مصاحبه گروه پژوهندگان کانون صنفی معلمان با دکتر سید محمد حسن حسینی پیرامون مسایل آموزش زبان ایران

شنبه, 13ام آذر, 1395
اندازه قلم متن

مصاحبه گروه پژوهندگان کانون صنفی معلمان با دکتر سید محمد حسن حسینی پیرامون مسایل آموزش زبان ایران که در سایت کانون صنفی که در منابع آمده است منتشر شد.

جناب دکتر حسینی با سلام خدمت شما ،همانطوریکه کم و بیش آگاهی دارید،از دید فعالان صنفی معلمان، چالش های پیش روی سیستم آموزش و پرورش در  چند پرسش زیر نهفته است اماابتدار از شما خواهشمندیم تحلیل خود را در باره ی تدریس زبانهای خارجی در ایران ابراز بفرمایید.

dr-mohammad-hasan-hosseini

دکتر حسینی:  با سلام و تشکر از فرصتی که به من دادید. از آنجا که نظام جمهوری اسلامی به ویژه زبان انگلیسی را که زبانی بین المللی و زبان توسعه و پیشرفت و تمدن است یک تهدید می بیند لذا نه تنها در راستای موفقیت آموزش آن گام محسوسی بر نمی دارد بلکه تا جایی که امکان داشته باشد و از افکار عمومی بیم نداشته باشد در این راه مانع تراشی هم می کند. واقعیت این است که همانطور که من در رساله دکترایم در هندوستان به آن پرداختم ۱٫ اهداف آموزشی ۲٫ منابع انسانی ۳٫ مواد آموزشی ۴٫ روشهای تدریس و سیستم ارزشیابی رژیم آموزشی ایران حداقل در حوزه آموزش (زبان) نیاز مبرم به یک بازنگری و اصلاح بنیادین دارند که البته این امر جز با تغییر در نوع نگرش مسیولان میسور نخواهد بود. برای اطلاعات بیشتر مقاله من تحت عنوان “راهکارهای برونرفت از ناکامی آموزش زبان” را مطالعه بفرمایید: http://news.gooya.com/politics/archives/2016/05/211961.php

۱- امکانات استانداردی که درآموزش و پرورش  دنیا برای آموزش زبانهای خارجی به کار می برند،چیست؟

دکتر حسینی: در دنیای امروز از امکانات سمعی و بصری روز مثل تابلوهای تعاملی و لابراتورهای آموزشی و بویژه امکانات فضای مجازی همانند موودلها و ویکی ها حداکثر بهره را جهت آموزش زبان می برند. این در حالیست که دانش آموزان ما حق استفاده از موبایل را هم که بسیار در کلاسهای زبان مفید و موثر است ندارند. ضمن اینکه از نیروهای “متخصص” جهت پیشبرد این امر استفاده می کنند. به عنوان مثال در همین ناحیه ۷ مشهد که من خدمت می کنم سرگروه زبان یک خانم فوق لیسانس “مترجمی” است. حتی سر گروه زبان استان خراسان رضوی هم یک آقای دانشجوی فوق لیسانس “ادبیات” می باشد که تخصص های ایشان ارتباطی با “آموزش” زبان انگلیسی ندارد.

۲- آیا در کشورهای پیشرفته ی دنیا تا مرحله ی دیپلم چند سال را به تدریس زبانهای خارجی می پردازند،و چه نتیجه ای می گیرند؟

دکتر حسینی: در این کشورها آموزش زبان انگلیسی از مهد کودک ها و یا حد اکثر از اول ابتدایی شروع می شود. ضمن اینکه تدریس  تمام دروس به زبان انگلیسی می باشد. خروجی های این نوع سیستم آموزشی شهروندانی هستند که به راحتی در سطح بین المللی با دنیا تعامل دارند و از آخرین یافته های علمی جهت رشد خود و کشورشان استفاده می کنند.

۳- آموزش و پرورش ایران تا رسیدن به مرحله ی کشورهای پیشرفته ی دنیا در زمینه ی زبان آموزی به چه امکانات مادی و معنوی نیاز دارند؟

دکتر حسینی: همانطور که اشاره کردم اولین اتفاقی که باید بیفتد این است که مسیولان باید نگرش خود را به زبان انگلیسی از این که این زبان یک تهدید است به اینکه این زبان یک فرصت است تغییر دهند. ضمن اینکه مسیولان باید متوجه باشند که تدریس زبان انگلیسی با سیاست حذف فرهنگ غرب از زبان غربی ها و تزریق فرهنگ فارسی به آن در کتب درسی و … کما فی السابق ناکام خواهد ماند. ما بخواهیم یا نخواهیم باید پروسه گلوبالیزه شدن را بپذیریم چرا که نمی شود تا ابد بر خلاف جهت رودخانه شنا کرد. راه نجات اسلام دیوار کشیدن به دور مردم ایران نیست. ایجاد محدودیت برای مردم پیش از آنکه آنها را به اسلام جذب کند اسلام را در اذهان آنها به صلیب می کشد.

در خاتمه امیدوارم همکاران ویدیوی ۱۷ دقیقه ای معرفی روش تدریس من را که برای گذار به دموکراسی طراحی و ارایه گردیده است در ذیل ببینند و آن را در کلاسهای خود بکار بگیرند:

منبع

وبلاگ دکتر سید محمد حسن حسینی

http://beyondelt.blogfa.com

این مصاحبه در سایت کانون صنفی معلمان:

http://pkanoon.lineblog.ir/post/131/%D9%85%D8%B3%D8%A7%D8%A6%D9%84+%D8%A2%D9%85%D9%88%D8%B2%D8%B4+%D9%88+%D9%BE%D8%B1%D9%88%D8%B1%D8%B4+%D8%AF%D8%B1+%D8%AD%D9%88%D8%B2%D9%87+%DB%8C+%D8%A2%D9%85%D9%88%D8%B2%D8%B4+%D8%B2%D8%A8%D8%A7%D9%86%D9%87%D8%A7%DB%8C+%D8%AE%D8%A7%D8%B1%D8%AC%DB%8C


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.