در پی عدم پرداخت مطالبات مزدی؛ کارگران فولاد زاگرس به تهران آمدند

یکشنبه, 23ام خرداد, 1395
اندازه قلم متن

kargar

در پی عدم پرداخت نه ماه مطالبات مزدی، ۲۸ کارگر کارخانه فولاد زاگرس صبح امروز به تهران آمدند

به گزارش ایلنا، ۲۸ کارگر کارخانه فولاد زاگرس در پی عدم پرداخت مطالبات مزدی امروز صبح به تهران آمدند تا در وزارت کار پیگیر مطالبات صنفی خود باشند .

از قرار معلوم این ۲۸ کارگر، ۹ ماه مطالبات مزدی پرداخت نشده طلبکارند.

به گفته کارگران، پس از انحلال کارخانه فولاد زاگرس در اسفند ۹۲، مصوب شده بود که ۲۸ کارگر برای نگهبانی و کارهای جانبی در کارخانه باقی بمانند و سهامداران کارخانه شامل صندوق بازنشستگی کشوری، صندوق کارکنان فولاد و تامین اجتماعی دستمزد این کارگران را پرداخت کنند.

ظاهرا صندوق کارکنان فولاد و تامین اجتماعی در ماههای گذشته به تعهد خود عمل نکرده‌اند و دستمزد این کارگران پرداخت نشده‌است.

این کارگران زمستان سال پیش نیز جهت پیگیری مطالبات صنفی خود به تهران آمده بودند.

***
ششمین روزتجمع اعتراضی ۵۰۰کارگرپیمانکاری فاز ۱۹ عسلویه (شرکت گاما و نیروپژوه)نسبت به عدم پرداخت۵ماه حقوق

امروز۲۲خردادماه،بیش از ۵۰۰کارگرپیمانکاری فاز ۱۹ عسلویه (شرکت گاما و نیروپژوه)برای ششمین روزدراعتراض به عدم پرداخت۵ماه حقوق،تجمع کردند.
به گزارش۲۲خردادایلنا، این کارگران که بیش از ۵۰۰ نفر گزارش شده و شامل کارگران متخصص نیز بوده، در شرکتهای پیمانکاری فاز ۱۹ عسلویه مشغول به کار هستند و براساس گفته شاهدان عینی امروز تجمعاتی نیز برگزار کردهاند.

از قرار معلوم، در پی وعده کارفرما بابت پرداخت معوقات مزدی کارگران فاز ۱۹ عسلویه در روز جاری، این کارگران همچنان منتظر پرداخت معوقات مزدی خود هستند.
در روز دوشنبه (۱۷ خردادماه) کارگران پیمانکاری شاغل در فاز ۱۹ عسلویه (شرکت گاما و نیروپژوه) در اعتراض به معوقات مزدی خود دست به تجمع اعتراضی زدند که تا روز چهارشنبه (۱۹ خرداد) به طول انجامید.

***
تجمع کارگران پیمانی فاز ۱۹ عسلویه دراعتراض به عدم پرداخت۵ماه حقوق

از بامداد روز دوشنبه (۱۷ خردادماه) گروهی از کارگران پیمانکاری شاغل در فاز ۱۹ عسلویه در اعتراض به معوقات مزدی خود دست به تجمع اعتراضی زدند که تا به امروز نیز ادامه داشته است.

به گزارش ۱۹خرداد ایلنا، به گفته منابع خبری، کارگران و مهندسان شرکت گاما و نیروپژوه در اعتراض به مطالبات مزدی خود که از بهمن ماه سال گذشته پرداخت نشده است، اعتراض دارند.

بر همین اساس، کارگران با تجمع در محوطه اطراف محل کار خود خواستار رسیدگی به وضعیت خود شدند.

لازم به یادآوری است که اعتراضات کارگری شرکت های پیمانکاری زیرمجموعه شرکت پتروپارس از سال گذشته ادامه داشته به طوری که هفته گذشته تنها یکی از این شرکت های پیمانکاری (ونوسان) توانست با ۷۰ نفر از کارگران خود تسویه حساب کند.

