درخواست دوباره مجمع مشورتی یارسان از ولی فقیه برای توقف تبعیض

شنبه, 15ام خرداد, 1395
اندازه قلم متن

yarsan-iran-300x191

مجمع مشورتی فعالان مدنی یارسان در سومین سالگرد خودسوزی اعتراضی تنی چند از پیروان آئین یارسان با ارسال دوباره نامه ۱۴ ماه پیش به رهبر ایران خواستار دخالت این نهاد و توقف تبعیض‌ها در مورد پیروان این آیین شد.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، روز ۱۵ خردادماه مجمع مشورتی فعالان مدنی یارسان بار دیگر با ارسال و انتشار نامه‌ای به رهبر ایران و نهادهای طراز اول حکومتی خواستار پایان دادن به تبعیض گسترده علیه پیروان آیین یارسان شد.

در شروع این نامه آمده است: “بیش از ۱۴ ماه است از ارسال رنج نامه ی مجمع مشورتی فعالان مدنی یارسان به حضور جناب عالی ـ که رونوشت آن نیز به نهادهای طراز اول حکومتی ارسال شد ـ می گذرد. در نامه ی مذکور که نسخه ای از آن مجدداً به پیوست، تقدیم شده است، مصادیق بارزی از تبعیض که در حکومت جمهوری اسلامی، به نام قانون بر مردم یارِسان (اهل حق) اعمال می شود، عنوان گردید. به ویژه، به اطلاع رسید که در اعتـراض به استمرار رنج ها و حق کشی ها، سه نفر از جوانان یارسان در سال ۱۳۹۲، تنِ خویش را به آتش سپردند؛ تا فریاد دادخواهی جامعه ی مظلوم و محرومشان را به گوش مسئولان برسانند. در پی این حوادث، تجمعاتِ اعتراضیِ مسالمت آمیزی در چندین استان برپا شد و مکرراً مطالبات و خواسته های قانونی و انسانیِ یارسان از طریق جمع آوری طومار، انتشار بیانیه و ایراد سخنرانی به سمع و نظر مسئولین رسید. نشست هایی نیز با مسئولان منطقه ای و ملی، از جمله رئیس محترم مجلس شورای اسلامی و دستیار ویژه ی رئیس جمهورِ محترم، برگزار گردید و وعده داده شد که مطالباتِ مردم یارسان در دستور کار قرار بگیرد و حقوقشان به آنها بازگردانده شود. لیکن متأسفانه، طبق روال گذشته همه ی آن وعده ها در زمان کوتاهی به بوته ی فراموشی سپرده شدند و حکایت به همان نحوی که بود، همچنان باقی ست!”

مجمع مشورتی فعالان مدنی یارسان با مطرح کردن تبعیضات گسترده علیه پیروان این آیین و همچنین خود سوزی اعتراضی تنی چند از شهروندان یارسان در ادامه عنوان کرده است: “با اینکه پاسخگویی به مطالبات ملت از بدیهی ترین وظایفِ حاکمان است، لیکن پس از نزدیک ۱۵ ماه انتظار، نه-تنها هیچ گونه پاسخی ( مثبت یا منفی ) از طریق دفتر جنابعالی و سایر نهادهای حکومتی دریافت نکرده ایم، بلکه عملاً با محدودیتها و مشکلات پیچیده تری نیز روبه رو شده ایم که به نوعی صدور مجوزِ خشونت علیه مردم یارسان تلقی می شود. به عنوان مثال، اخیراً برخی از مراجع تقلید در فتواهای خود مردم یارسان را کافر و نجس قلمداد کرده اند که عواقب خشونت بارِ اینگونه فتاوی، قابل کتمان نیست.”

این نامه در پایان با اشاره به اصول انسانی و اعلامیه ی جهانیِ حقوق بشر و تعهدات بین المللیِ کشور ایران و وعده های «بنیانگذار جمهوری اسلامی» در رعایت حقوق شهروندی، بار دیگر از رهبر ایران تقاضا دارد: “در سومین سالگرد جانفشانی یارانمان، با استفاده از اختیارات خود به ندای حق طلبانه ی مردم یارسان پاسخ دهید تا با رفع موانع قانونی و سلیقه ای و رسمیت یافتن جایگاه حقوقیِ آیین یاری، شرایطی فراهم شود که این مردم نیز در سرنوشت خویش دخیل و از حقوقی برابر با سایر هم وطنان، بهره مند گردند.”

be kanal site Melliun Iran bepeyvandid


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.