وکیل محمدعلی طاهری: منتظریم کیفرخواست را بخوانیم تا دفاع کنیم

چهارشنبه, 23ام تیر, 1395
اندازه قلم متن

mohammad-ali-taheri-tahery-300x191

محمود علیزاده وکیل محمدعلی طاهری با بیان اینکه شنیده اتهام «سب النبی» در کیفرخواست جدید آقای طاهری مطرح شده گفت هنوز کیفرخواست دراختیار او قرار نگرفته و نخوانده است. وی تاکید کرد ما منتظریم کیفرخواست به دادگاه انقلاب برسد ببینیم چه نوشته شده تا دفاع کنیم.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، محمود علیزاده طباطبایی در گفتگویی در مورد آخرین تحولات پرونده موکلش محمدعلی طاهری سخن گفت.

آقای طباطبایی در مورد نگهداری آقای طاهری در زندان علی‌رغم گذشت شش ماه از اتمام محکومیت ۵ سال حبس وی در مورد آخرین تحولات پرونده گفت: “در پیگیری هایی که داشته ام گفته اند درخواست خورده و پرونده به دادگاه انقلاب باز می گردد. ولی با مراجعه به دادگاه انقلاب گفتند هنوز پرونده اینجا نرسیده است. این درحالی است که هنوز نمی دانیم عنوان اتهامی چیست. دیوان عالی کشور چیزی که نقض کرده بود گفته بود مشمول ماده ۲۸۶ نیست. دو مورد را مفتوح گذاشته بود یکی وابستگی به چریکهای فدایی و دیگری دخالت در امر پزشکی.”

وی در ادامه افزود: “اما آنچه که من شنیده ام گویا دوباره به اتهام سب النبی بازگشته اند. در صورتی که طبق قانون یا باید توهین مستقیم به پیغمبر یا ائمه یا انبیا شده باشد. چنین چیزی در پرونده آقای طاهری وجود ندارد. در دوره قبل هم که این اتهامات مطرح شده بود، نهایاتا قاضی این‌ها را توهین به مقدسات گرفت و حداکثر مجازات آن که ۵ سال حبس است را به ایشان داد. درحال حاضر ما اطلاع نداریم که این اتهام سب النبی گرفته ایشان یا خیر. اما آنچه که واضح است در پرونده هیچ دلیلی مبنی بر این وجود ندارد.”

آقای علیزاده همچنین خاطرنشان کرد: “ماده ۲۶۲ قانون مجازات می گوید هر کس پیامبر اعظم و یا هریک از انبیاء عظام الهی را دشنام دهد یا قذف کند ساب النبی است و به اعدام محکوم می شود. ماده ۲۶۳ میگویدهرگاه متهم به سب، ادعاء نماید که اظهارات وی از روی اکراه، غفلت، سهو یا در حالت مستی یا غضب یا سبق لسان یا بدون توجه به معانی کلمات و یا نقل قول از دیگری بوده است ساب النبی محسوب نمی شود. چنین چیزی در مورد ایشان نبوده است. وقتی در دادسرا تفهیم اتهام شد و ایشان دفاع کرد چنین اتهامی دیگر در کیفر خواست نیامد و فقط همان توهین به مقدسات آمد. چنین چیزی بعید می دانم باشد. دیگر نمی توانند به اتهامات قبلی کیفرخواست اعدام بدهند. چون کلا منتفی شده است. چون ماده ۲۸۶ مصوب سال ۹۲ است.”

وکیل آقای طاهری در مورد ماده ۲۸۶ توضیح داد: “ماده ۲۸۶- هرکس به طور گسترده، مرتکب جنایت علیه تمامیت جسمانی افراد، جرائم علیه امنیت داخلی یا خارجی کشور، نشر اکاذیب، اخلال در نظام اقتصادی کشور، احراق و تخریب، پخش مواد سمی و میکروبی و خطرناک یا دایر کردن مراکز فساد و فحشا یا معاونت در آنها گردد به گونه ای که موجب اخلال شدید در نظم عمومی کشور، ناامنی یا ورود خسارت عمده به تمامیت جسمانی افراد یا اموال عمومی و خصوصی، یا سبب اشاعه فساد یا فحشا در حد وسیع گردد مفسد فی الارض محسوب و به اعدام محکوم می گردد. این دیگر قابل عنوان نیست چون دیوان این اتهام را نقض کرده است.”

به گزارش هرا نا وی درپایان تاکید کرد: “تنها عنوانی که می توانند مطرح کنند سب النبی است که آن هم در مرحله قبل منتفی شده است. ایشان هم که از سال ۸۹ در زندان است و حرفی نزده و در زندان مطلبی نگفته که مشمول ۲۶۲ قانون مجازات شود. ما منتظریم کیفرخواست به دادگاه انقلاب برسد برویم بخوانیم ببینیم چه نوشته شده تا دفاع کنیم.”

محمد علی طاهری، موسس «عرفان حلقه» که در تاریخ ۱۴ اردبیهشت ماه ۱۳۹۰ بازداشت شد به اتهام های توهین به مقدسات، اتهام فعل حرام و رابطه نامشروع و به دلیل «تماس با مچ دست زن نامحرم در زمان عمل فرادرمانی» و به اتهام دخالت در امر پزشکی، تحصیل مال نامشروع و توزیع آثار سمعی– بصری و استفاده غیر مجاز از عناوین علمی پزشکی جمعا به ۵ سال حبس، ۷۴ ضربه شلاق و ۹۰۰ میلیون تومان جریمه نقدی محکوم شد.

آقای طاهری در تابستان ۱۳۹۳ مجددا به اتهام مفسد فی الارض که قبلا در پرونده اش بررسی شده بود، بازجویی شد. دادگاه او برای این اتهام در اسفند ماه ۱۳۹۳ برگزار شد و در نهایت در خرداد ماه ۱۳۹۴ به این اتهام از طریق منحرف کردن افراد به اعدام محکوم شد. وکلای او به این حکم اعتراض کردند.

سعید خلیلی، یکی از وکلای آقای طاهری روز ۲۹ آذر ماه از نقض حکم اعدام موکلش در شعبه ۳۳ دیوان عالی کشور نقض و ارسال آن به شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب برای رسیدگی مجدد خبر داد.

وی اما علیرغم گذشت شش ماه از پایان حکم حبس و پرداخت جریمه (رد مال) ۹۰۰ میلیون تومانی در زندان نگهداری می شود و کیفرخواست جدیدی برایش مطرح شده است. وکیل وی آقای طباطبایی بایستی درآینده ای نزدیک در دادگاه انقلاب تهران از وی دفاع کند.

be kanal site Melliun Iran bepeyvandid


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.