اکبری‌منفرد: آیا برای اعدام خواهران و برادرانم باید از شما عذرخواهی کنم؟

سه شنبه, 26ام مرداد, 1395
اندازه قلم متن

zendani

مریم اکبری‌ منفرد، زندانی سیاسی محکوم به ۱۵ سال حبس که به تازگی و برای سومین بار تقاضای اعاده دادرسی کرده است، در پاسخ به فشار بازجویانش برای درخواست عفو، آن‌ها را به خاطر اعدام خواهران و برادرانش در دهه ۶۰ مورد سوال قرار داده است: «آیا باید بگویم مرا ببخشید که چهار برادر و خواهرم را اعدام کردید؟»

این زندانی سیاسی تا‌کنون دو بار در اعتراض به ناعادلانه بودن روند محاکمه‌اش تقاضای اعاده دادرسی داده اما این تقاضاها پذیرفته نشده‌اند و چنانکه همسرش به منابع خبری مرتبط با زندانیان سیاسی گفته است، شعبه ۳۸ دادگاه تجدیدنظر پیش از معرفی وکیل و تسلیم لایحه دفاعیه، رای به رد این تقاضا داده است.

مریم اکبری‌ منفرد به تازگی برای سومین بار تقاضای اعاده دادرسی کرده و در انتظار تصمیم شعبه تجدیدنظر است.

او در پاسخ به فشار بازجویان برای درخواست عفو، افراد مرتبط با زندانیان سیاسی را در جریان این فشارها گذاشته و نوشته است: «آیا باید بنویسم ببخشید که بدون فعالیت سیاسی مرا به زندان انداختید فقط به خاطر این‌که اعضای خانواده‌ام در لیبرتی و اشرف بوده‌اند؟»

حسن جعفری، همسر مریم اکبری‌ منفرد گفته است که همسرش به غیر از شرکت در چند تجمع اعتراضی در سال ۸۸ هیچ فعالیت سیاسی‌ای نداشته و تنها دلیل محکومیت او، گرایش خواهر و برادرهایش به سازمان مجاهدین خلق است.

به گفته او در دادگاه همسرش بحث‌ها بیش‌تر از آن‌که بر سر شرکت این زندانی سیاسی زن در تجمعات اعتراضی باشد، بر فعالیت‌های خواهر و برادرش در کمپ اشرف متمرکز بوده و قاضی ابوالقاسم صلواتی به او گفته است که ما دست‌مان به خواهر و برادرت نمی‌رسد و تو حکم آن‌ها را می‌کشی.»

چهار خواهر و برادر مریم اکبری‌ منفرد به اتهام ارتباط و عضویت در سازمان مجاهدین خلق در سال‌های ۶۰ ، ۶۳ و ۶۷ اعدام شده‌اند.

او که از دی ماه ۱۳۸۸ تا‌کنون بدون حتی یک روز مرخصی در حبس بوده، در یاداشتی که به دست منابع خبری مرتبط با زندانیان سیاسی رسیده، خطاب به بازجویانش نوشته است: «آیا من باید از شما عذرخواهی کنم که نزدیک هشت سال است من را از سه دخترم دور نگه داشته‌اید؟ آیا عذرخواهی کنم که فرزند کوچکم چهار سالش بود که بازداشتم کردید و الان ۱۲ ساله است و حتی برای روز اول مدرسه‌اش به من مرخصی ندادید؟»

همسر مریم اکبری منفرد گفته است که سال ۹۱ و برای یک بار با مرخصی همسرش موافقت شده و حتی یک میلیارد و ۱۵۰‌میلیون تومان وثیقه تهیه و تحویل داده است، اما در لحظه آخر و هنگامی که فرزندان این زندانی سیاسی منتظر آمدنش به خانه بوده‌اند، به آن‌ها گفته شده که مرخصی منتفی شده و از وزیر اطلاعات نامه آمده که این خانم نباید مرخصی برود.

با وجود این‌که سندهای تحویل داده شده به عنوان وثیقه هم به مدت نزدیک دو سال در توقیف بوده‌اند، تلاش‌های دوباره خانواده برای گرفتن مرخصی بی‌نتیجه مانده و تا‌کنون با اعطای مرخصی به این زندانی سیاسی موافقت نشده است.

مریم اکبری منفرد دو روز پس از تجمع اعتراضی عاشورای ۸۸ بازداشت و در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به اتهام محاربه و اقدام علیه امنیت ملی و تبلیغ علیه نظام به ۱۵ سال حبس محکوم شد.

او که در ابتدا به خاطر اتهام محاربه تهدید به حکم اعدام شده بود، در تمام مراحل دادرسی، برگزاری دادگاه، دادگاه تجدیدنظر و اعاده دادرسی، از داشتن وکیل تعیینی محروم بوده است.

حسن جعفری، همسر مریم اکبری‌ منفرد گفته است که برای دادگاه اجازه گرفتن وکیل تعیینی نداشته‌اند و یک وکیل تسخیری جوان و کم‌تجربه‌ دفاع از همسرش را بر عهده داشته که حتی اسمش را هم نمی‌دانند: «وقتی اعتراض کردیم هم اعتراض‌مان پذیرفته نشد. اجازه وکیل گرفتن به ما ندادند و دو بار هم آقای علیزاده طباطبایی را معرفی کردم و صلواتی گفت که گرفتن وکیل شامل حال شما نمی‌شود.»

همسر این زندانی سیاسی همچنین گفته است: «ما حکم صادر شده برای مریم را ندیدیم و نمی‌دانیم این ۱۵‌سال به خاطر چه اتهاماتی است اما آن‌طور که خودشان حکم را خواندند اتهامات را اغتشاش، اقدام علیه امنیت ملی، تبلیغ علیه نظام و محاربه نوشته‌اند ولی ما دقیق نمی‌دانیم که چه اتهاماتی به مریم وارد شده است.»

دادگاه تجدیدنظر و دیوان عالی کشور حکم ۱۵ سال حبس مریم اکبری منفرد را عینا تایید کرده‌اند و ماده ۱۳۴ که می‌تواند به تجمیع احکام و کمتر شدن مدت حبس بیانجامد برای این زندانی سیاسی اعمال نشده است.

او همچنین از عفو مشروط که پس از گذشت نیمی از دوران حبس و در صورت نداشتن سوء‌سابقه شامل حال زندانیان می‌شود نیز محروم مانده است.

مریم اکبری منفرد، در تاریخ ۵ مهر ۸۹ برای اجرای حکم تبعید به زندان رجایی‌شهر کرج منتقل شد. او ۱۰دی ماه ۸۸ در جریان حوادث عاشورا بازداشت و راهی زندان اوین شده بود. دادگاه او در ۱۶ اردیبهشت ماه ۸۹ برگزار شد.

از: رادیو زمانه

be kanal site Melliun Iran bepeyvandid


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.