قالیباف غرق در تبلیغات پوپولیستی، بی‌سوادی در بنرهای تبلیغاتی شهرداری موج می‌زند

یکشنبه, 13ام تیر, 1395
اندازه قلم متن

baner-shahrdari

banner_640x360_mehdiheydari

عکس از مهدی حیدری

انصاری، عضو شورای شهر تهران در گفت‌و‌گو با رویداد۲۴ از بنرهای ضد جامعه امریکایی شهرداری انتقاد کرد

شهردار تهران این بار برای اتلاف منابع مالی که از سوی شهروندان تامین می‌شود هزینه غیر منطقی دیگری را آغاز کرده است. نصب بنرهای تبلیغاتی در سطح شهر و معابر پایتخت علیه مسائل اجتماعی ایالات متحده امریکا در حقیقت آخرین اقدام عجیب شهرداری تهران در راستای زیباسازی پایتخت بوده است. اقدامی که به اعتقاد کار‌شناسان و مسئولان حوزه‌های شهری در دایره فعالیت‌های شهرداری‌ها نیست.

رویداد۲۴، شیدا ملکی- شهردار تهران این بار برای اتلاف منابع مالی که از سوی شهروندان تامین می‌شود هزینه غیر منطقی دیگری را آغاز کرده است. نصب بنرهای تبلیغاتی در سطح شهر و معابر پایتخت علیه مسائل اجتماعی ایالات متحده امریکا در حقیقت آخرین اقدام عجیب شهرداری تهران در راستای زیباسازی پایتخت بوده است. اقدامی که به اعتقاد کار‌شناسان و مسئولان حوزه‌های شهری در دایره فعالیت‌های شهرداری‌ها نیست.

این اقدامات شهرداری در شرایطی انجام شد که تهران به شدت نیازمند توجه به مسائل مهم‌تر و ساده تری مثل جمع آوری زباله‌های شهری، ساماندهی میادین تهران که روند هویت زدایی از آن‌ها پایانی ندارد، ایجاد امکانات برای شهروندان با شرایط خاص مثل معلولیت و بسیاری مسائل دیگر است. از همین رو به نظر می‌رسد، محمدباقر قالیباف با استفاده از موقعیت خود در شهرداری تهران به دلیل نداشتن اطلاعات و از آن مهم‌تر حساسیت‌های لازم در مورد مسائل شهری، سعی درتغییر رویکرد شهرداری پایتخت دارد.

ابراز تاسف برای قالیباف

از همین رو، غلامرضا انصاری، عضو شورای شهر تهران درباره آخرین بنرهایی که شهرداری تهران به طور گسترده در معابر پایتخت نصب کرده است به رویداد۲۴ می‌گوید: «برای مدیریت شهری متاسفم که به این سادگی در دام تبلیغات سخیف پوپولیستی غرق شده است.»

انصاری با شرح این مسئله که منابع مالی شهردای توسط شهروندان تامین می‌شود، تاکید می‌کند شهرداری اجازه ندارد منابعی که قرار است در حوزه خدمات شهری هزینه شود را هزینه مقاصد غیر اصولی سیاسی کند که در ‌‌نهایت هیچ خروجی مثبتی هم ندارد غیر از شکل گیری این تفکر که متاسفانه دچار روند مولوک الطولایفی شده‌ایم و شهرداری به خود اجازه می‌دهد در مسیر مخالف برنامه‌های سیاسی دولت قدم بردارد.

به اعتقاد وی شهردار پایتخت‌‌ همان روندی را که در مدیریت پادگانی پیش می‌برند را در مدیریت شهری پیش گرفته است. همچنین ادبیات غیر علمی و استفاده از ادبیات غیرارزشی و غیر فرهنگی برای جامعه قابل ارزش گذاری نیست.

این عضو شورای شهر تهران درباره کج رفتاری‌های شهرداری تهران می‌گوید: کج رفتاری و بد دهنی در رفتار با جوامع دیگر، حال آنکه رهبران سیاسی آن‌ها همسو با رهبران سیاسی جامعه ما نباشند رفتاری پسندیده و قابل قبول نیست. بنرهایی که در معابر پایتخت نصب شده‌اند به طور جدی جامعه امریکا را هدف گرفته است که اخلاقی هم نیست. اخلاقی و منظقی آن است که با دشمنان هم بر اساس آموزه‌های اخلاقی و دینی رفتار کنیم.

