اقتدار از دست رفته باید به سازمان حفاظت محیط زیست کشور بازگردد

sanate-gardeshgari

انتخاب خبر: مدیرکل دفتر آموزش و مشارکت مردمی سازمان حفاظت محیط زیست به مناسبت هفته محیط زیست با اشاره به ضرورت تغییر الگوی توسعه ملی ایران گفت: براساس آخرین آمارهای منتشر شده، ایران از نظر جذابیت های کهن تاریخی و فرهنگی در شمار ده کشور نخست دنیا و از نظر جذابیت های طبیعی در شمار پنج کشور نخست دنیا است.

محمد درویش در گفتگو با خبرنگار انتخاب خبر افزود: چنین رتبه ای این انتظار را ایجاد می کند که ایران از محل درآمد حاصل از گردشگری طبیعی، تاریخی و فرهنگی حداقل در بین ده کشور نخست دنیا جای داشته باشد، اما در صورتیکه آخرین آمارهای منتشر شده در سال ۲۰۱۵ نشان می دهد که ایران از نظر درآمد گردشگری، کشور نود و هفتم جهان است و دارای درآمد ۱٫۳ میلیارد دلار از محل گردشگری می باشد؛ این درحالی است که همسایه جنوبی ایران یعنی امارات متحده عربی که مساحت آن به اندازه استان مازندران ایران نیز نیست ۱۴ میلیارد دلار در سال گذشته از محل گردشگری درآمد داشته و ترکیه، کشوری که یک سوم مساحت ایران را نیز ندارد ۳۵ میلیارد دلار از محل گردشگری، درآمد داشته است.

وی ادامه داد: ایران در زمینه بالفعل کردن مزیت های خود در حوزه میراث فرهنگی، تاریخی و طبیعی بسیار بد عمل کرده، و فرصت های بسیاری را سوزانده است.

دولتمردان ایرانی همچنان بر طبل توسعه ناپایدار می کوبند

کشور با یک بحران جدی در اندوخته های آبی خود روبرو است

این فعال محیط زیست کشورمان تصریح کرد: دولتمردان ایرانی به جای اینکه به سمت تقویت زیرساخت های لازم برای کسب و کار گردشگری برود متأسفانه بر طبل توسعه ناپایدار می کوبند.

درویش با بیان اینکه گردشگری در شمار تجارت سبز قرار می گیرد و این صنعت، کمترین وابستگی معیشتی را به منابع آب و خاک دارد، افزود: توسعه صنعت گردشگری در ایران کمترین آلودگی هوا را  ایجاد می کند و کمترین فشار را بر توان اکولوژیکی سرزمین وارد می کند.

وی با تأکید بر اینکه توسعه صنعت صنعت گردشگری می تواند بیشترین اشتغال در کشور را ایجاد کند و بیشترین ذخیره ارزی پایدار ایرانیان می تواند از محل درآمد پایدار توسعه گردشگری باشد، تصریح کرد: متأسفانه ایران همچنان به سمت توسعه ناپایدار رفته و این باعث شده که کشورمان اکنون با یک بحران جدی در اندوخته های آبی خود روبرو باشد.

هشدار نسبت به وضعیت محیط زیست ایران

تنوع زیستی ایران در معرض نابودی قرار گرفته است
مدیرکل دفتر آموزش و مشارکت مردمی سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه با هشدار نسبت به وضعیت محیط زیست کشورمان تأکید کرد: اکنون بسیاری از تالاب های ایران خشک شده و یا در معرض خشک شدن کامل قرار گرفته اند. کانون های بحرانی فرسایش بادی و چشمه های تولید گرد و خاک در ایران افزایش پیدا کرده است. تنوع زیستی ایران به دلیل تغییر کاربری، تخریب زیست گاه ها و تبدیل آنها به اراضی کشاورزی و دیم به شدت در معرض نابودی قرار گرفته و آلودگی هوا نفس بسیاری از شهروندان را به شماره انداخته است و ایران حداقل  ۸  میلیارد دلار به طور سالانه خسارت آلودگی هوا پرداخت می کند.