***
اعتراض آتشنشانان در فاز ۱۴ عسلویه نسبت به عدم پرداخت ۳ماه حقوق

در پی نارضایتی های کارگری در فاز ۱۴ عسلویه دامنه این اعتراضات به آتش نشانان این مجتمع صنعتی نیز کشیده شده است.

آتشنشانان این فاز که تعداد آنها حدود سی نفر است، سه ماه مطالبات مزدی پرداخت نشده؛ دارند و به همین دلیل، در روزهای گذشته در انجام وظایف روزانه خود با تردید مواجه شده اند.

به گزارش۲۲خردادایلنا، در پی نارضایتیهای کارگری در فاز ۱۴ عسلویه و معوقات مزدی کارگران، دامنه این اعتراضات به آتشنشانان این مجتمع صنعتی نیز کشیده شده است.

اعتراضات فاز ۱۴ با تجمع اعتراضی بیش از ۳۰۰ کارگر شرکت گاما و شبدیز صنعت از (۲۶ اردیبهشتماه) آغاز شد که در این میان تنها کارگران شرکت پیمانکاری شبدیز صنعت و شمار اندکی از کارگران شرکت گاما توانستند با کارفرما تسویه حساب کنند.

***
سومین تجمع کارگران بیکارشده کارخانه کاشی طوس قوچان برای بازگشت بکار ودراعتراض به عدم پرداخت ماه ها مطالبتشان

کارگران کارخانه کاشی طوس قوچان، پس از طولانی شدن قطع گاز این کارخانه به دلیل بدهی چهار میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریالی به شرکت گاز، مقابل این اداره تجمع کردند.

این برای چندمین بار است که حدود ۳۰۰ نفر از کارگران این کارخانه خواستار رسیدگی جدی به حل مشکلات موجود و بازگشت به سر کار خود هستند ولی تاکنون اتفاق خاصی نیفتاده است.

به گزارش۲۲خرداد قوچان خبر، شرکت گاز قوچان به دلیل بدهی ۴۲۰ میلیون تومانی این کارخانه، از سه ماه پیش تاکنون گاز این واحد صنعتی را قطع کرده است و باتوجه به جلسات متعددی که اعضای هئیت مدیره با فرماندار و ریاست اداره گاز برگزار و پیشنهاد تقسیط بدهی مطرح شده اما این اداره این پیشنهاد را قبول نکرده است.

یکی از کارگران معترض خاطر نشان کرد: نه مسئولین شهر و نه مدیران کارخانه هیچ یک به فکر کارگران نیستند و در حال حاضر مالکان کارخانه قطعی گاز را بهانه تعطیلی کارخانه عنوان می کنند.

***
نامه سرگشاده کارگران کارخانه کاشی طوس قوچان دراعتراض به بیکاری وعدم پرداخت ۷ماه حقوق

کارگران کارخانه کاشی طوس قوچان طی نامه ای سرگشاده خطاب به رئیس مجلس ووزیر کشور نسبت به بیکاری وعدم پرداخت ۷ماه حقوقشان اعتراض کردند.

نماینده کارگران کاشی طوس قوچان گفت: این کارخانه قبلا تا ظرفیت ۱۰ هزار متر مربع تولید کاشی و سرامیک هم رسیده بود ۲۰۰ کارگر داشت، اما اکنون صاحبان کارخانه که افراد خصوصی هستند، میخواهند با ۷۰ نیروی کار و دستمزد فقط ۵۰۰ هزار تومان با ظرفیت یک پنجم یعنی ۲ هزار متر مربع تولید را دوباره شروع کنند، منتهی این کار را هم منوط به دریافت وام از بانک کرده اند.

به گزارش۱۳اردیبهشت فارس، برخی از کارگران کارخانه کاشی طوس در شهرک صنعتی قوچان به عنوان بزرگترین کارخانه کاشی خراسان در نامه جداگانه به وزیر کشور و رئیس مجلس شورای اسلامی نسبت به تعطیلی این کارخانه از ۷ ماه قبل و بیکار شدن ۲۰۰ نفر از کارکنان آن اعتراض کردند و خواستار رسیدگی به مشکلات کارگری و تولی این کارخانه شدند.

