مطهری: نباید رابطه داشتن با آمریکا را تابو کنیم

شنبه, 30ام مرداد, 1395
اندازه قلم متن

نایب رئیس مجلس معتقد است باید از حضور اوباما در آمریکا استفاده کرد و بعید است این فرصت تکرار شود. او می‌گوید دولت روحانی در سیاست خارجی موفق بوده و برای اصلاح امور باید ملاحظه‌کاری را کنار بگذارد.

علی مطهری در جمع حامیان دولت حسن روحانی در زنجان تاکید کرد که در “صلاح و فساد” یک حکومت ساختار آن موثرتر است تا شخصیت‌ها.

نماینده تهران و نایب رئیس مجلس شورای اسلامی شامگاه پنج‌شنبه، ۲۸ مرداد گفت: «امروز اشتباه‌های مکرر و زیاد جامعه خودمان را می‌بینیم کم کم به این فکر فرو می‌رویم که شاید ساختار و سازمان جامعه ما دچار اشکال باشد.»

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، مطهری در زنجان خاطر نشان کرد که اگر این گونه باشد باید به فکر اصلاح ساختارها و اصلاح قانون اساسی بود.

حاکمیت دوگانه در عرصه مطبوعات

مطهری موازی‌کاری قوه قضائیه در اموری مانند فعالیت‌های رسانه‌ای، تصمیم‌گیری‌های فراقانونی امامان جمعه در مسائلی چون برگزاری کنسرت و دخالت دستگاه‌های حکومتی و نظامی در فعالیت‌های بانکی و مالی را از مشکلات ساختاری جمهوری اسلامی عنوان کرد.

چندی پیش (۱۱ مرداد) هیئت نظارت بر مطبوعات مجوز انتشار هفته‌نامه یالثارات، ارگان مطبوعاتی گروه افراطی انصار حزب‌الله را به علت تخلف‌های پی در پی و توهین به مقام‌های سیاسی و هنرمندان لغو کرد اما انتشار این نشریه با حکم قضائی ادامه دارد.

نایب رئیس مجلس تصمیم قوه قضائیه درباره نشریه یالثارات را نمونه‌ای از وجود “حاکمیت دوگانه” در عرصه مطبوعات خواند و دولت روحانی را متهم کرد که در برابر این رویه “ایستادگی” نکرده است.

او ۱۵ مرداد به خبرگزاری ایسنا گفته بود: «اصلا آیا دادگاه چنین حقی دارد که مصوبه هیئت نظارت بر مطبوعات را به نوعی لغو کند؟ اگر پاسخ مثبت باشد باید بگوییم فلسفه وجودی این هیئت منتفی شده و بهتر است هیئت نظارت بر مطبوعات تعطیل شود.»

دخالت امامان جمعه در امور اجرایی

یکی دیگر از مثال‌های ذکر شد در زنجان اظهارات احمد علم‌الهدی، امام جمعه مشهد و نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی است که به تازگی و برای چندمین بار در ماه‌های اخیر با اجرای کنسرت در این شهر به شدت مخالفت کرد.

علم‌الهدی در خطبه‌های نماز جمعه گفته بود اگر ساکنان این شهر با ممنوعیت اجرای کنسرت موافق نیستند باید بروند و در جای دیگری زندگی کنند.
مطهری می‌گوید معنی ندارد که یک امام جمعه بگوید اجرای کنسرت در مشهد حرام است و در دیگر شهرها حلال. او با بیان این که این حرف به معنای حکومت فدرالی است تاکید کرد که امامان جمعه حق دخالت در امور اجرایی را ندارند.

