عدم پرداخت۴ ماه حقوق ۱۰۰۰ کارگر پالایشگاه ستاره خلیج فارس در بندرعباس

setareh-khalij-fars

دومین روز اعتراض کارگران کارخانه پارسیلون خرم آباد،با تجمع مقابل خودروی وزیر کشور ودخالت پلیس همراه شد

«ما کارگران کارخانه پارسیلون خرمآباد قربانیان خصوصیسازی»

امروز۳۰اردیبهشت ماه،کارگران کارخانه پارسیلون خرمآباد در بدو ورود وزیر کشور به شهر خرمآباد بار دیگر به دلیل عدم پرداخت مطالباتشان تجمع و اعتراض کردند.

کارگران تجمع کننده که از قبل آماده شده بودند جلوی خودرو و کاروان حرکتی وزیر کشور تجمع کنند به محض رسیدن خودروی وزیر کشور به میدان استانداری به سوی خودروی وی هجوم بردند و شعار دادند:
مفسد اقتصادی، اعدام باید گردد.

هیهات منالذله.

۲۷ ماه است حقوق نگرفتهایم…

به گزارش۳۰اردیبهشت تسنیم،جمعی از کارگران کارخانه پارسلیون لرستان با ورود عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور به استان به خاطر عدم پرداخت حقوق و بیمه خود تجمع و اعتراض کردند.

تجمع کنندگان این بار با در دست داشتن بنری با مضمون « ما کارگران کارخانه پارسیلون خرمآباد قربانیان خصوصیسازی، ۲۷ ماه حقوق طلب داریم. کسی به فریادمان نمیرسد.»بار دیگر اعتراض خود را به مسئولان اعلام کردند.

به گزارش امروز هومان نیوز درهمین رابطه، صبح پنجشنبه ۳۰ اردیبهشتماه در حالی وزیر کشور، عبدالرضا رحمانیفضلی به خاطر الگو شدن استان لرستان به عنوان یکی از استانهای برتر اقتصاد مقاومتی به خرمآباد سفر کرد که تعدادی از کارگران شرکت پارسیلون در مقابل استانداری لرستان و جلوی خودروی وزیر کشور تجمع کردند تا فریاد بزنند که ۲۷ ماه است حقوق نگرفته اند.

کارگران تجمع کننده که از قبل آماده شده بودند جلوی خودرو و کاروان حرکتی وزیر کشور تجمع کنند به محض رسیدن خودروی وزیر کشور به میدان استانداری به سوی خودروی وی هجوم بردند و شعار دادند:
مفسد اقتصادی، اعدام باید گردد.

هیهات منالذله.

۲۷ ماه است حقوق نگرفته ایم…

وقتی ساعتی بعد جلسهی ستاد مقاومتی استان لرستان با حضور وزیر کشور و استاندار لرستان، فرمانداران استان و مدیران ادارات و دستگاههای اجرایی استان نیز برگزار شد رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان لرستان، محمدرضا صفیخانی که از وی خواسته شد به عنوان یکی از مدیران گزارشی ارائه بدهد نیز درباره مطالبات کارگران شرکت پارسیلون صحبتی نکرد و صرفاً یک گزارش کاری کلی از اوضاع صنعت و معدن استان ارائه کرد.

همزمان بیرون از ساختمان استانداری لرستان تعداد کارگران معترض بیکار شده در پارک روبهروی استانداری ماندند و در نهایت با دخالت پلیس کارگران معترض متفرق شدند.

***
تجمعات اعتراضی کارگران اخراجی کارخانه شیر بالدی مقابل اداره کارواستانداری سیستان و بلوچستان

روز دوشنبه۲۷اردیبهشت ماه، کارگران اخراجی کارخانه شیر بالدی دراعتراض به اخراج وعدم پرداخت ماه ها حقوق وحق بیمه، تجمعاتی مقابل اداره کار و استانداری سیستان و بلوچستان برپا داشتند.