در نامه کارگران کاشی طوس آمده است: جمعی از پرسنل کارخانجات کاشی طوس شهرستان قوچان (خراسان رضوی) به استحضار میرساند، معیشتت کارگران در شهرستان قوچان حال و روز خوشی ندارد. نیمی از کارخانههای شهرک صنعتی قوچان که سرآمد همه آنها کارخانه کاشی طوس است که با بیس از ۲۰۰ نفر پرسنل یکی از بزرگترین کارخانههای کشور در زمینه تولید کاشی و سرامیک و همچنین یکی از قطبهای اشتغالزایی در منطقه محروم شهرستان قوچان است.

در این نامه آمده است ، کارخانه کاشی طوس و پرسنل این مجموعه در حال مرگ تدریجی هستند. آری کارخانه به مثابه مریضی بیش از یک سال است که از نبود افراد متخصص در شهرستان قوچان رنج میبرد. این توقف تولید باعث شد، حقوق کارگران هفت ماه به تعویق بیفتد و یک سال متمادی پدران کارگر این مجموعه شرمنده و خجالت زده فرزندان و همسران خود باشند.

در این نامه کارگران کارخانه کاشی طوس آمده است، همچنین با قطع شدن گاز کارخانه به دلیل بدهی ۴۰۰ میلیون تومانی به شرکت گاز و تعطیلی حدود دو ماه کارخانه از مورخ ۹۴/۱۲/۲۰ تا هم اکنون، کارگران دیگر توان اداره زندگی خود را ندارند، اگر تا دیروز از گرسنگی رنج میبردیم، حال دیگر فلج شدهایم.
کارگران در این نامه نوشتند، تاکنون با وعدههای تو خالی مسئولان شکمی سیر نشد، لذا از وزیر کشور تقاضا داریم، عنایت فرموده تنها یکی از نامههایی که به پیوست با شماره ثبت ۶۳۷۴۸ در دبیرخانه استانداری خراسان رضوی در مورخه ۹۴/۱۱/۱۱ به صورت کلی جهت وضعیت کارخانه و کارکنان آن مجموعه تنظیم شد را قرائت فرموده و از مسئولان امر این سوال را بپرسید، آیا خود آنان میتوانند یک شب را مانند ما رنج دیدگان به صبح برسانند.

براساس این گزارش،نماینده کارگران کارخانه کاشی طوس درباره دلایل توقف تولید و بیکار شدن کارگران گفت:دلایل تعطیلی، رکود صنعت ساخت و ساز و در نتیجه کاهش تقاضای کاشی و سرامیک در کشور، عدم پرداخت وام جدید به کارخانه به دلیل نداشتن وثیقه لازم برای بانک چون که سند در گرو وامهای قبلی بانک است، توقف صادرات کاشی و در نتیجه کاهش تقاضای کاشی و سرامیک و هزینه حمل خاک و مواد اولیه تولید کاشی از سمنان و شاهرود که باعث افزایش هزینه تولید شده است.

وی افزود: هفته قبل نیز فرماندار قوچان از محل کارخانه کاشی طوس بازدید کرد و با انبارهای مملو از کاشی و سرامیک تولیدی رو به رو شد، ولی اجازه حضور نماینده کارگران در این نشست داده نشد.

نماینده کارگران کاشی طوس قوچان گفت: این کارخانه قبلا تا ظرفیت ۱۰ هزار متر مربع تولید کاشی و سرامیک هم رسیده بود ۲۰۰ کارگر داشت، اما اکنون صاحبان کارخانه که افراد خصوصی هستند، میخواهند با ۷۰ نیروی کار و دستمزد فقط ۵۰۰ هزار تومان با ظرفیت یک پنجم یعنی ۲ هزار متر مربع تولید را دوباره شروع کنند، منتهی این کار را هم منوط به دریافت وام از بانک کرده اند.

