادآوری است که در تماس خبرنگار مابا کارفرمای این واحد تولیدی، نامبرده حاضر به گفتگو در مورد خواستههای کارگران مذکور نشد.
be kanal site Melliun Iran bepeyvandid


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.