جمهوری اسلامی ایران در چیدمان توسعه، راه اشتباهی را انتخاب کرده است

ایران اکنون در شرایط بسیار نگران کننده ای به سر می برد
وی در تشریح عوامل تخریب گسترده محیط زیست در ایران گفت: همه موارد هجمه های گسترده محیط زیستی به کشورمان به دلیل آن است که جمهوری اسلامی ایران در چیدمان توسعه راه اشتباهی را انتخاب کرده است و به جای اینکه دولتمردان به سمت بالفعل کردن مزیت های نسبی و واقعی این سرزمین در حوزه های گردشگری تاریخی، طبیعی و فرهنگی و همچنین استحصال انرژی های نو، خورشیدی، بادی، زمین گرمایی و جزر و مدی است، بروند، متأسفانه راه اشتباه توسعه ناپایدار را انتخاب کرده اند.

درویش تصریح کرد: حکومت به جای اینکه به سمت استفاده از مزیت ۴۷۰۰ کیلومتر مرز آبی و تقویت مزیت های بازرگانی و همچنین گسترش صنایع Hi- Tech برود، متأسفانه به سمت خام فروشی و به سمت کشاورزی ناپایدار رفته و در این راستا نسبت به استقرار صنایع بسیار پرمصرف مانند: فولاد، لاستیک، آجر و انرژی اتمی اقدام کرده است و به این ترتیب جمهوری اسلامی ایران متأسفانه فرصت های بی شماری را درجهت حفظ سرزمین از دست داده است، به طوریکه ایران اکنون در شرایط بسیار نگران کننده ای به سر می برد.

جمهوری اسلامی ایران باید جهت گیری های توسعه ای خود را تغییر دهد

مسیرهای توسعه در کشور باید باز مهندسی شوند

این فعال محیط زیست در ادامه در پاسخ به سؤالی درباره وظیفه سازمان های دولتی به ویژه سازمان حفاظت محیط زیست در راستای حفظ سرزمین، اظهار داشت: وظایف سازمان ها کاملاً روشن است. جمهوری اسلامی ایران باید به سرعت جهت گیری های توسعه ای خود را تغییر دهد و مسیرهای توسعه در کشور را باز مهندسی کند.

درویش تأکید کرد: همه ی سازمان ها و در رأس آن ها سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور باید به سمت حمایت از پروژه هایی بروند که کمترین وابستگی به منابع آب و خاک را دارد.

وی با بیان اینکه متأسفانه همین امسال نرخ خرید هر کیلو وات برق از مزرعه های خورشیدی به جای اینکه نسبت به سال گذشته افزایش پیدا کند، حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد کاهش یافت، تصریح کرد: چنین سیاست گذاری هایی دقیقاً درست برخلاف جهت دولتی است که خود را دولت محیط زیستی می نامید. جریان هایی در دولت وجود دارند که اجازه نمی دهند ایران در مسیر درست توسعه حرکت کند و به بهانه اشتغال و توسعه اقتصادی کوتاه مدت جمهوری اسلامی ایران همچنان بر طبل ناپایداری می کوبند.

دیگر در این کشور دکان سد سازی گذشته است

دولتمردان نباید در توان هیدرولوژیکی کشورمان ایجاد استرس کنند

مدیرکل دفتر آموزش و مشارکت مردمی سازمان حفاظت محیط زیست هشدار داد: دیگر در این کشور دکان سد سازی و سدهای بزرگتر از ۱۵ متر گذشته است، دیگر در این کشور دوره طرح های استقلال آب بین حوزه ای گذشته است و جمهوری اسلامی ایران به جای اینکه به سمت ایجاد تنش در حوزه های آبخیز این سرزمین برود و به جای اینکه دولتمردان در توان هیدرولوژیکی کشورمان ایجاد استرس کنند باید در حقیقت آن نوع از توسعه ای که متناسب با توان آبی در استان های ایران می باشد را پیگیری کنند.

