نامه ظریف به موگرینی: ایران خواستار نشست کمیسیون برجام شد

شنبه, 27ام آذر, 1395
اندازه قلم متن

بیژن برهمندی

در پی تقاضای حسن روحانی از وزیر خارجه اش مبنی بر پیگیری ” بد عهدی آمریکا ” با استفاده از سازو کارهای برجام ، امروز جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران طی نامه ای خطاب به فردریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اروپا ، خواستار برگزاری نشست کمیسیون مشترک برجام برای رسیدگی به اقدام اخیر آمریکا در تمدید قانون تحریم های ایران شد.

در نامه وزیر امور خارجه نسبت به ” پایبندی کامل ایران ” به تعهدات بین المللی خود تاکید شده و از خانم موگرینی تقاضا کرده است که “متقابل ” بودن و نیز ” چند جانبه ” بودن تعهدات مندرج در برجام را مورد توجه قرار دهد . او یادآوری کرده است که پایداری برجام مستلزم توجه همه طرف های برجام نسبت به اجرای مفاد آن ” از سوی همه اعضا ” است.

وزارت خارجه ایران سپس آمریکا را متهم به “تکرار بد عهدی ” و نیز “اهمال در اجرای تعهدات” کرده و سپس از خانم موگرینی که مسئولیت هماهنگی کمیسیون مشترک را بر عهده دارد خواسته است تا برگزاری نشست کمیسیون مشترک برجام را در دستور کار خود قرار دهد. باید یاد آوری کرد که خانم موگرینی مسئولیت برقراری ارتباط میان ایران و گروه پنج بعلاوه یک را برعهده دارد.

روز پنج شنبه گذشته باراک اوباما دستور تمدید تحریم های دهساله ایران را که در اوائل دسامبر با رای اکثریت قاطع سناتور های آمریکائی تصویب شده بود، صادر کرد . مسئولان ایران ، بویژه رهبر جمهوری اسلامی آیت الله علی خامنه ای ، و نیز حسن روحانی نسبت به تمدید این تحریم ها اعتراض کردند و آنرا “تجاوز ” به توافق هسته ای ارزیابی کردند.

توافق معروف به برجام که در ژوئیه ۲۰۱۵ به امضا رسید و در ژانویه ۲۰۱۶ اجرائی شد در واقع بخشی از تحریم های بین المللی ایران را از میان برداشت. ولی ایران – که به تصدیق سازمان ملل تمام تعهدات خود را به انجام رسانیده است – همواره آمریکا را متهم می کند که از عادی شدن مناسبات اقتصادی ، بویژه روابط بانکی ایران با سایر نقاط جهان جلوگیری می کند.

آمریکا گر چه تحریم های مربوط به فعالیت های هسته ای ایران را برداشته است ، ولی تحریم های دیگری را که ارتباطی با پرونده هسته ای ایران نداشته اند حفظ کرده است. عدم رعایت حقوق بشر ، یا داشتن مناسباتی با تروریسم در خاورمیانه و سرانجام ادامه فعالیت های مربوط به موشک های بالیستیک هر کدام دلایلی هستند که برخی از تحریم ها را از جانب آمریکا به ایران تحمیل می کنند.

تحریم های آمریکا فعالیت های بانکی ایران، صنایع تولید انرژی و دفاعی کشور را تحت فشار می گذارند. از این روست که رفع تحریم های بین المللی برای اقتصاد ایران شکوفائی چندانی – آنگونه که رهبران کشور انتظار داشتند – ببار نیاورد.

توافق اتمی پیش می کند که اگر ایران یا هر کدام از کشورهای امضا کننده مایل بودند ، می توانند تشکیل نشست کمیسیون مشترک برجام را تقاضا کنند تا به هر نوع تجاوز احتمالی به مواد توافقنامه رسیدگی شود

از: ار اف ای


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.