شهردار تهران به فکر حافظه تاریخی مردم باشد

انصاری همچنین در ادامه با اشاره به سو استفاده قالیباف از منابع مالی شهرداری به نفع تبلیغات سیاسی برای دوره ریاست جمهوری بعدی می‌گوید: این رفتارهای قالیباف هیچ توجیهی ندارد. مقامات مسئول در طول دوره فعالیت خود اجازه ندارند از منابع مالی محل فعالیت خود در راستای تبلیغات و فعالیت‌های سیاسی استفاده کنند. در حالی که شهردار تهران در ادوار گذشته که کاندید ریاست جمهوری بود با اقبال مثبتی هم روبرو نشد. از همین رو به نظر منطقی نیست که بودجه شهرداری را به این سادگی نابود کند.

وی با تاکید بر این موضوع که حافظه تاریخی مردم قوی است و فعالیت‌های شهرداری در سال‌های اخیر را فراموش نمی‌کنند می‌گوید: قالیباف باید شفاف سازی کند و بهترین عملکردی که می‌تواند در این روز‌ها نشان دهد پاسخگو بودن در مقابل مسائل غیر اصولی اقتصادی و مالی شهرداری در پایتخت است.

شهردار تهران با فعالیت‌های خود نه تنها وقت و انرژی شهر را تلف می‌کند بلکه وجه اجتماعی تفکرات جامعه را هم به سخره می‌گیرد.
وی در پایان با اشاره به این موضوع که در جلسه علنی شورای شهر حتما به این موضوع رسیگی خواهد شد و نمایندگان شورای شهر پیگیر رفتارهای غیر مسئولانه شهرداری تهران هستند، می‌گوید: مسئله قابل توجه این است که قالیباف در تمام مدت فعالیت‌های خود هیچ موضع سیاسی ثابت و مشخصی هم نداشته است. مدتی به اصول گرایان می‌انوه رو نزدیک بوده، مدتی به اصولگرایان افراطی و همین مسئله نشان دهنده عدم ثبات سیاسی وی است.

بی‌سوادی در بنرهای تبلیغاتی شهرداری موج می‌زند
نصب بنرهای تلیغاتی علیه آسیب‌های اجتماعی امریکا، علاوه بر ورود غیر اصولی و غیر منطقی شهرداری به مسائل سیاسی که هیچ ارتباطی به حوزه فعالیت‌های آن ندارد ورود به مسائل جامعه‌شناسی است که آن هم در حوزه فعالیت‌های اصلی این سازمان نیست.

حسین ایمانی جاجرمی، جامعه‌شناس شهری و استاد دانشگاه تهران درباره نصب گسترده بنرهای ضد امریکایی توسط شهرداری در معابر تهران به رویداد۲۴ می‌گوید: از آنجایی که ورود به این موضع گیری‌های سیاسی دور از چارچوب کاری و برنامه‌های تدوین شده شهرداری هاست، شهرداری به عنوان یک دستگاه عمومی خدمات رسانی شهری، باید از جهت گیری‌های سیاسی اجتناب کند.

از سویی دیگر عرصه و فضای تبلیغات بسیار حساس ومهم است و بی‌توجهی و همچنین نداشتن دانش کافی در این زمینه گاهی تبلیغ را به ضد تبلیغ تبدیل می‌کند و نتیجه معکوس دارد. همچنین بررسی‌های جامعه‌شناختی و سیاسی گسترده برای انجام تبلیغات اصولیترین مسئله‌ای است که باید به آن توجه شود. از سویی دیگر تبلیغاتی تا این حد گسترده و آن هم به شکلی غیر اصولی و علمی نشان دهنده نبود دانش کافی در این مورد است.

