توماس اِردبرینک/ ترجمه کبری قاسمی: چرا آیت الله خامنه ای به هلند حمله کرد؟

پنجشنبه, 3ام تیر, 1395
اندازه قلم متن

توماس اِردبرینک/ ترجمه کبری قاسمی

رهبرایران، آیت الله علی خامنه ای در دفتر کارش در جنوب تهران مکثی کرد و دستی به ریشش کشید. او داشت به یک گروه از هنرمندان توضیح می داد که آمریکا همیشه به ایران فشار وارد کرده است؛ نه تنها آمریکا، بلکه کشورهای دیگری هم دشمنی می کنند.

آیت الله خامنه ای در یک سخنرانی که بر روی وبسایت شخصی او درج شده است گفت «حال یک کشورکوچکی مثل هلند مثلا: درهرقضیه ای که شما نگاه کنید از قضایایی که پای جمهوری اسلامی به میان است، درآن لیست و فهرست دشمنها، یکی اش هلند است! حالا ما با هلند چه کار داشتیم؟ چه ستیزه گری‌ای؟ کشورکوچکی که در گوشه ی اروپا افتاده.»

چرا آیت الله خامنه‌ای، مردی که طبق نظام ایران به عنوان نماینده خدا بر روی زمین است، چنین علیه هلند حرف می زند؟

پیش زمینه آن خانم هماهودفر، پروفسور ایرانی – کانادایی است. او ماه پیش به ایران رفت و برای دومین بار توسط بخش اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب دستگیر شد. هودفر، استاد مردم شناسی در دانشگاه کنکوردیا در شهر مونترال است و پژوهشی در باره تاریخچه زنان در ایران انجام می دهد. او اکنون در زندان اوین است.

نشریه تندروها، «مشرق نیوز» هفته گذشته نوشت خانم هودفر پنهانی با دو سازمان همکاری داشته است: هیفوس، سازمان توسعه هلندی و سازمان غیردولتی «زنان تحت قوانین اسلامی». به نظر مشرق نیوز که ارتباط نزدیکی با نیروهای اطلاعات ایران دارد، بودجه هر دو سازمان از طرف وزارت خارجه هلند تأمین می شود.

هیفوس می گوید درست نیست و حاضر نیست بیشتر دراین باره توضیح دهد. یک سخنگوی هیفوس در ایمیلی نوشته است «هرچیزی که ما علنی بگوییم می‌تواند بالقوه خطرهای امنیتی برای افراد درگیر به همراه آورد.»

وزارت امورخارجه هلند می گوید هیچگونه حمایت مالی از سازمان «زنان تحت قوانین اسلامی» نکرده است. ولی هیفوس سالهاست که برای فعالیت هایش در زمینه گسترش حقوق زنان در سراسر جهان یارانه می‌گیرد.

در بیانیه وزارت امورخارجه آمده است که هلند از این اتهامات شگفت زده است. هلند تلاش می‌کند که روابط دوجانبه اش با ایران را محکمتر کند، ازجمله تقویت رابطه اقتصادی پس از لغو تحریم ها. این به معنی آن نیست که هلند در همه زمینه ها با ایران هم نظر است. مثلا ما نگران نقش ایران در اوضاع منطقه هستیم، یا وضعیت حقوق بشر در ایران. «این اظهارنظر بسیار حساس است به ویژه که پنجشنبه آینده آقای محمدجواد ظریف یک دیدار رسمی به هلند خواهد داشت.»

پیامدی ندارد

حمیدرضا ترقی، یک تحلیلگر سیاسی محافظه کار می گوید سخنان خامنه ای خارج از روابط دیپلماتیک معمول هستند، «چیزی که او می‌گوید: ایران کاری با هلند ندارد، چرا آنها درامور ما دخالت می کنند؟ ولی تأثیری بر رابطه مان با هلند نخواهد گذاشت.»

هلند پیشتر از سازمان های منتقد ایران حمایت مالی کرده است. در سال ۲۰۰۳ پنجاه میلیون یورو به رسانه های ایرانی مخالف کمک کرده ست. تهران در آن زمان از این کار را مداخله خارجی دانست.

هرچند وقت یکبار در ایران مسئله نفود خارجی مطرح می شود. درحالی که رئیس جمهور حسن روحانی طرفدار روابط بیشتر با خارج است، تندروها که بیشترین مراکز قدرت و نیروهای امنیتی را تحت کنترل دارند، می‌خواهند که ایران منزوی بماند. توافق هسته ای سال گذشته بی اعتمادی بین دو طرف را فقط بزرگتر کرده است.

بخش امنیتی سپاه پاسداران در سال گذشته تعدادی ایرانی با تابعیت دوگانه را بازداشت کرده است. طبق اطلاع رسانه های ایرانی، یکی از این بازداشت شده ها یک ایرانی – هلندی به نام صبری حسن‌پور است که در هلند یک رادیو اینترنتی مخالف ایران داشته است. خانواده او بلافاصله پس از دستگیری اش اعلام کرد که مایل نیستند این موضوع مورد توجه رسانه ها قرار بگیرد.
از: تریبون زمانه
be kanal site Melliun Iran bepeyvandid


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.