به گزارش ۲۹اردیبهشت عصرهامون، کارگران کارخانه شیر بالدی بدنبال تجمعات اعتراضی روزدوشنبه با بیان اینکه ۳۵ نفر با سابقه کاری بالا از کارخانه اخراج شده اند عنوان کردند که هیچ مسئولی پیگیر مطالبات ما نیست.

این روز ها که به دلیل شرایط اقتصادی کشور، حقوق بسیاری از کارمندان کفاف زندگی شان را تا پایان ماه نمی دهد هستند کارگرانی که نه تنها چند ماه را حقوق دریافت نکرده اند بلکه پس از سال ها کار از کارخانه نیز اخراج شده اند.

چندی پیش کارخانه شیر بالدی به دلیل عدم خرید شیر از دامداران استان سر تیتر خبر ها شد تا اینکه این موضوع از سوی برخی مسئولین در یک اقدام ساندویچی برطرف شد. اما این بار این کارخانه در اقدامی قابل تامل ۳۵ کارگر را که سابقه ۱۵ تا ۱۶ سال دارند به گفته کارگران بدون دلیل موجهی از کارخانه اخراج کرد.

به دلیل بی پولی همسرم را از بیمارستان ترخیص نکردند

یکی از کارگران با بیان اینکه چند ماه است که حقوق دریافت نکرده ایم، ادامه داد: چندی پیش که همسرم را برای وضع حمل به بیمارستان برده بودم فهمیدم که مدیر کارخانه ماه هاست بیمه ما را قطع کرده است و هنوز همسرم را به دلیل بی پولی ترخیص نکرده اند.

کارگر دیگری گفت: تمام طول روز به سختی بدون هیچ استراحتی از ما کار می خواستند و اکنون نه تنها ۵ ماه حقوق ما را نداده اند بلکه فهمیدیم تمام این مدت بیمه ما را هم قطع کرده بودند.

یکی از کارگران با بیان اینکه مدیر جدید مدیریت بلد نیست، افزود: به دلیل اخراج نیروهای بازار یابی، کارخانه نتوانست محصولی به فروش برساند و اکنون ۷۰ تن از محصولات لبنی به ارزش ۱۵۰ میلیون تومان در انبار کارخانه موجود است.

کارگر دیگری با بیان اینکه در مراجعه ای که به استانداری داشتیم برخی مسئولین عنوان کردند شما نیروی مازاد هستید که اخراج شدید، گفت: آخر کدام نیروی مازادی سابقه ۱۷ ساله دارد؟

***
عدم پرداخت۴ ماه حقوق ۱۰۰۰ کارگر پالایشگاه ستاره خلیج فارس در بندرعباس

دستمزد بیش از هزار کارگر پالایشگاه ستاره خلیج فارس در بندرعباس از بهمن ماه سال گذشته پرداخت نشده است.

به گزارش۳۰اردیبهشت ایلنا،در پروژه پالایشگاه ستاره خلیج فارس دست کم تا نزدیک به هزار نفر مشغول کارند و از قرار معلوم دستمزد کارگرانی که طلبکارند از بهمن ماه سال گذشته پرداخت نشده است و در حال حاضر این کارگران نزدیک به ۴ ماه معوقات مزدی دارند.

این کارگران در شرکت های پیمانکاری خرد و درشت طرف قرارداد با پالایشگاه، فعالیت دارند ولی هیچ یک از این شرکت ها در ۴ ماه گذشته مطالبات مزدی کارگران را پرداخت نکرده اند.

***
افزایش بیکاری در استان خراسان رضوی

بیکاری، واژهای است که در چند سال اخیر گریبان جامعه را فرا گرفته و دلایل متعددی برای آن عنوان میشود. مطابق آمار رسمی کشور نرخ بیکاری در سال ۱۳۹۴ معادل ۱۱ درصد بود که نسبت زنان به مردان و نقاط شهری به روستایی بیشتر بوده این در حالی است که نرخ بیکاری در خراسان رضوی به نزدیک ۱۵ درصد میرسد که از میانگین کشوری بسیار بالاتر است.

