علیرضا گلی‌پور؛ وضعیت نامناسب زندانی مبتلا به سرطان

چهارشنبه, 30ام تیر, 1395
اندازه قلم متن

alireza-ali-reza-golipor-golipor-300x191

علیرضا گلی‌پور زندانی امنیتی و بیمار سرطانی بند هفت زندان اوین در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی صلواتی به ۳۹ سال و ۹ ماه زندان محکوم شد. این حکم به دیوان عالی کشور فرستاده شده و هنوز قطعی نشده است. ارجاع پرونده به دیوان عالی کشور موجب اختلال در روند درمان این زندانی بیمار شده است. وضعیت جسمانی وی خوب گزارش نمی شود و بیش از یک‌هفته است از شیمی‌درمانی وی ممانعت بعمل می‌آید.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، علیرضا گلی‌پور زندانی بند هفت زندان اوین که برای خارج کردن تومور تاکنون دوبار تحت عمل جراحی قرار گرفته توسط شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی صلواتی به ۳۹ سال و ۹ ماه زندان محکوم شد. اما پرونده وی به دلیل عدم تفکیک به دیوان‌عالی کشور فرستاده شده است.

خانم آزیتا قره بیگلو وکیل علیرضا گلی‌پور در مورد وضعیت جسمانی این زندانی در گفتگو با گزارشگر هرانا گفت: “به تازگی عمل جراحی شده و تومورش را خارج کرده اند اما یک هفته است که روند شیمی‌درمانی متوقف شده است. درحال حاضر نیز وضعیت جسمانی خوبی ندارد. ایشان بیمار هستند و بیماری شان نیز بسیار جدی است. سرطان ریه و غدد لنفاوی دارد. تاکنون دوبار عمل جراحی شده است. عمل دوم به صورت لیزری انجام شد. در حال حاضر نیز تحت درمان است و دارو مصرف می کند. آقای گلی‌پور از ناراحتی قلبی نیز رنج می‌برد که شکنجه های اخیر وی این موضوع را تشدید کرده است. ایشان وضعیت خوبی ندارد چرا که درمان بیماری‌هایش هزینه بر بوده و نیازمند زمان نیز هست.”

وی در مورد اینکه کدامیک از نهادها در روند درمان این زندانی خلل ایجاد می کند خاطرنشان کرد: “مسئولین زندان حرفی ندارند اما پرونده وی امنیتی است و مشخص است که کدام نهاد در این باره دخیل است. حتی آقای گلی‌پور به محض انجام عمل جراحی به زندان بازگردانده شد در صورتی که بایستی در بیمارستان تحت نظر و استراحت مطلق قرار می‌گرفت.”

خانم بیگلو هم‌چنین در مورد آخرین وضعیت حقوقی پرونده موکلش تصریح کرد: “آقای صلواتی پرونده را بعد از صدور حکم تفکیک نکردند. با متهم ردیف دوم پرونده به دیوان عالی کشور فرستاده شده است. قرار است که در وقت فوق‌العاده رسیدگی شود. شماره پرونده و شعبه را نمی دانیم چون محرمانه است. منتظریم زودتر پرونده بازگردد و به اجرای احکام برود. پرونده ایشان اگر به اجرای احکام بیاید می‌توان روند درمانی را از سرگرفت.”

وکیل علیرضا گلی‌پور در پایان تاکید کرد: “قریب به پنج سال است که آقای گلی‌پور رای قطعی ندارند. مهرماه که بیاید می‌شود پنج سال. نداشتن رای قطعی و بازداشت موقت اصلا به نفعش نیست. ما هیچ اعتراضی روی پرونده نگذاشتیم تا پرونده هرچه سریعتر به اجرای احکام برود. متهم ردیف دوم آقای سرابی اعتراض به رای گذاشته بود که به دلیل عدم تفکیک پرونده هردو با هم به دیوان رفته است. اگر این پرونده قابل تفکیک نیز نبود بایستی بدل پرونده را به اجرای احکام می‌فرستادند.”

اتهامات انتسابی به علیرضا گلی پور، متاهل و متولد ۱۳۶۵ «جاسوسی به نفع اجانب و به طور مشخص کشور آمریکا» عنوان شده است.

شایان ذکر است، برای علیرضا گلیپور رای «عدم تحمل کیفر» توسط کمیسیون پزشکی صادر شده است، اما این زندانی به دلیل این‌که تاکنون بلاتکلیف بوده و هیچ حکمی دریافت نکرده بود، این رای برایش قابل پیگیری و اجرا نبوده است. حکم صادره از سوی قاضی صلواتی، فارغ از اینکه چه حکمی است می تواند باعث اجرای این رای توسط دادستانی و آزادی وی شود.

لازم به یاد آوری است، در ۲۵ آبان ماه سال ۹۴ برای این زندانی امنیتی زمان رسیدگی دادگاه مشخص شده بود که به دلیل عدم وجود پرونده در دادگاه و بردن آن توسط یکی از ارگان های دولتی این دادگاه برگزار نشد.

روز ۳۰ فروردین جلسه دادگاه این زندانی بعد از یکبار لغو شدن به دلیل مشغله ناشی از دادگاه های بابک زنجانی با تاخیر در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب برگزار شد. این زندانی امنیتی بر اساس حکمی که در تاریخ ۲۶ اردبیهشت ماه ابلاغ شد، به ۳۹ سال و ۹ ماه حبس و ۱۷۰ ضربه شلاق محکوم شده است.

علیرضا گلی پور در مهرماه ۱۳۹۱ توسط وزارت اطلاعات بازداشت شد. این زندانی امنیتی بیش از یک سال از زمان حبس خود را در بند ۲۰۹ زندان اوین گذرانده است که از این مدت ۸ ماه آن در انفرادی بوده است و هم اکنون برخلاف اصل تفکیک زندانیان در بند هفت زندان اوین نگهداری می شود.

be kanal site Melliun Iran bepeyvandid


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.