***
بیکاری ۱۸۰کارگر آهن وفولاد لوشان درپی تعطیلی کارخانه باحقوق معوقه وعدم برخورداری ازحق بیمه بیکاری

یک منبع خبری در کارخانه آهن وفولاد لوشان از تعطیلی این واحد تولیدی و بیکاری بیش از ۱۸۰ کارگر باحقوق معوقه وعدم برخورداری ازحق بیمه بیکاری، خبر داد.

به گزارش۲۲خردادایلنا،کارخانه «آهن وفولاد لوشان» که در زمینه طراحی،ساخت و نظارت انواع سازههای فلزی و بتنی و پانلهای مختلف درشهرک صنعتی جمال آباد لوشان در استان گیلان فعالیت دارد، از اول اردیبهشت ماه سال جاری (۹۵) به دلیل مشکلات مالی تعطیل شده و تمامی کارگران آن هم اکنون بیکارشده اند.

این کارگران که بصورت میانگین بین ۱۰سال سابقه کار دارند، در ادامه درباره وضعیت خود میگویند: مجموع ۱۸۰ کارگر این واحد تولیدی با یک ماه حقوق معوقه در دو مرحله در فروردین ماه سال جاری اخراج شدهاند.

به گفته آنان ۵۲ نفر از کارگران در هشتم و مابقی تقریبا بیستم فروردین ماه با اتمام قرارداد کارشان از کارخانه اخراج شدهاند که هنوز این تعداد کارگرنتوانستهاند با کارفرما تسویه حساب کنند.

طبق گفته آنان، علارغم دریافت نکردن مطالبات معوقه، کارگران اخراجی این کارخانه به دلیل بدهیهای مالی کارفرما به تامین اجتماعی امکان دریافت مقرری بیمه بیکاری را ندارند.

در ادامه کارگران اخراجی آهن و فولاد لوشان گفتند: این واحد صنعتی که سالها دارای تولید و بازار فروش خوبی بود، اما از چند ماه قبل کارفرما به دلیل نامناسب خواندن شرایط تولید بدنبال تعطیلی کارخانه بوده است.

گفته میشود شرکت آهن و فولاد لوشان از واحدهای صنعتی متعلق به مه آفرید امیرخسروی بود که پس از پرونده تخلف سه هزار میلیارد تومانی مسئولیت اداره این واحد صنعتی با نظارت مراجع قضایی به خانواده وی سپرده شده است.

***
۱۵۰ کارگر با تعطیلی کارخانه سامان کاشی بروجرد بیکار شدند

کارخانه سامان کاشی بروجرد چند سال پیش تعدادی کارگر خود را به دلیل مشکلات مالی و بدهی اخراج کرد و این واحد با حداقل ظرفیت کار می کرد اما از ابتدای سال جدید کارخانه سامان کاشی بروجرد تولیدی نداشته و چند روز پیش ۱۵۰ کارگر بیکار شدند.

به گزارش۲۲خرداد بازتاب بروجرد، ۳۷ درصد صنایع استان لرستان در بروجرد وجود دارد که حدود ۶۰ درصد از صنایع بروجرد تعطیل و نیمه تعطیل هستند و بقیه صنایع هم با حدود نیمی از ظرفیت فعالیت دارند.

چند سالی است که قفل تعطیلی به نوبت بر در کارخانه های این شهر محکم زده می شود و کارگران زیادی پس از سالها تلاش و کوشش از کار بیکار می شوند.

مدتی پیش مشکلات سامان کاشی بروجرد به حدی رسید که تجمعات پی در پی کارگران این واحد به همراه خانواده هایشان در مقابل فرماندای صورت گرفت.

چند ماه حقوق معوقه و عدم واریز بیمه این کارگران بخشی از مشکلات کارگران است و کارگران با سابقه های مختلف کاری بعد از اخراج از کار، باید در به در دنبال کار باشند.

