دست‌کم شش زندانی عقیدتی همچنان در اعتصاب غذا به سر می برند

چهارشنبه, 19ام خرداد, 1395
اندازه قلم متن

ho 1 etesab ghaza 6 zendani aghidati 2-300x191

اعتصاب غذای دست‌کم شش زندانی عقیدتی از جمله احسان مازندرانی، جعفر عظیم‌زاده، محمدصدیق کبودوند، رسول رضوی، محمد عبدالهی و آیت مهر علی‌بیگلو در زندان‌های مختلف در اعتراض به وضعیت‌شان همچنان ادامه دارد. در این میان وضعیت جسمانی تعدادی از آنان به شدت وخیم گزارش می‌شود. این درحالی است که محمد صدیق کبودوند با خطر «ایست قلبی» به زندان اوین بازگردانده شده و خانواده او از وضعیت جسمی‌اش بی اطلاعند.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، احسان مازندرانی، جعفر عظیم‌زاده، محمدصدیق کبودوند، رسول رضوی، محمد عبدالهی و آیت مهر علی‌بیگلو در زندان‌های اوین، رجایی‌شهر، ارومیه و تبریز در اعتراض به وضعیت‌شان در اعتصاب غذا به‌سر می برند. حال عمومی تعدادی از آنان بسیار وخیم گزارش شده است.

جعفر عظیم‌زاده کارگر زندانی در زندان اوین در اعتراض به «سرکوب فعالین کارگران و معلمان از طریق پرونده سازی‌های امنیتی» در چهلمین روز اعتصاب غذا به سر می برد. این کارگر زندانی تاکنون دست‌کم سه بار به دلیل وخامت حالش به بیمارستان منتقل شده و بدون رسیدگی کامل و بدون درمان به زندان بازگردانده شده است. آقای عظیم‌زاده شش روز پیش درپی وخامت حالش و «از کار افتادن تقریبی کلیه‌ها» به بیمارستان شهدا منتقل شد اما پس از چهار ساعت انتظار به دلیل نبود متخصص به زندان بازگردانده شد. گفته می‌شود علی‌رغم دستور دادیار ناظر بر زندانیان سیاسی، در اعزام و بستری شدن وی کارشکنی صورت می‌گیرد.

جعفر عظیم‌زاده، دبیر هیات مدیره اتحادیه آزاد کارگران ایران، در اسفندماه سال ۹۳ از سوی دادگاه انقلاب به شش سال حبس و دو سال محرومیت از «فعالیت در فضای مجازی و رسانه‌ها و مطبوعات» محکوم و درحال حاضر در بند هشت زندان اوین نگهداری می شود.

محمدصدیق کبودوند، روزنامه‌نگار و رئیس سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان علیرغم ابتلا به بیماری‌هاى متعدد و پیشرفته در اعتراض به پرونده سازى اخیر از ١٩ اردیبهشت ماه دست به اعتصاب غذا زده است. وی هشت روز پیش به دلیل وخامت حالش برای دومین بار به بیمارستان منتقل شد اما در تاریخ شانزدهم خرداد به زندان بازگردانده شد. هرانا گزارش کرده بود اولویت تمامی آزمایش‌ها و اقدامات پزشکان در مورد محمد صدیق کبودوند روزنامه نگار زندانی بر جلوگیری از «ایست قلبی» وی به دلیل شدت کاهش پتاسیم خون متمرکز شده است. پزشکان از وی خواسته بودند که به اعتصاب غذا پایان دهد تا وضعیت پتاسیم خون وی به حالت نرمال بازگردد و خطر تشنج از وی دور شود، اما وی نپذیرفته و اظهار کرده تا وضعیت درخواست هایش مشخص نشود همچنان به اعتصاب غدا ادامه خواهد داد. این درحالی است که خانواده آقای کبودوند امروز به گزارشگر هرانا گفتند از وضعیت جسمانی وی از روز بازگشت به زندان بی اطلاع هستند. خانواده آقای کبودوند درصددند تا در بیمارستانی دیگر برای وی پذیرش بگیرند اما مشخص نیست آقای کبودوند و مسئولین قضایی با بستری شدن دوباره موافقت کنند.

