مینو خالقی با دستور علی خامنه‌ای «از ورود به مجلس بازماند»

سه شنبه, 11ام خرداد, 1395
اندازه قلم متن

minoo khaleghi

یک نماینده مجلس شورای اسلامی روز سه‌شنبه ۱۱ خرداد خبر داد که پرونده مینو خالقی، منتخب سوم مردم اصفهان، با دستور رهبر جمهوری اسلامی ایران بسته شده و وی از ورود به مجلس باز مانده است.

محمد جواد فتحی، نماینده تهران در مجلس دهم، گفته است که تصمیم نهایی را آیت‌الله خامنه‌ای با توجه به نظر هیات حل اختلاف بین قوا اتخاذ و به ریاست مجلس ابلاغ کرده است.

وی در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا افزوده است: «پیرو بحثی که در شعبه ۲ در خصوص طرح اعتبارنامه خانم خالقی مطرح کرده‌ بودم، دیروز با دکتر لاریجانی دیداری داشتم و خدمت رییس مجلس عرض کردم که باتوجه به استنادها و ادله حقوقی، این اعتبارنامه باید در اختیار مجلس قرار گیرد و از ایشان خواهش کردم که به‌ نوعی به شعبه دستور دهند که اعتبارنامه خانم خالقی هم مورد بررسی قرار بگیرد و به صحن بیاید».

بنا به اظهارات این نماینده مجلس، آقای لاریجانی به او گفته است که نظر نهایی اعلام شده و این مسئله از حیطه بررسی مجلس و سایر قوا خارج شده است.

آقای فتحی می‌گوید که آیت‌الله علی خامنه‌ای پس از درخواست علی لاریجانی، پرونده مینو خالقی را به هیات حل اختلاف قوا ارجاع داد «و این هیات نیز نظر شورای نگهبان را می‌پذیرد و در نهایت، رهبری این نظر را به مجلس ابلاغ می‌کنند».

شورای نگهبان پس از اعلام رسمی نتایج انتخابات اصفهان، آرای خانم خالقی را بدون ذکر دلیل باطل اعلام کرد. به دنبال مخالفت دولت با این تصمیم شورای نگهبان و اصرار طرفین بر مواضع‌شان، موضوع به هیات حل اختلاف بین سه قوا ارجاع شد که این هیات به نفع شورای نگهبان رای داد.

آقای فتحی در بخش دیگری از گفت‌وگویش با خبرگزاری ایلنا با اشاره به اینکه «پرونده مینو خالقی در شعبه دو بررسی اعتبارنامه‌ها بسته شده است»، در عین حال گفته است: «البته خانم خالقی می‌تواند موضوع را از طریق دیوان عدالت اداری و کمیسیون اصل نود پیگیری کند و موضوع بررسی اعتبارنامه خالقی با رسیدگی به درخواست استفساریه وزارت کشور توسط مجلس متفاوت است».

موضوع دیگری که در این پرونده محل اختلاف میان شورای نگهبان و وزارت کشور شده است، نحوه راهیابی جایگزین خانم خالقی به مجلس دهم است. وزارت کشور می‌گوید نفر ششم فهرست منتخبان که حد نصاب لازم را کسب کرده باید به مجلس معرفی شود.

علیرضا آجودانی منتخب ششم اصفهان نیز از نامزدهای اصلاح طلبان در انتخابات هفتم اسفند ۹۴ بود.

این در حالی است که شورای نگهبان از انتخاب جایگزین وی در انتخابات میان دوره‌ای سخن به میان آورده است که سال آینده همزمان با انتخابات ریاست جمهوری برگزار خواهد شد.

نمایندگان اصلاح‌طلب و هوادار دولت حسن روحانی امید داشتند که اعتبارنامه مینو خالقی از سوی وزارت کشور به مجلس ارائه شود تا نمایندگان در این زمینه تصمیم‌گیری کنند ولی با ابلاغ حکم رهبر ایران که در نظام جمهوری اسلامی از وی به عنوان «فصل الخطاب» نام می‌برند عملا راه برای ورود مجلس به این پرونده بسته شد.

اعضای هیات حل اختلاف میان قوا که از سوی آیت‌الله خامنه‌ای تعیین شده‌اند وابسته به جریان اصولگرا هستند که رقیب اصلی اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس بودند.

ریاست این هیات با محمود هاشمی شاهرودی است و دیگر اعضای آن را محمد حسن ابوترابی، نایب رییس مجلس نهم، مرتضی نبوی از چهره‌های اصولگرا و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، عباسعلی کدخدایی سخنگوی سابق شورای نگهبان و صمد موسوی خوشدل از مسئولین حقوقی دفتر رهبر جمهوری اسلامی تشکیل می‌دهند.

پیش از این علی مطهری نماینده تهران در مجلس از وزارت کشور خواسته بود تا اعتبارنامه خانم خالقی را صادر کند و تهدید کرده بود که در صورت ارسال نشدن اعتبارنامه وی به مجلس، وزیر کشور استیضاح خواهد شد.

در واکنش به این درخواست، عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور ایران گفت که هیات نظارت اصفهان و بعضی از اعضای هیات اجرایی اعتبارنامه خانم خالقی را امضا نمی‌کنند، بنابراین «اعتبارنامه‌ای وجود ندارد» تا وزارت کشور آن را به مجلس بفرستد.
از: رادیو فردا
be kanal site Melliun Iran bepeyvandid


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.