به اعتقاد ایمانی حتی اگر روابط سیاسی ایران و امریکا مستمر و پایدار نباشد، نباید فراموش کنیم روابط اجتماعی و اقتصادی ایران و امریکا برقرار است و تعداد زیادی از مهاجران ایرانی در حال حاضر در امریکا زندگی و تحصیل می‌کنند. همچنین نباید فراموش کرد که دانشگاه‌های امریکا از معتبر‌ترین مراکز علمی جهان هستند، از همین رو حتی اگر برای ما خوشایند هم نباشد باید بپذیریم که تعداد زیادی از شهروندان ایرانی در حال تحصیل و کار در امریکا هستند. از سویی دیگر اگر امریکا از نظر اجتماعی تا این حد دچار مشکل است، این سوال مطرح می‌شود که شوق و اشتیاقی تا این حد گسترده که حتی در بین مسئولین کشوری هم رواج دارد چگونه شکل گرفته است؟

شهروندان را نادان فرض نکنید

وی با اشاره به این موضوع که مسائل و آسیب‌های اجتماعی در همه کشور‌ها وجود دارد، می‌گوید: پررنگ کردن آسیب‌های اجتماعی یک جامعه و استفاده از آن علیه‌‌ همان جامعه نوعی از روش تبلیغاتی است که امروز به دلیل دسترسی گسترده همه شهروندان جهان به اطلاعات به روز و دسته اول نوعی از تبلیغات است که این روز‌ها هیچ خروجی مثبتی ندارد مگر تاثیر منفی و از دست دادن اعتماد جامعه مخاطب. ایمانی تاکید می‌کند این گونه روش‌های تبلیغاتی در دهه ۱۳۶۰ نتیجه داشت اما امروز هیچ بازخورد مثبتی نخواهد داشت.

همچنین افرادی که این نوع تبلیغات را مدیریت و اجرا کرده‌اند هیچگونه دانش روان‌شناسی اجتماعی و ارتباطاتی نداشته‌اند و این روند را بر اساس تفکرات ایدئولوژیک و به دور از پایه‌های علمی اجرایی کرده‌اند.

ایمانی در ادامه با توصیف موقعیت ساخت شهری پایتخت توضیح می‌دهد که ساختار تهران بر خلاف آنچه مدیران شهری در کلام و تبلیغات نشان می‌دهند کاملا بر اساس پارامتر‌ها و نشانه‌های ساخت شهر با رویکرد سرمایه داری است. بسیار تاسف برانگیز است که ساخت شهری تهران از همه نشانه‌های ایرانی فاصله گرفته و تبدیل به شهر آهن و سیمانی شده است که هر روز بر تعداد مراکز تجاری و مال‌های تفریحی آن افزوده می‌شود.

وی در ادامه تاکید می‌کند اگر شهرداری تهران برای جریان‌های فکری سرمایه داری ارزش قائل نبود هزینه‌های بسیار سنگین و مستمر را به ساخت و سازهای گسترده و خالی از هویت ایرانی اختصاص نمی‌داد.

در واقع به نظر می‌رسد شهرداری تهران با شعور و دانش مردم و کار‌شناسان شهری شوخی می‌کند یا آن‌ها را به سخره گرفته است. این موضوع به هیچ عنوان منطقی به نظر نمی‌رسد که با نصب بنر در معابر شهری تلاش کنیم مسائل اجتماعی یک کشور سرمایه دار و پیشرفته جهان را به گونه‌ای به جامعه خودمان نشان دهیم که گویی هیچ یک از این مسائل را در جامعه خودمان نداریم. شهرداری باید به این موضوع توجه کند که مردم آگاهانه و به گونه‌ای مستمر شاهد رفتارهای سرمایه داری از سوی شهرداری در سطح پایتخت هستند.

این در حالیست که روزهای اخیر شاهد موج واکنش های شبکه‌های اجتماعی نسبت به این موضوع بوده‌ایم. همین واکنش‌ها نشان دهنده توجه شهروندان نسبت به صداقت عملکرد حاکمان شهری (شهرداری) است که متاسفانه هیچ توجهی هم به آن نمی‌شود.
be kanal site Melliun Iran bepeyvandid


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.