پس از چهارسال‌ونیم؛ کاهش ۵ سال از حکم حبس سهیل بابادی در دادگاه تجدیدنظر

پنجشنبه, 4ام شهریور, 1395
اندازه قلم متن

soheil-babadi-300x191

سرانجام پس از گذشت چهار سال‌ و شش‌ ماه از زمان دستگیری سهیل بابادی زندانی عقیدتی زندان رجایی‌شهر کرج، شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر استان تهران با تبرئه وی از اتهام «اجتماع و تبانی» حکم حبس وی را ۵ سال کاهش داد.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، روز گذشته با ابلاغ حکم دادگاه تجدیدنظر در شعبه ۳۶، سهیل بابادی زندانی عقیدتی زندان رجایی‌شهر کرج از اتهام «اجتماع و تبانی علیه نظام» تبرئه شد.

یک منبع نزدیک به خانواده بابادی با تایید این خبر درگفتگو با گزارشگر هرانا دراین‌باره توضیح داد: “دادگاه بدوی آقای بابادی در اردیبهشت ماه ۹۳ تشکیل شد و برای اتهام توهین به رهبری به ۲ سال و اتهام اجتماع و تبانی به ۵ سال و جمعا به ۷ سال حبس محکوم شد. با وجود همه درخواست‌های اعاده دادرسی، بعد از یک‌سال از ارجاع پرونده به شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر، نهایتا فروردین امسال دادگاه تشکیل شد.”

این منبع مطلع در ادامه افزود: “دیروز حکم آن دادگاه را بعد از ۴ ماه ابلاغ کردند. بنا بر این حکم آقای بابادی از اتهام اجتماع و تبانی تبرئه شد و تنها برام اتهام توهین به رهبری ۲ سال حکم گرفت.”

منبع نزدیک به خانواده بابادی در پایان تاکید کرد: “خانواده بابادی امیدوارند بعد از ۴ سال‌ونیم بالاخره این پرونده جمع شود. آقای بابادی دوسال تبعید و همچنین ۵ سال حبس نیز از ابتدای دستگیری در دادگاه کیفری به اتهام توهین به مقدسات دارد که اصل پرونده همان است. ضمنا ماده ۱۳۴ نیز هنوز اعمال نشده و وضعیت نهایی مشخص نیست. خانواده او در دادگاه انقلاب پیگیر پرونده هستند تا هرچه سریع تر به اجرای احکام فرستاده شود. اما تنها پاسخی که دریافت کرده‌اند این بوده که زمان می‌برد و باید مراحلش طی شود. فکرش را بکنید، بیش از دوسال است که پرونده در دادگاه انقلاب است. اگر تجمیع احکام اعمال شود حکم ۵ سال حبس نهایی خواهد شد و تا شش ماه دیگر او آزاد خواهد شد. حتی امکان دارد در این فاصله مورد عفو عمومی نیز قرار گیرد چون توهین به مقدسات جرم عمومی است و نیاز به درخواست ندارد و موافقت ندارد. “

هرانا گزارش کرده بود در روز ۲۴ فروردین‌ماه سال جاری، پس از چهارسال، آخرین جلسه دادگاه تجدیدنظر «سهیل بابادی» زندانی محبوس در زندان رجائی‌شهر کرج، به ریاست قاضی پورعرب برگزار شد.

سهیل بابادی، زندانی محبوس در زندان رجائی شهر که از عفونت و سنگ کلیه در زندان رنج می برد، از امکان درمان و اعزام به بیمارستان محروم بوده و به دلیل عدم نهایی شدن حکم، به وی مرخصی جهت خروج از زندان و درمان داده نمی شود.

بابادی در تاریخ اول خرداد ماه ۱۳۹۱ و به دلیل نوشتن قطعاتی طنز در صفحه فیس بوک “کمپین یادآوری امام نقی به شیعیان” بازداشت شد. وی که در دادگاه کیفری استان به اتهام توهین به مقدسات به ۵ سال حبس محکوم شده . بعد از آن طی حکمی به اتهام اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی و توهین به رهبری به هفت سال زندان دیگر محکوم شد.

او در شهریور ۱۳۹۲ در نامه ای از زندان که توسط هرانا منتشر شد، از ضرب و شتم و طرح اتهامات جنسی و خانوادگی توسط بازجویانش برای تحت فشار قرار دادن او جهت اخذ اعتراف خبر داده و گفته بود که بر اثر این فشار و تهدید ها، همسرش طفل ۴ ماهه را که باردار بود سقط کرده است. بابادی در این ارتباط در نامه خود می گوید: “بازجو هم پس از شنیدن این خبر در حین مکالمات تلفنی ما ( تلفن همسرم توسط اطلاعات سپاه شنود میشود) نزد من آمده و با ابراز خوشحالی گفت حتما این بچه حرامزاده بوده که به این سرنوشت دچار شده.”

be kanal site Melliun Iran bepeyvandid


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.