یکی از سنی مذهبان در خطر اعدام در کودکی بازداشت شده است

چهارشنبه, 13ام مرداد, 1395
اندازه قلم متن

edam

اسنادی که پیشتر توسط سازمان حقوق بشر ایران گردآوری شده نشان می‌دهد برزان نصرالله‌زاده یکی از زندانیانی که روز گذشته به مکان نامعلومی منتقل شده هنگام بازداشت زیر ۱۸ سال سن داشته است. بیم این می‌رود که این افراد جهت اجرای حکم اعدام به سلول انفرادی منتقل شده باشند.

پیش‌تر احمد سعادتمند وکیل برزان نصرالله‌زاده در گفتگو با سازمان حقوق بشر ایران زیر ۱۸ سال بودن موکل خود را تأیید کرده بود.

خواهر این زندانی سنی مذهب نیز پیشتر در گفتگو با تلویزیون حقوق بشر ایران در خصوص پرونده وی توضیحاتی داده بود.برزان نصرالله‌زاده فرزند محمد سلیم روز ۸ خرداد ماه سال ۱۳۸۹ در شهر سنندج بازداشت و سپس در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی محمد مقیسه‌ای به اعدام محکوم شد. وی در هنگام بازداشت ۱۷ سال و ۵ ماه سن داشته است.

روز گذشته دوشنبه ۱۱ مرداد ماه گارد ویژه سیاه‌پوش زندان باشیوه‌ای غیر معمول به بند زندانیان سنی مذهب حمله کرده و زندانیان محکوم به اعدام این بند را تحت تدابیر شدید امنیتی با دستبند و پابند به مکان نامعلومی منتقل کردند.

یک منبع موثق در این خصوص به سازمان حقوق بشر ایران گفت: “کلاً ۳۶ نفر را از سالن ۱۰ منتقل کرده‌اند که ۷ نفر از ایشان تنها در دادگاه بدوی به اعدام محکوم شده بودند و هنوز حکم ایشان در حال بررسی در دیوان عالی کشور است.”

یکی از زندانیانی که جهت اجرای حکم اعدام منتقل شده “شهرام احمدی” نام دارد که در یک دادگاه غیر عادلانه و چند دقیقه‌ای به اعدام محکوم شده است.

همچنین ماموران به خانواده برخی از زندانیان اطلاع داده‌اند که برای ساعت ۳ بعد از ظهر روزجاری خود را مقابل زندان رجایی شهر کرج برسانند تا تنها والدین زندانیان بتوانند با ایشان دیدار کنند.

همسر یکی از این زندانیان که در حال حرکت به‌سوی تهران بود به سازمان حقوق بشر ایران گفت: “به بیش از ۲۰ خانوار اطلاع داده‌اند که باید ساعت ۳ در مقابل زندان رجایی شهر باشند و ما اکنون در جاده هستیم.”

وی در ادامه ضمن بی‌گناه دانستن همسرش خواستار برگزاری دادگاه علنی و عادلانه برای وی شد.

سازمان حقوق بشر ایران نسبت به احتمال اعدام زندانیان سنی مذهب رجایی شهر هشدار داده و خواهان واکنش فوری جامعه مدنی داخل ایران برای جلوگیری از اعدام این زندانیان است.

محمود امیری مقدم سخنگوی سازمان حقوق بشر ایران در این خصوص گفت: “اکثر این زندانیان بدون دادرسی عادلانه و بر اساس اعترافاتی که زیر شکنجه از ایشان گرفته شده، محکوم به اعدام شده بودند. احکام ایشان غیرقانونی است و جامعه جهانی باید قبل از اینکه دیر شود واکنش نشان دهد.”

گفتنی است، طبق آخرین اخبار ماموران با خانواده برخی از این زندانیان تماس گرفته و از ایشان خواستند برای ملاقات آخر به زندان بیایند. اما ساعاتی پیش درحالی که خانواده‌ها هنوز در راه بودند یک تلفن ناشناس از دست‌کم چهار خانواده خواسته که جهت تحویل جسد به پزشکی قانونی کهریزک مراجعه کنند.

be kanal site Melliun Iran bepeyvandid


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.