افزایش آمار بیکاری در خراسان رضوی نسبت به سالهای گذشته سبب شد تا برای تهیه گزارشی میدانی به اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی مراجعه کنم، حدود ساعت ۹ صبح با حضور در اداره کار به قسمت تقاضای دریافت بیمه بیکاری میروم. با تعجب عده زیادی را میبینم که در حال پر کردن فرم مربوطه هستند و در میان آنها هم زن و هم مرد به چشم میخورد.

یکی از افرادی که بر روی صندلی جدا از مابقی نشسته، با توجه به اینکه سن و سال زیادی دارد، توجهم را جلب میکند. در نتیجه با وی همکلام میشوم و علت حضورش برای دریافت مقرری بیکاری را میپرسم. که وی پاسخ میدهد: ۲۶ سال است که در آسفالت ریزی جاده ها فعالیت میکنم و در نقاط مختلف استان و خارج از استان کار کردهام و یک هفته است که به خاطر شرایط مالی نامناسب، شرکت عذر من راخواستهاست.

وی میافزاید: متأسفانه از ۲۶ سال سابقه کاری که داشتم، تنها هشت سال سابقه بیمه دارم که مبلغ زیادی به عنوان بیمه بیکاری به من داده نمیشود و این در شرایطی است که یک کارگر ساده هستم و باید خانوادهای پنج نفره را اداره کنم.

در گوشهای دیگر جوانی را میبینم که با تلفن خود صحبت میکند و بسیار شاکی است. وقتی علتش را جویا میشوم،او میگوید: سه سال است که مسؤول حسابداری یک هتل هستم و به خاطر تغییر مدیریت و اختلافی که بین ما پیش آمد، عذر من خواسته شد، اما من تا پایان بهمن ماه امسال قرارداد کاری دارم و برای بیمه بیکاری که مراجعه کردم، میگویند که باید برگههای درخواستم را مدیر هتل تأیید و امضا کند، اما به دلیل اختلافی که وجود دارد، وی زیر بار نمیرود.

در حال صحبت کردن با یکی از کارگران هستم که خانمی پیشقدم شده و به سمت من میآید و میگوید: اگر برای تهیه گزارش به اینجا آمده اید، این مطلب را هم اضافه کنید که من سرپرست یک خانواده چهار نفره هستم و ۱۵ سال در یک شرکت نساجی کار کردم، اما در پی تعدیل نیرو نزدیک به یک ماه است که بیکار شده ام.

وی ادامه میدهد: برای من که خانم هستم و باید مخارج زندگی خود و فرزندانم را تأمین کنم، این بیکاری با نابودی حیات خانوادهام برابری میکند، چون بازار کار نیز خراب است و خانمها اصولاً مبلغی کمتر از آقایان دریافت میکنند.

افزایش تعداد مقرری بگیران بیمه بیکاری در خراسان رضوی!

مدیرکل بیمه تأمین اجتماعی خراسان رضوی درباره آمار مقرری بگیران بیمه بیکاری در استان اظهارمی دارد: تا اسفند ماه سال ۹۴ تعداد مقرری بگیران بیمه بیکاری در خراسان رضوی ۱۴ هزار و ۲۸۸ نفر بوده که نسبت به سال گذشته افزایش یافته است، به طوری که مطابق آمار در سال ۹۳ مبلغ ۹۲۲ میلیارد ریال و در سال ۹۴ مبلغ هزار و ۲۴۱ میلیارد ریال در استان مقرری بیکاری پرداخت شده است.

محمد قوامی با بیان اینکه سال گذشته مشکل بیکاری در خراسان رضوی افزایش یافت، اضافه میکند: بیشترین آمار دریافت مقرری بیمه بیکاری در شهرستان مشهد با ۱۰ هزار و ۹۵ نفر و نیشابور با ۸۲۲ نفر در سال ۹۴ بوده است.

