درخواست بیش از یکصد و هفتاد استاد سرشناس علوم انسانی برای آزادی هما هودفر

یکشنبه, 23ام خرداد, 1395
اندازه قلم متن

هما هودفر از یک نوع بیماری عصبی - عضلانی رنج می‌برد.

بیش از یکصد و هفتاد استاد شناخته شده علوم انسانی در دانشگاه‌های مختلف اروپا و آمریکا، در بیانیه‌ای با اشاره به بازداشت هما هودفر، «مردم‌شناس شناخته‌شده ایرانی-کانادایی»، خواستار آزادی فوری و اجازه بازگشت او به کانادا شده‌اند.

خانم هودفر ۶۵ ساله، که علاوه بر تابعیت ایرانی و کانادایی، تابعیت ایرلندی هم دارد، ۱۷ خرداد امسال پس از احضار به دادسرای امنیت در تهران بازداشت شد، اما علت بازداشت وی هنوز مشخص نیست.

در بیانیه این چهره‌های دانشگاهی، با اشاره به احضارهای متعدد خانم هودفر در ماه‌های گذشته و ضبط کامپیوتر، تلفن، و گذرنامه‌ها، و بازجویی‌های طولانی او توسط اطلاعات سپاه، از عدم دسترسی او به وکیل، اعضای خانواده و ملزومات پزشکی انتقاد شده است.

در میان امضاکنندگان این بیانیه، اسامی چهره‌هایی چون لیلا احمد، نوام چامسکی، چاندرا تالپاد موهانتی، ریچارد فالک، نادیه علی، و طلال اسد به چشم می‌خورد.

این بیانیه با مرور وضعیت خانم هودفر از اسفند ماه گذشته تا کنون، یادآور شده که در آستانه نوروز برای این مردم‌شناس ایرانی-کانادایی، قرار وثیقه صادر شده اما به او اجازه خروج از کشور داده نشده است.

بیانیه این چهره‌های دانشگاهی همچنین اشاره می‌کند که از آن زمان، خانم هودفر بیش از ۱۰ بار بدون حضور وکیل، مورد بازجویی قرار گرفته و پس از احضار برای بازجویی در ۱۷ خرداد، بازداشت و به زندان اوین منتقل شد.

این بیانیه می‌گوید، اطلاعات سپاه در سه ماه گذشته به طور مکرر به دنبال پرونده‌سازی برای هما هودفر بوده، اما در این زمینه شواهدی تا کنون به دست نیاورده، و مقام‌های امنیتی نیز رسماً اتهامی متوجه او نکرده‌اند.

چهره‌های دانشگاهی امضاکننده این بیانیه، بازداشت خانم هودفر را نقض آشکار حق آزادی‌های آکادمیک که «توسط جمهوری اسلامی نیز به رسمیت شناخته شده»، ارزیابی کرده‌اند.

آنها با اشاره به در خطر بودن سلامت خانم هودفر، و محرومیت او از دسترسی‌های درمانی و پزشکی از زمان انتقال به زندان اوین، خواستار آن شده‌اند که با آزادی فوری این استاد دانشگاه، و اجازه بازگشت او به کانادا، امکان پیگیری درمان، و نیز انجام تعهدات دانشگاهی از جمله هدایت دانشجویانی که تکمیل تحصیلات‌شان وابسته به حضور اوست، فراهم شود.

همزمان با انتشار بیانیه ده‌ها چهره دانشگاهی در مورد بازداشت و وضعیت هما هودفر، مرکز مطالعات خاورمیانه در آمریکای شمالی نیز در نامه‌ای خطاب به آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، که در اختیار نمایندگی ایران در سازمان ملل قرار گرفته، خواستار آزادی و رد همه اتهام‌ها علیه این چهره دانشگاهی شده است.

پیشتر عفو بین‌الملل با مرتبط دانستن بازداشت هما هودفر «با فعالیت‌های مسالمت‌آمیز» او، از او به عنوان «زندانی عقیدتی» یاد کرده، و از دولت کانادا خواسته بود «تمام اقدامات دیپلماتیک لازم برای اطمینان از آزادی فوری او و بازگشت امنش به کانادا» را پیگیری کند.

دولت کانادا نیز درباره وضعیت هما هودفر، استاد ایرانی – کانادایی دانشگاه کنکوردیا ابراز نگرانی کرده و تأکید کرده بود که برای آزادی او «هر آن چه لازم است» خواهد کرد.
از: رادیو فردا
be kanal site Melliun Iran bepeyvandid


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.