جوانان پرانرژی، چالشی جدی برای حاکمان ایران

شنبه, 29ام خرداد, 1395
اندازه قلم متن

javanan

اقدامات پلیس علیه نوجوانان نشانه مشکلات حکومت در برخورد با نیروهای مدرنیست است

فایننشال تایمز در گزارشی به برخورد پلیس ایران با نوجوانانی که در پاساژ کوروش تهران گرد هم آمده بودند پرداخته و چالش‌هایی که نسل جوان برای جمهوری اسلامی ایجاده کرده را بررسی می‌کند.

خبرنامه گویا:‌ وقتی دنیای ۱۴ ساله در شبکه‌های اجتماعی خبردار شد که هزاران نوجوان قرار است پایان سال تحصیلی را جشن بگیرند، سریعا یک تاکسی گرفت و به سمت مرکز خریدی که میتینگ در آن روی می‌داد رفت. اما پس از چهل و پنج دقیقه در راه بودن، او با نیروهای امنیتی که مسلح به گاز اشک آور بودند مواجه شد. نیروهای امنیتی می‌خواستند مانع برگزاری آنچه شروع یک “جنبش اجتماعی” جدید می‌دانند، شوند- جشن گرفتن نوجوانان!

اینکه چنین گردهمایی‌ای زنگ خطر را برای بعضی از مسئولین جمهوری اسلامی به صدا در می‌آورد، نشاندهنده میزان متوهم بودن مقامات جمهوری اسلامی است. از سوی دیگر این نشاندهنده چالشی است که آنها با آن مواجه هستند: چگونه با نسل جوانی که خواهان سبک زندگی آزادتری هستند و محدودیت‌هایی را که روحانیون به جامعه اعمال کرده‌اند- از جمله رابطه با جنس مخالف- را نمی پذیرند، برخورد کنند.

شکافی روزافزون بین نیروهای مدرن و سنت گرا، که نتیجه گسترش بخش مدرن جامعه -که از زنان با تحصیلات بالا تشکیل شده‌است- است، آینده جمهوری اسلامی را در معرض خطر گذاشته است.

دنیا می‌گوید: “وقتی به پاساژ کوروش رسیدم، درهایش بسته بودند و تعداد زیادی بیرون در مانده بودند. من از اینکه بچه‌ها بازداشت شده بودند تعجب کرده بودم. در همین حین شروع به سرفه کردن کردم و بعد فهمیدم پلیس گاز آشک آور زده‌است”.

سیاستمداران اصلاح طلب تاکید می کنند که باید به خواسته‌های جوانان رسیدگی شود.

محمد علی ابطحی می‌گوید: این جنبشی سکولار و غیر سیاسی است. جنبش نسلی که می‌خواهند به پارتی بروند. به هیچ وقت قصد وارد کردن خطر امنیتی ندارند ولی برای عملی کردن خواسته‌هایشان حاضرند جلوی جمهوری اسلامی بیاستند.
از: گویا

be kanal site Melliun Iran bepeyvandid


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.