استان اصفهان یکی از قربانیان بزرگ توسعه ناپایدار است

نصف جهان در آستانه نابودی قرار گرفت

عضو هیئت علمی موسسه تحقیقات جنگل ها و مراتع کشور به طور نمونه از توسعه استان اصفهان  به عنوان توسعه ناپایدار ایران یاد کرد و گفت: استان اصفهان یکی از قربانیان بزرگ توسعه ناپایدار است. استان اصفهان می توانست به واسطه برخوداری از جاذبه های گردشگری مانند: عالی قاپو، منارجنبان، سی و سه پل، پل خواجو و میدان نقش جهان یکی از ثروتمندترین استان های ایران باشد، اما این استان به سمت استقرار صنایع سنگین پرمصرف مانند: فولاد، ذوب آهن، پتروشیمی، پالایشگاه و سیمان و همچنین توسعه ناپایدار کشاورزی رفت.

محمد درویش در گفتگو با انتخاب خبر با بیان اینکه اکنون مصیبت بزرگی گریبان اصفهان را گرفته است، گوشه ای از فجایع زیست محیطی در این استان را افشا کرد و گفت: در جنوب اصفهان، در منطقه پارک ملی کلاه قاضی متأسفانه نشست زمین رخ داده است و در شمال اصفهان یعنی مورچه خورت همین اتفاق افتاده است و همچنین در شرق اصفهان یعنی دشت سگزی، بیابان به سمت اصفهان در حال پیشروی است و در غرب اصفهان، زرین شهر درست در زیر پای کوره اصلی ذوب آهن اصفهان نشست کرده است و این ها همه نشان دهنده مرگ یک سرزمین است.

دولتمردان باعث کاهش محسوس کیفیت زندگی در استان اصفهان شدند

نباید اجازه داد ماجرای توسعه ناپایدار اصفهان در سایر استان ها تکرار شود

این فعال محیط زیست در پاسخ به این پرسش که چرا این اتفاق برای اصفهان افتاد، تصریح کرد: اتفاقاً حجم سرمایه گذاری اتفاق افتاده در اصفهان درمقایسه با متوسط کشوری بیشتر بوده است. اصفهان، سیاست مداران پرقدرتی در حاکمیت داشته است و آن ها فکر می کردند با تزریق سرمایه و جانمایی صنایع سنگین به این استان خدمت می کنند، اما آنها در واقع نه تنها خدمتی به این استان نکردند، بلکه باعث کاهش محسوس کیفیت زندگی در استان اصفهان شدند.

وی با تأکید بر اینکه ماجرای توسعه ناپایدار نباید در سایر استان های کشورمان تکرار شود، هشدار داد: دولتیان، همین درس بزرگ را باید از استان اصفهان بگیرند و اجازه ندهند که با تکرار همین ماجرا متأسفانه استان های چهارمحال و بختیاری، خوزستان، فارس، آذربایجان شرقی و غربی، شمال کردستان و همچنین خراسان رضوی را از دست داد.

مردم باید به وظایف شهروندی خود در زمینه حفظ محیط زیست آگاه باشند

اما با چه اهرم فشاری می توان دولت را تمکین به حفظ محیط زیست کرد؟ مدیرکل دفتر آموزش و مشارکت مردمی سازمان حفاظت محیط زیست در پاسخ به این سؤال انتخاب خبر اظهار داشت: مردم باید به وظایف شهروندی خود آگاه باشند. مردم باید در عمل نشان دهند که محیط زیست برای آنها مقوله مهمی است. رسانه ها باید در این حوزه اقدام به ظرفیت سازی کنند. هر زمانی که مردم متوجه اهمیت مسئولیت های شهروندی خود شدند، نترسیدند و به میدان آمدند، فعالان محیط زیست و محیط زیست وطن پیروز میدان بودند.