سامان کاشی، کاشی جم، خودروسازی و نساجی با مشکلات زیادی روبرو هستند و هم اکنون فقط نساجی، داروسازی، داملران در حال فعالیت هستند و در بقیه واحدها از تولید خبری نیست.

گرچه نبود مواد اولیه، سرمایه در گردش، تسهیلات ، نبود بازار فروش و … از مهمترین دلایل کارخانه ها برای نواختن زنگ تعطیلی است اما روز به روز وضعیت واحدهای صنایع در بروجرد وخیم و وخیم تر می شود و نیاز است که به این مشکل رسیدگی شود.

***
عدم پرداخت۳ماه حقوق کارگران پیمانکاری پالایشگاه ستاره خلیج فارس بندرعباس

کارگران پیمانکاری پالایشگاه ستاره خلیج فارس در بندرعباس با وجود گذشت سه ماه از سال جدید مطابات مزدی خود را دریافت نکرده اند.

به گزارش۲۲خردادایلنا،یکی از این کارگران گفت: دستمزد اسفند واریز نشده که البته کارفرما وعده داده تا روز دوشنبه آن را واریز کند که چندان خوشبین نیستیم زیرا در گذشته هم چنین وعدههایی میدانند و فقط بخش کوچکی از آن را واریز میکردند.

قراردادهای کارگران پیمانکاری پالایشگاه ستاره خلیج فارس موقت و سه ماهه است از این رو کارگران این پالایشگاه همواره از نداشتن امنیت شغلی گله میکنند.

شرکتهای پیمانکاری طرف قرارداد با کارفرمای مادر پالایشگاه، کمبود نقدینگی و عدم پرداخت صورت وضعیت های پیمانکاری را دلیل تاخیر در پرداخت دستمزد کارگران عنوان کرده اند.

***
عدم پرداخت ۶ ماه حقوق وعیدی ۵۴ کارگر کارخانه ورقکاران تبریز

منابع کارگری از پرداخت نشدن بیش از ۶ ماه از دستمزد سالهای ۹۴ و ۹۵ به همراه عیدی سال ۹۴کارگران کارخانه ورق کاران تبریز خبر میدهند.

به گفته کارگران ورقکاران تبریز، با وجود آنکه مسئولان اداره کار، سازمان تأمین اجتماعی و استانداری آذر بایجان شرقی از مشکلات کارگران وکارخانه ورقکاران اطلاع دارند اما تا این لحظه نسبت به سرنوشت کارگران و کارخانه ورقکاران بی توجه بوده اند.

به گزارش۲۲خردادایلنا،کارگران کارخانه ورقکاران تبریز گفته اند، در این واحد تولیدی حدود ۵۴ کارگر مشغول به کار هستند. این کارگران علاوه بر تعویق بیش از ۶ ماه دستمزد که مربوط به چهار ماهه پایانی سال ۹۴ ودو ماهه آغازین سال ۹۵ میشود، ۸۰ درصد عیدی سال ۹۴ خود را هنوز دریافت نکرده است.

بنا به گفته کارگران، مشکلات این کارخانه از ماههای آغازین سال ۹۴ با اختلافات بین سهامداران کارخانه آغاز شده است و در طول این مدت میزان تولیدات این کارخانه با کمبود مواد اولیه تولید به حداقل نیم رسیده است.

به گفته این منابع همچنین ادامه اختلافات سهامداران کارخانه بر سر مدیریت کارخانه باعث شد تا از مجموع ۱۳۴ کارگر این کارخانه، ۷۰ نفر از کارگران خود را با اخراج کارفرما از دست بدهند. هم اکنون این کارگران اخراجی از مقرری بیمه بیکاری استفاده میکنند.

کارگران درباره معوقات بیمه ای خود نیز میگویند، با وجود آنکه کارفرما هر ماه مبالغی را از حقوق کارگران این واحد برای پرداخت حق بیمه آنان کسر میکند اما آن را به موقع به تأمین اجتماعی پرداخت نمیکند.
be kanal site Melliun Iran bepeyvandid


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.