بى بى سى و خمینى

چهارشنبه, 19ام خرداد, 1395
اندازه قلم متن

jamasb soltani

خبر پیامهاى یواشکى خمینى به کندى و کارتر در این چند روزه غوغا به پا کرده. مناظران مى گویند که این اسناد از قاطعیت وى، یکى از ویژگى هاى که کارشناسان و مردم عام به خمینى اختصاص مى دهند، مى کاهد. مردم عادى در شگفتند که خمینى بدین اندازه زرنگ بوده و حتى به این حیله گرى هم دست زده بود. در این میان خامنه اى مى گوید این اسناد جعلى هستند. بى بى سى هم که ساز و دهل به دست گرفته که این اسناد به دست آنان افشا شده. همهُ این حرفها مزخرف است ولى نه بى معنا. خواستم چند نکته را متذکر شوم.

اولاً این اسناد نشان دهندهُ دودوزه بازى خمینى است و به کار گرفتن آن حیله اى که ملایان و اسلامیون در کل “مصلحت” مى نامند و از قاطعیت او در عمل هیچ نمى کاهد. این ملا تا به قدرت رسید قاطعانه جمهورى اسلامى اش را بر پا کرد، ناجوانمردانه هر مخالفى را از راه بر داشت و نهایتاً هم نه تنها مانع اشغال سفارت آمریکا نشد، بلکه در آن ۴۴۴ روز حامى این کار هم شد و از قطع روابط با ایالات متحده استقبال و استفاده کرد. هرچند موفق به “صدور انقلاب” به جهان عرب نشد، اما این برنامه را نیزقاطعانه در عراق پیگیرى کرد و در این راه جان و زندگانى میلیون ها ایرانى را زیر و رو کرد. اینکه پیش از رسیدن به قدرت دست به دروغ و حیله زده، او را دو رو مى کند، اما از قاطعیت و تندروى وى نمى کاهد. مفهوم “مصلحت” هم که جامهُ شرعى لازم را به این کار مى بخشد.

در مورد شگفت زدگى مردم مى توان به کوتاه گفت که کاملاً بى جا هست. کدام از حرفها و وعده هاى او درست و حقیقى بود که از این یک کارش آدمى شگفت زده شود؟ در زیرکى خمینى هرگز تردیدى نبوده و این اسناد کاملاً با “اخلاق” او سازگار است.

موضوع اصلى انکار خامنه اى است. مسئلهُ خامنه اى با این اسناد بسیار عمیقتر است از این که “امام پاکیزه و مطهر” اسلامگرایان را بدنام نشان مى دهند. آن بر خودى خود مسئله هست، ولى هم حیله گرى آن ملا نزد مردم ایران از روز به قدرت رسیدنش رو شد، هم پذیرش آن حیله براى پشتیبانان نظام مسئله اى نیست چون از دیدگاه شرعى دروغ مصلحتى کاملاً مجاز است و خود خمینى این موضوع را بارها تکرار کرده بود. مسئلهُ اصلى خامنه اى با جناح رفسنجانى و دار و دستهُ اصلاح طلب است که این اسناد را علم مى کنند تا مدعى شوند که حتى امام سیزدهم هم رابطه با آمریکا را الزاماً و در همه شرایط محکوم نمى کرد و بنابراین امروز اگر بنفع حکومت است، باید این ارتباط دوباره برقرار شود. البته برقرارى ارتباط، که خواست مردم ایران است، به زیان جناح خامنه اى که مانع آنست و به سود دار و دستهُ رفسنجانى که مبلغش است تمام مى شود. بنابراین، خامنه اى با جعلى نامیدن این اسناد کوشیده تا عرصهُ تبلیغ شان را بر اصلاح طلبان تنگ کند.

و اما بى بى سى. اولاً در خود گزارش بى بى سى هم آمده که این اسناد سالیان است که افشا شده اند، تنها موضوع اینکه از دید “اکثر” مورخان و کارشناسان پنهان مانده بوده. خدا مى داند آیا واقعاً هیچ پژوهشگرى چشمش به این اسناد نیافتاده بود و حق کسى در این میان ضایع شده یا نه. در هر حال، بى بى سى نخستین کسى نیست که موجزه وار به این اسناد “دست یافته”، به معنى حقیقى کلمه، بلکه نخستین رسانه اى است که آن را انتشار گسترده داده.

بگذریم؛ مسئلهُ مهمتر اینست که چرا بى بى سى امروز این اسناد را رو کرده؟! دقیقاً چون از رفسنجانى سرخط مى گیرد و خواسته فشار را بر خامنه اى بیافزاید تا نظام با آمریکا رابطهُ مستقیم به پا کند. این در حالى است که به خوبى مى داند که نظام پربرکت از لحاظ ایدئولوژیک قادر به این کار نیست و چنین رابطه اى به معناى تغییر اساسى آن خواهد بود. بنابراین، در کوتاه مدت قصدش اینست که بیش از پیش چهرهُ خامنه اى را سیاه کند و آنِ رفسنجانى را محبوبتر. باید در انتظار این بود که تنش میان دو گروه بیشتر شود، چون پس از حل ماجراى اتمى، جورى که ما آزادیخواهان واقعى در خارج به کرات و مرات پیشبینى مرده بودیم، تمرکز مردم به داخل کشور گشته و در آن عرصه روحانى و اصلاح طلبان مسلماً با خطوط قرمز نظام، که خود مدافع آنند، روبرو هستند و بنابراین سعى دارند تا تمرکز مردم را بر روابط بین الملل نگه دارند، نه بر مسائل داخلى. بى بى سى هم ابزار کارشان هست. از بام تا شام تبلیغ اصلاح طلبى مى کند در حالى که هیچ امکانى به مخالفان واقعى این رژیم براى ابراز عقیده نمى دهد. همانطورى که در ۵٧ آن امام را سر کار آورد و موقعیت انحصارى وى را در مطبوعات فراهم کرد، امروزه این لطف را در حق رفسنجانى مى کند تا ایرانیان را به چاه این یک آخوند بیاندازد. ابن هم البته کاملاً با انگلیسى بودن بسیارى از آخوندها مى خواند: پایان جنبش تنباکو را دیدیم، کاشانى را دیدیم، خمینى و بى بى سى را دیدیم، امروزه هم رفسنجانى و دوباره بى بى سى را مى بینیم. حقیقت امر اینست که روباه پیر هرگز همهُ سرمایه اش را صرف یک گزینه نمى کند و در طول تاریخ معاصر ایران، ملایان همواره یک گروه مهم در دست انگلستان بوده و هستند.

خلاصه اینکه دوباره گول نخوریم. رابطه یا عدم رابطه با آمریکا مسئله اى ثانوى است و شرط آزادى کشورمان نیست، بلکه مشروط به آنست. راه آزادى ایران هم نه از اصلاح بلکه از براندازى این نظام مى گذرد. هرچند این واقعیت سخت به نظر مى آید، اما در عین حال ساده و روشن و آشکار هم میباشد و روى تافتن از آن به حکم خود فریفتن است.

جاماسب سلطانى
۴ ژوئن ٢٠١۶

از: ایران لیبرال

be kanal site Melliun Iran bepeyvandid


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.