جان کری: ایران خود برای معاملات مالی مشکل ایجاد کرده است

پنجشنبه, 30ام اردیبهشت, 1395
اندازه قلم متن

vezarat-khazanehdari-usa

وزیر امورخارجه آمریکا گفت که مشکلات ایران در زمینه معاملات مالی ناشی از تصمیمات خود این کشور است. او گفت که بانک‌های اروپایی می‌توانند در موارد ناروشن برای تجارت با ایران از وزارت خزانه‌داری آمریکا سوال کنند.

به گزارش سایت رسمی وزارت امورخارجه آمریکا جان کری، وزیر امور خارجه این کشور در روز پنج‌شنبه (۱۹ مه/ ۳۰ اردیبهشت) از کارکنان سفارت این کشور در اتریش تقدیر و سپاسگزاری کرد.

به گفته کری دیپلمات‌های آمریکایی در اتریش و دیگر کشورها (به‌ویژه سوئیس) متحمل زحمات زیادی برای به ثمر رساندن توافق اتمی با ایران شده‌اند.

کری تصریح کرد که اجرای توافق اتمی با ایران به لحاظ فنی مشکلی ندارد. او افزود: «کاش جریان پول‌ها راحت‌تر صورت می‌گرفت و امور بانکی نیز تسهیل می‌شد. اما این چالشی است که ایران خود آن را از طرق مختلف ایجاد کرده و تصمیمات دیگر ایران نیز در این موضوع بی‌تاثیر نیست.»

کری خطاب به کارکنان سفارت آمریکا در وین گفت: «شما می‌توانید به نوه‌هایتان داستان‌های خوبی درباره زمان فعالیت‌تان در سفارت آمریکا در وین و چگونگی توافق اتمی با ایران بازگو کنید.»

به گفته وزیر امورخارجه آمریکا حل مشکلات پس از برجام نیز به “زمان بیشتری” دارد.

تعهدات آمریکا در اجرای برجام

به گفته مقامات ایرانی دولت آمریکا با “کم‌کاری” مانع‌ اجرای همه‌جانبه برجام شده است. به گفته مسئولان ایرانی اقدامات اخیر آمریکا نگرانی سرمایه‌گذاران خارجی و بانک‌های اروپایی برای معامله با ایران را تشدید کرده است.

به گزارش سایت خبری “تدبیر” نتایج یک نظرسنجی که در روز چهارشنبه (۱۸ مه) منتشر شده نشان می‌دهد که “بیش از نیمی از شرکت‌های بین‌المللی علاقمند به تجارت با ایران به دلیل ابهام در قوانین تحریمی آمریکا و بیم از نقض این قوانین از ورود به بازار ایران خودداری می‌کنند.”

تصریح می‌کند که از میان ۱۰۰ شرکت بین‌المللی مستقر در بریتانیا ۵۸ شرکت هنوز نمی‌دانند که معامله با ایران چه پیامدهای حقوقی برای آنها به‌دنبال خواهد داشت.

معامله‌ی “مشروط” با ایران

خبرگزاری رویترز نیز در روز چهارشنبه از گلایه و نگرانی شرکت‌ها و بانک‌های اروپایی خبر داده و می‌نویسد که ناروشنی در زمینه معاملات با ایران هم‌چنان وجود دارد.

جان کری، وزیر امورخارجه آمریکا هفته گذشته پیش از دیدار با مدیران بانک‌های بریتانیایی تصریح کرد که موسسات اقتصادی می‌توانند در موارد مشخص با وزارت خزانه‌داری آمریکا که ناظر بر معاملات بین‌المللی با ایران است، رایزنی کنند و پاسخ پرسش‌های خود را بگیرند.

در گزارش رویترز آمده است که پیچیدگی قوانین و موارد حقوقی سبب شده که شمار زیادی از وکلا به شرکت‌ها در زمینه تجارت با ایران مشاوره و توصیه دهند، اما این توصیه‌ها هیچ‌کدام از “مبنای حقوقی استواری” برخوردار نیستند.

بنا به این گزارش به‌رغم توافق اتمی هنوز ۲۰۰ شرکت، نهاد و افراد حقیقی و حقوقی از ایران در لیست تحریم‌های آمریکا قرار دارند. سپاه پاسداران که برخی از پروژ‌ه‌ها و موسسات مهم اقتصادی ایران را در دست دارد، از جمله نهاد‌های تحریمی است.

جان کری گفت: «بانک‌ها در اروپا مجازاند که برای ایران حساب باز کنند، به معامله با این کشور بپردازند و به ایران اعتبارات مالی واگذار کنند.» او افزود: «تا زمانی که موسسات مالی و اقتصادی با افراد و موسسات تحریمی معامله نداشته باشند، کاملاً در زمینه تجارت با ایران دارای آزادی عمل هستند.»

در ایران مخالفان برجام دستاوردهای دولت حسن روحانی را ناچیز دانسته و مدعی‌اند که وعده‌های دولت در زمینه بهبود وضعیت اقتصادی محقق نشده است.

به گزارش خبرگزاری فارس محمدحسین صفارهرندی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در روز چهارشنبه (۲۹ اردیبهشت) در قم گفت که هیچ کس با رفع تحریم‌ها در ایران مخالف نیست.

او تصریح کرد که حتی اگر پول‌های بلوکه شده‌ی ایران آزاد شوند “باز تمامی مشکلات رفع” نمی‌شوند. وی از دولت خواست که به ظرفیت‌های داخلی تکیه کند.

روحانی و برخی دیگر از مقامات دولتی بارها گفته‌اند که ایران برای خروج از وضعیت نگران‌کننده اقتصادی کنونی نیازمند دست‌کم ۵۰ میلیارد دلار سرمایه‌ی خارجی است.
از: دویچه وله
be kanal site Melliun Iran bepeyvandid


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.