کمپین های محیط زیستی با اقبال عمومی مردم مواجه نمی شوند

شهروندان و فعالان محیط زیست به تکالیف خود در حفظ محیط زیست آشنا نیستند

وی در ادامه به تکلیف شهروندان و فعالان محیط زیست در راستای حفظ محیط زیست وطن اشاره کرد و خاطرنشان ساخت: طبق قانون می بایست بیش از ۱۰ سال پیش  ۴۰۰۰ دستگاه مینی بوس فرسوده از ناوگان حمل و نقل شهری کلان شهر تهران خارج می شد، اما این اقدام هرگز  انجام نشد؛ لذا به همین منظور، کمپینی از سوی جمعی از فعالان محیط زیست برای اینکه ۴۰۰۰ دستگاه مینی بوس فرسوده از ناوگان حمل و نقل شهری کلان شهر تهران خارج شود راه افتاد و یک دادنامه اینترنتی در این راستا ارائه شد تا شهروندان تهرانی که موافق خروج ۴۰۰۰ دستگاه مینی بوس فرسوده از ناوگان حمل و نقل عمومی شهر تهران هستند فقط یک امضای اینترنتی انجام دهند.

این فعال محیط زیست کشورمان تأکید کرد: بیش از چند ماه است که از تشکیل این کمپین می گذرد و در شهری که ۱۰ میلیون نفر ساکن هستند و ۱۶ میلیون تردد در آن اتفاق می افتد حتی ۳۰۰۰  نفر هم این دادنامه اینترنتی را امضاء نکردند.

مدیرکل دفتر آموزش و مشارکت مردمی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه در موارد دیگری از کمپین های محیط زیستی نیز همین ماجرا تکرار می شود، به ماجرای اعتراض به واگذاری جزیره آشوراده پرداخت و تصریح کرد: اصولاً پر فروغ ترین گردهمایی محیط زیستی که در ایران اتفاق افتاد، کمپین نجات جزیره آشوراده بود، که بیش از ۱۸۰ سازمان غیردولتی مخالفت خود را با واگذاری آشوراده انجام دادند، اما وقتی قرار شد مخالفان واگذاری جزیره آشوراده در مقابل سازمان حفاظت محیط زیست اعتراض کنند تعداد آنها حتی به اندازه ۵۰ نفر نیز نرسید.

درویش اضافه کرد: بزرگ ترین تجمع اعتراض آمیز حامیان محیط زیست و حیاط وحش فقط در مورد ماجرای حمایت از سگ ها و گربه ها بود که اجتماع آن ها نیز در حدود ۳-۲ هزار نفر بود و این البته برای یک جمعیت بالغ بر ۸۰  میلیون نفری بسیار غم انگیز است.

محیط زیست برای مردم و حاکمیت، وزن و اهمیتی ندارد

سخن گفتن از حفظ محیط زیست بیهوده است

وی با تأکید بر اینکه باید پذیرفت که محیط زیست در این کشور هم برای مردم و هم برای حاکمیت و هم برای دولت وزنی و اهمیتی ندارد، افزود: تا وقتی که اهمیت محیط زیست برای نظام جمهوری اسلامی ایران مشخص نگردد، سخن گفتن از حفظ محیط زیست بیهوده است.

عضو هیئت علمی موسسه تحقیقات جنگل ها و مراتع کشور ادامه داد: وزن محیط زیست کشورمان از طریق آموزش و پرورش فراهم می شود و اگر نسلی را نتوان پرورش داد که نگاهش به منابع طبیعی مانند نگاهش به سایر ارزش های زندگی اش باشد نمی توان انتظار معجزه و تحول ناگهانی در وضعیت محیط زیست کشور داشت.

وی گفت: ممکن است به صورت استثنایی و در مواقعی، رهبرانی در این کشور ظهور کنند که محیط زیست برای آنها مسئله جدی باشد، ولی نمی توان به انتظار آن روز نشست، پس باید در ایران جریان سازی کرد و جریان سازی ها باید از پایین سطوح جامعه و از مهدکودک ها و کودکستان ها و دبستان ها آغاز شود.