پس از سخنان علم‌الهدی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، علی جنتی به صراحت از عقب‌نشینی دولت در برابر این تصمیم امام جمعه مشهد خبر داد و گفت که به احترام او در این شهر کنسرت موسیقی برگزار نمی‌شود.
نایب رئیس مجلس با انتقاد از عقب‌نشینی دولت در این گونه موارد گفت: «دخالت در کار همدیگر، کار غلطی است که باید اصلاح شود و دولت اگر بخواهد در مقابل این امور عقب‌نشینی کند، فایده ندارد و آن موقع چه فرقی است بین این دولت و دولت‌های قبلی!»

ضعف دولت در برابر نهادهای نظامی و حکومتی

نماینده تهران در مجلس دهم یکی دیگر از ضعف‌های دولت را ملاحظه‌کاری در مسائل اقتصادی و عدم ایستادگی در برابر “دخالت نهادهای حکومتی و نظامی در اقتصاد” عنوان کرد.

او با اشاره به “موسسه اعتباری ثامن الحجج” که با مشکلات مالی روبروست افزود کسانی که این گونه موسسه‌ها را راه‌اندازی می‌کنند “سریع به چند امام جمعه و فرمانده نیروهای نظامی متصل می‌شوند” و نهادهای نظارتی جرات برخورد با آنها را ندارند.

نایب رئیس مجلس ضمن متهم کردن دولت به عدم قاطعیت در مسائل داخلی، تصریح کرد که دولت روحانی در زمینه سیاست خارجی موفق عمل کرده و توانسته جمهوری اسلامی را تا حدودی از انزوا خارج کند و ایران‌هراسی را کاهش دهد.

او توافق هسته‌ای و اجرای برجام را “فرصت مهمی” ارزیابی کرد که دولت باید از آن به بهترین وجه استفاده کند و روابط با کشورهای عربی را بهبود دهد.
به گزارش ایرنا علی مطهری در بخش دیگری از اظهاراتش در زنجان از برقراری رابطه با آمریکا استقبال کرد و گفت اگر این رابطه وجود داشت “این همه مشکل بانکی هم نداشتیم”.

استقبال از رابطه با آمریکا

بنابر این گزارش نایب رئیس مجلس دهم گفته است: «مسئله رابطه با آمریکا را نباید تابو کرد، عده‌ای رابطه با آمریکا را ختم انقلاب می‌دانند و این اشتباه است.»

برخلاف این نظر، رهبر جمهوری اسلامی، علی خامنه‌ای یازدهم مرداد آمریکا را به “نقض عهد” در مورد برداشته شدن تحریم‌ها پس از اجرای برجام متهم کرد و گفت: «برجام، به عنوان یک تجربه، بی‌نتیجه بودن مذاکره با امریکایی‌ها، بدعهدی آنها و ضرورت بی‌اعتمادی به وعده‌های امریکا را بار دیگر ثابت کرد.»

مطهری نه تنها تابو کردن رابطه با آمریکا را اشتباه خوانده که توصیه می‌کند دولت حسن روحانی از فرصت چند ماهی که از دوره ریاست جمهوری باراک اوباما باقی مانده به خوبی استفاده کند.

او در جمع حامیان دولت در زنجان گفت: «از حضور اوباما در آمریکا باید استفاده کنیم، معلوم نیست که وجود یک چنین رئیس جمهوری در آمریکا تکرار شود، کسی که عاقل‌تر از روسای جمهوری قبلی است و به نظر می‌آید تعلق خاطری به اسلام و مسلمانان دارد و باید از این فرصت استفاده کنیم و بعید است که این فرصت تکرار شود.»

در ماه‌ها و هفته‌های گذشته مذاکرات و توافق هسته‌ای که در تمام مراحل زیر نظر خامنه‌ای و با موافقت او انجام شده انگیزه حمله‌ها و توهین‌های کم‌سابقه‌ای علیه مذاکره‌کنندگان و شخص حسن روحانی شده تا جایی که امام جمعه مشهد رئیس جمهور را به دلیل حمایت از برجام “ساده لوح” خوانده است.
از: دویچه وله
be kanal site Melliun Iran bepeyvandid


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.