وی ادامه داد: بیمه بیکاری به افرادی تعلق میگیرد که به صورت غیرارادی از کار اخراج میشوند و با مراجعه به اداره کار میتوانند، درخواست دریافت مقرری بیمه بیکاری کنند که بنا بر میزان سابقه آنها زمان و مبلغ پرداخت بیمه مشخص میشود.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی نیز با بیان اینکه سال گذشته ۱۴ هزار و ۱۳۶ نفر برای دریافت مقرری بیمه بیکاری به ادارهکل کار استان مراجعه کردهاند، اظهار میدارد: آمار و اطلاعات نرخ بیکاری با اجرای طرح آمارگیری نیروی کار و توسط مرکز آمار ایران به صورت فصلی و سالیانه تولید و منتشر میشود. با توجه به اینکه نمونهها تنها در سطح ملی و استانی بهینهسازی شده، اطلاعات در سطح شهرستان به دست نمیآید، اما در سال ۹۴ افزایش آمار بیکاری در کل استان را داشته ایم.
محمود احمدی در خصوص دلایل افزایش آمار بیکاری در استان یادآور میشود: یکی از دلایل اصلی

بیکاری در خراسان رضوی این بوده که ۹۵ درصد اقتصاد استان در اختیار بنگاههای خصوصی است که این بنگاهها در شرایط رکود بخشی از نیروهای خود را تعدیل میکنند.

وی میافزاید: ورود بیرویه کالاهای خارجی، استقبال نکردن بنگاههای اقتصادی از تسهیلات بانکی به دلیل نرخ سود بالا، رکود در صنعت ساختمان و ساختوساز، مشکلات فروش محصول و تهیه مواد اولیه و نبود مهارت مناسب در بین جویندگان کار از عوامل دیگر بیکاری در استان به شمار میروند.

منبع:قدس-۳۰اردیبهشت

***
۵۰۰ کارگر سنگبری بروجرد طی دو سال اخیر بیکار شده اند

رئیس اتحادیه سنگبریهای بروجرد گفت: ۵۰۰ کارگر سنگبری بروجرد طی دو سال اخیر و به دلیل نبود بازار فروش بیکار شده اند.

به گزارش۳۰اردیبهشت بازتاب بروجرد،صفر زارع رئیس اتحادیه سنگبریهای بروجرد گفت: رکود در بازار سنگ طی سالهای اخیر مشکلات زیادی را برای سنگبریها ایجاد کرده به طوری که در طول دو سال قبل حدود ۵۰۰ کارگر از سنگبریهای بروجرد بیکار شده اند.

وی اضافه کرد: نبود بازار فروش مهمترین مشکل این بخش است و هم اکنون در انبارهای سنگبریها سنگ های زیادی انباشته شده است و متقاضی ندارد.

به گفته وی در حال حاضر ۷۰۰ کارگر در سنگبریهای بروجرد فعالیت دارند و سنگبریها با حداقل ظرفیت کار می کنند.

زارع اظهار داشت: بیش از ۴۰ درصد سنگبریهای بروجرد به صورت کامل تعطیل هستند و بقیه واحدها با حدود ۸ تا ۱۰ کارگر و با حداقل ظرفیت کار می کنند.

رئیس اتحادیه سنگبریهای بروجرد: سنگبریها از جمله واحدهایی بوده اند که هیچ مشکلی نداشته و روزانه حدود ۱۲ ساعت فعالیت داشته اما رکود ساخت و ساز هم سبب کاهش تقاضا برای سنگ شده و بی رونقی را در سنگبریها رقم زده است.

وی بیان کرد: از تعداد ۱۲۰ واحد سنگبری در بروجرد بسیاری از آنها با مشکل روبرو هستند که در این میان کارگران این واحدها بیشترین رنج را از بیکاری می کشند.

زارع اضافه کرد: این مشکلات سنگبریها تنها مختص بروجرد نبوده و در همه شهرهای کشور مشاهده می شود.

توسط -

سایت ملیون ایران در تاریخ

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

خروج از نسخه موبایل