متأسفانه محیط زیست برای مردم اولویت نخست کشور نیست

دولت ترجیح می دهد همسو و موافق با اولویت های مردم سرمایه گذاری کند

به گزارش انتخاب خبر، جامعه مدنی اکنون در برابر تخریب محیط زیست کشورمان سکوت کرده و در یک موضع انفعالی یا غیرفعالی قرار گرفته است. آیا بهتر نیست خود دولت در زمینه حفظ سرزمین عزیز ایران پیش قدم شود؛ مگر نه اینکه دولت ازطریق کارشناسان مستقل سازمانی، استادان مستقل دانشگاهی و فعالان محیط زیست در جریان روند تخریب محیط زیستی دولتی و سیاست گذاری های غلط قرار می گیرد. پس چرا با این حال خود دولت اقدامی انجام نمی دهد و دولت همچنان بر مواضع قبلی و اشتباهات گذشته خود که متأسفانه محیط زیست سرزمین را نابود ساخته است اصرار می کند؟

مدیرکل دفتر آموزش و مشارکت مردمی سازمان حفاظت محیط زیست در همین رابطه گفت: دولت ها در سال های پایانی خدمت خود نیاز به رأی آوری دارند. دولت فعلی نیز در سال پایانی خدمت رسانی خود به ملت نیاز به افزایش محبوبیت و رأی آوری دارد و درصدد است اقداماتی انجام دهد که برای مردم رأی آور جلوه کند.

درویش تأکید کرد: متأسفانه وقتی محیط زیست برای مردم اولویت نخست نیست و برای آنها همچنان مسائلی مانند: مسکن، برجام و اشتغال اولویت اول است پس دولت ترجیح می دهد که همسو و موافق با اولویت های مردم سرمایه گذاری کند.

کمپین سه شنبه های بدون خودرو حتی برای فعالان محیط زیست نهادینه نشد

وی در اثبات این ادعای خود بیان کرد: در همین ساعاتی که این مصاحبه در حال انجام است یعنی سه شنبه، سه شنبه ها روزی است که از طریق جمعی از فعالان محیط زیستی کشورمان سه شنبه های بدون خودرو نامگذاری شده است. کمپینی به همین منظور بیش از ۲۳ هفته است که از طریق سازمان حفاظت محیط زیست و تعدادی دیگر از سازمان های غیردولتی تشکیل شده است و این کمپین سه شنبه های بدون خودرو و بدون دود را پیگیری می کند و در این راستا از بسیاری رسانه ها و حتی فعالان محیط زیستی که دغدغه های محیط زیستی درخواست شده تا به این پویش بپیوندند.

این فعال محیط زیست تأکید کرد: وقتی موضوعی به این مهمی که اجرای آن نیز بسیار ساده است حتی برای فعالان محیط زیست که از قضا باید پیشگام اجرای چنین برنامه هایی باشند نهادینه نمی شود، نمی توان از مردمی که حتی به محیط زیست بها نمی دهند انتظار داشت به چنین پویش هایی بپیوندند.

درویش خاطرنشان کرد: هفته گذشته اینجانب در اصفهان به سر می بردم و شاهد آن بودم که بسیاری از اصفهانی ها اصلاً اطلاعی از وجود پویش سه شنبه های بدون خودرو ندارند و این درحالی است که شهردار اصفهان با دوچرخه به محل کار خود رفت و آمد می کند، پس اصفهان می تواند یک شهر الگو در حوزه شهر بدون خودرو باشد.

فعالان محیط زیست، روزهای سه شنبه با خودروی شخصی به پردیسان می آیند

وی با بیان اینکه در بسیاری از مناسبت های محیط زیستی حتی فعالان محیط زیستی نیز شرکت نمی کنند، اظهار داشت: اینجانب می توانم بسیاری از فعالان محیط زیستی را اسم ببرم که حتی در روزهای سه شنبه با خودروی شخصی خود به پردیسان رفت و آمد کرده و در این محل، تردد می کنند، پس تا وقتی که متولی، حرمت امامزاده را حفظ نمی کند، پس چه انتظاری از سایر مردم می رود که چنین اقدامی را انجام دهند.