محمد صدیق کبودوند از دهم تیرماه ۱۳۸۶، بازداشت و زندانی شده ‌است. او در دادگاه انقلاب اسلامی تهران به اتهام اقدام علیه امنیت ملی از طریق تشکیل و اداره سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان به ده سال حبس و از بابت تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی به تحمل یک سال حبس و در مجموع به تحمل یازده سال حبس محکوم شده است. حکم صادره در شعبه ۵۶ دادگاه تجدیدنظر استان تهران، به ده سال حبس از بابت تاسیس سازمان، مورد تایید قرار گرفته و قطعی شده است.

احسان مازندرانی، روزنامه نگار زندانی پس از ۲۰ روز اعتصاب غذای تر، از روز یکشنبه در اعتراض به «توهین و فحاشی» یکی از مقام‌های زندان، و ضرب و شتم او در بیمارستان «اعتصاب غذای خشک» کرده است.

سام حسینی، برادر همسر احسان مازندرانی، در مصاحبه با رادیو فردا اعلام کرد که احسان مازندرانی از سه‌شنبه هفته گذشته پس از «عفونت نای، ریه و روده» به بیمارستان سینای تهران منتقل شده و اعضای درجه یک خانواده امکان ملاقات با او را دارند.

به گفته آقای حسینی، با این حال روز یکشنبه ۱۶ خرداد، «یکی از پاسیاران زندان» در حالی که خواهر و خواهرزاده ۱۱ ساله احسان مازندرانی در اتاق او بوده‌اند، اعلام می‌کند که آنان اقوام درجه یک محسوب نمی‌شوند و با «توهین و فحاشی» آنان را از اتاق بیرون می‌کند.

کیلومترها دورتر از پایتخت، رسول رضوی فعال ترک (آذری) در زندان مرکزی تبریز که اتمام اعتصاب غذای خود را منوط به لغو احکام صادره از طرف شعبات ۲ و ۳ دادگاه انقلاب شهر تبریز و برگزاری مجدد دادگاهی کاملا علنی و عادلانه اعلام کرده بود، روز گذشته در نوزدهمین روز اعتصاب غذا به مکانی نامعلوم منتقل شد. از وضعیت این زندانی بعد از انتقال اطلاعی در دست نیست.

یک منبع نزدیک به خانواده رضوی در مورد حال عمومی عمومی این زندانی پیش از انتقال به مکانی نامعلوم به گزارشگر هرانا گفته بود: “وضعیت جسمانی آقای رضوی آنقدر وخیم است که توانایی راه رفتن را از دست داده و هنگام صحبت تلفنی با خانواده کلمات را بریده بریده می گوید و حتی گاهی قدرت جمله بندی و ترکیب کلمات را نیز از دست می‌دهد.”

از طرفی در زندان مرکزی تبریز، آیت مهر علی‌بیگلو در پی عدم رسیدگی به خواسته‌های رسول رضوی، تداوم اعتصاب غذا و وخامت حالش، در حمایت از این زندانی در ششمین روز اعتصاب غذا به سر می‌برد.

آیت (یوروش) مهر علی بیگلو که سابقه چندین بار دستگیری و اعتصاب غذا را دارد، هم اکنون ﺩﺭ ﺣﺎﻝ ﮔﺬﺭﺍﻧﺪﻥ ﺩﻭﺭﺍﻥ ﻣﺤﮑﻮﻣﯿﺖ ۸ ﺳﺎﻝ ﺣﺒﺲ ﺗﻌﺰﯾﺮﯼ ﺧﻮﺩ در زندان تبریز است.

محمد عبدالهی زندانی سیاسی محکوم به اعدام در زندان مرکزی ارومیه که چندی پیش نسبت به اجرای حکمش نیز هشدار داده شد، در اعتراض به حکم «ناعادلانه» و نحوه رسیدگی به پرونده از نهم خردادماه در اعتصاب غذای نامحدود به سر می‌برد. هفته گذشته با نظارت مسئولین زندان اقدام به اعتصاب غذای وی بصورت رسمی صورتجلسه شد.

آقای عبدالهی در پی تداوم اعتصاب غذا روز گذشته به سلول انفرادی در این زندان منتقل شد.

لازم به یادآوری است، حشمت الله طبرزدی و مریم نقاش زرگران از دیگر زندانیان اعتصابی روزهای اخیر با تحقق مطالبات خود به اعتصاب غذا پایان دادند.

be kanal site Melliun Iran bepeyvandid


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.