محیط زیست در شمار موضوعات کلیدی، مهم و راهبردی کشور قرار ندارد

تلاش ها برای راه اندازی سامانه تلفنی برای حفظ محیط زیست ناکام گذاشته شد

این مقام دولتی در سازمان حفاظت محیط زیست کشورمان در ادامه، خبر از تلاش این سازمان برای راه اندازی سامانه تلفنی درجهت جلوگیری از تخریب محیط زیست کشور داد و تصریح کرد: وقتی نامه ای به دولت تدبیر و امید نوشته می شود و از دولت خواسته می شود که یک شماره سه رقمی برای حفظ محیط زیست به سازمان حفاظت محیط زیست کشور اختصاص پیدا کند تا مردم این شماره را به یاد داشته باشند و بتوانند زمانی که با تخریب یا بزهکاری محیط زیستی مواجه می شوند، آن را از طریق همین شماره به سازمان اطلاع دهند، وزارت مخابرات همین دولت اعلام می کند که اختصاص شماره های سه رقمی مربوط به موضوعات مهم، کلیدی و راهبردی است و محیط زیست در شمار موضوعات کلیدی، مهم و راهبردی کشور قرار ندارد و این وزارتخانه هیچ شماره سه رقمی به سازمان حفاظت محیط زیست واگذار نمی کند.

حفظ محیط زیست به اندازه برخورد با ساخت و سازهای غیرقانونی اهمیت ندارد

درویش ادامه داد: این در صورتی است که شهرداری برای برخورد با ساخت و سازهای غیرقانونی، شماره ۱۳۷ را در دسترس دارد، و این به آن مفهوم است که حتی محیط زیست در این کشور به اندازه برخورد با ساخت و سازهای غیرقانونی دارای اهمیت نیست.

مدیرکل دفتر آموزش و مشارکت مردمی سازمان حفاظت محیط زیست با گلایه از شهروندان ایرانی درخصوص عدم برخورد با چنین پدیده هایی تأکید کرد: هیچ فرد، هیچ رسانه ای و حتی هیچ سازمان غیردولتی یا نماینده مجلسی تاکنون به این موضوع اعتراض نکرده است که چرا دولت جمهوری اسلامی ایران که ادعای مدیریت و کنترل محیط زیست را دارد همچنان از اختصاص یک شماره سه رقمی برای حفظ محیط زیست به سازمان حفاظت زیست کشورمان ممانعت می کند.

مدعیان حفظ محیط زیست و رسانه ها هیچگاه در مقابل آینه قرار نگرفته اند

در این شرایط، چه انتظاری می توان از مردم، دولت و حکومت داشت؟

وی گفت: اگر قرار باشد مقصران اصلی تخریب محیط زیست امروز ایران را معرفی کرد و پرسید که چرا امروز ایران در منجلاب محیط زیستی قرار گرفته است باید پاسخ داد که مردم به ویژه حامیان و مدعیان محیط زیست و رسانه ها هیچگاه تاکنون در مقابل آینه قرار نگرفته اند.

محمد درویش، این چهره‌ مشهور در بین فعالان محیط زیست ایران و نویسنده وبلاگ «مهار بیابان‌زایی» با طرح چندین پرسش بنیادی و اساسی از فعالان محیط زیست و شهروندان تأکید کرد: آیا شهروندان و مدعیان محیط زیست تاکنون توانسته اند یک پلاستیک از مصرف روزانه خودشان کم کنند؟ آیا توانستند سیگار را به کناری گذارند؟ آیا توانستند که متعهد باشند از خودروی شخصی استفاده نکرده و از دوچرخه استفاده کنند؟ آیا توانستند یک روز در هفته مصرف گوشت را به کناری گذارند؟ آیا می توانند وقتی وارد ساختمانی که ارتفاع آن کمتر از سه طبقه است می شوند از آسانسور استفاده نکنند و از پله استفاده کنند؟ آیا می توانند وقتی در طبیعت حضور پیدا می کنند به جز ردپایی، چیزی از خود  به جای نگذارند؟ چنین رفتارهایی که نیاز به حاکمیت و دولت ندارد، این اقدامات فقط به خود مردم و شهروندان باز می گردد. خود فعالان محیط زیست چقدر و تا چه میزان به رفتارهای زیست محیطی متعهد بوده اند؟ در این شرایط چه انتظاری می توان از مردم، دولت و حکومت داشت؟

مدیرکل دفتر آموزش و مشارکت مردمی سازمان حفاظت محیط زیست کشورمان با طرح آیه ای از قرآن گفت: همانطور که در قرآن مجید آمده است: «ان الله لا یغیر ما بقوم حتی یغیروا بانفسهم»؛ تا وقتی که انسان ها خود را تغییر ندهند حق ندارند انتظار داشته باشند که دولت یا حاکمیت و یا حتی همسایه خود را تغییر دهند.

نمایندگان مجلس، لوایحی را تصویب کنند که رنگ و بوی محیط زیستی دارد

لایحه مبارزه با آلودگی هوا همچنان در مجلس، بلاتکلیف است

عضو هیئت علمی موسسه تحقیقات جنگل ها و مراتع کشور در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به این سؤال خبرنگار انتخاب خبر مبنی بر اینکه نمایندگان مجلس چه نقش و وظیفه ای در زمینه حفظ محیط زیست کشور به عهده دارند، گفت: نمایندگان مجلس دهم باید به رسانه ملی، دولت و حتی خود دستگاه قانونگذاری کشور فشار وارد کنند تا بررسی لوایح و طرح هایی در اولویت تصویب قرار گیرد که رنگ و بوی محیط زیستی دارد.

وی با اشاره به رفتار ظاهری و صوری نمایندگان مجلس نهم در حمایت از محیط زیست کشورمان خاطرنشان کرد: در مجلس قبلی وقتی لایحه مبارزه با آلودگی هوا مطرح شد، نمایندگان مجلس به نشانه همدردی با مردم تهران، اصفهان و اهواز با ماسک در صحن بهارستان ظاهر شدند اما حاضر نبودندکه این لایحه را بررسی کنند و ۳-۲ سال است که این لایحه در خود مجلس قانونگذاری کشور بلاتکلیف مانده است.

نمایندگان مجلس نشان دهند که محیط زیست اولویت شماره یک این کشور است

فراکسیون محیط زیست می تواند به پرقدرت ترین فراکسیون کشور تبدیل شود

درویش با تأکید بر اینکه اگر نمایندگان مجلس، دولتیان و حکومتیان ادعای محیط زیستی دارند باید اولویت برنامه های آنها محیط زیستی باشد، از نمایندگان مجلس فعلی خواست تا در حد توان در حوزه محیط زیست کشورمان جریان سازی کنند و نشان دهند که محیط زیست اولویت شماره یک این کشور است.

این فعال برجسته محیط زیست ایران گفت: نمایندگان مجلس دهم می توانند فراکسیون محیط زیست مجلس را به پرقدرت ترین فراکسیون نهاد قانون گذاری کشور تبدیل کنند، چراکه متأسفانه جمهوری اسلامی ایران در زمینه حفظ محیط زیست بسیار بسیار تا عمل فاصله دارد.

نظام آموزش و پرورش ایران باید به سرعت متحول شود

لزوم صدور مجوز تأسیس مدارس جامع محیط زیستی در کشور

و اما با این اوصاف، ۱۰ سال آینده چالش های عمده زیست محیطی گریبان گیر کشور عزیز ایران شده و می توان ادعا کرد اکنون با افت سطح زمینی که در کشور اتفاق افتاده است و همچنین نابودی منابع آبی کشور در آینده هیچ نام و نشانی از این سرزمین به جای نماند.

«محمد درویش» مدیرکل دفتر آموزش و مشارکت مردمی سازمان حفاظت محیط زیست ایران در واکنش به این ادعا، تصریح کرد: اگر به سرعت نظام آموزش و پرورش ایران متحول نشود و از سوی حاکمیت، مجوز تأسیس مدارس طبیعت و مدارس جامع محیط زیستی صادر نشود و اگر اولویت اول جمهوری اسلامی ایران بازگرداندن اقتدار از دست رفته به سازمان حفاظت محیط زیست کشور نباشد، به هیچ عنوان اینجانب دورنمای امید بخشی را برای کشور ایران تصور نمی کنم.

توسط -

سایت ملیون ایران در تاریخ

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

خروج از نسخه موبایل