اتهام‌زنی سخنگوی شورای نگهبان به خاتمی: تلاش برای «دوقطبی‌سازی» در آستانه انتخابات

پنجشنبه, 5ام اسفند, 1395
اندازه قلم متن

سخنگوی شورای نگهبان ایران در همایش هیئت‌های نظارت بر انتخابات ریاست جمهوری سال آینده، محمد خاتمی را متهم کرد که طرح «آشتی ملی» را با هدف «دوقطبی‌سازی» کشور در آستانه انتخابات مطرح کرده است.

دبیر این شورا نیز روز پنج‌شنبه، پنجم اسفندماه، درباره، به گفته او، «ورود غیرمسئولانه برخی مدیران» دولت به انتخابات هشدار داد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان، روز پنج‌شنبه در همایش سراسری هیئت‌های نظارت بر انتخابات ریاست جمهوری گفت که «دشمن» برای انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۶ «اقداماتی را آغاز کرده است و سعی دارد بین مردم و نظام القای فاصله کند».

وی اضافه کرد: «قطار انقلاب اسلامی کسی را پیاده نمی‌کند. اما کسانی که با فتنه‌گری از قطار انقلاب پیاده شدند، امروز با شعار آشتی ملی دنبال دوقطبی‌سازی در آستانه انتخابات هستند.»

آقای کدخدایی تاکید کرد: «نظام اسلامی هیچ نگرانی ندارد که از بین داوطلبان واجد صلاحیت، چه کسی برنده انتخابات باشد.»

سخنگوی شورای نگهبان روز پنج‌شنبه، ۲۸ بهمن، نیز در واکنش به این پیشنهاد در یادداشتی در روزنامه جام جم نوشته بود: «کسانی که نتوانستند موفقیت‌های انقلاب را تحمل کنند و با اقدامات خود، جدایی از انقلاب و نظام را رقم زدند دیگر کسی به دنبال آنها نخواهد رفت، مگر این ‌که از اشتباهات خود برگردند و به اشتباهات گذشته خود اعتراف کنند.»

محمد خاتمی، رئیس ‌جمهور اسبق ایران، به تازگی با ابراز امیدواری به «تحقق آشتی ملی و همبستگی درونی» در ایران گفته بود که «الان بهترین موقعیتی است که می‌توان برای همبستگی همه نیروها در مسیر منافع ملی و دفع و رفع تهدیدها و توطئه‌ها فراهم آورد».

آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، نیز روز چهارشنبه، ۲۷ بهمن، در پاسخی غیرمستقیم و تند، طرح محمد خاتمی را یک‌سره «بی‌معنی» خوانده و هشدار داد که «مردم با فتنه‌گران عاشورای ۸۸ آشتی» نخواهند کرد.

رئیس قوه قضائیه، دادستان کل کشور و برخی از چهره‌های اصولگرا از جمله محمدرضا باهنر، نایب رئیس مجلس نهم، و محمدنبی حبیبی، دبیرکل حزب موتلفه اسلامی، نیز از این طرح انتقاد کرده و رسانه‌های اصولگرا از جمله روزنامه کیهان خواستار «عذرخواهی و توبه» آقای خاتمی و اصلاح‌طلبان شده‌اند.

حمله سخنگوی شورای نگهبان به طرح محمد خاتمی در همایش هیئت‌های نظارت بر انتخابات ریاست جمهوری در حالی است که مواضع سیاسی اعضای شورای نگهبان به نفع جناح‌های سیاسی همواره و به‌ویژه از زمان انتخابات سال ۸۸ که به اعتراضاتی گسترده انجامید بحث‌برانگیز بوده است.

در همین زمینه محمود صادقی، نماینده تهران در مجلس، روز یک‌شنبه، ۲۵ مهر، با اشاره به «نقض آشکار بی‌طرفی» برخی اعضای شورای نگهبان در انتخابات ۸۸ و حمایت آنان از محمود احمدی‌نژاد، اعلام کرده بود که جامعه هنوز در مورد این انتخابات افناع نشده و نمی‌توان با «حذف و حصر، زندان و تبعید» معترضان را قانع کرد.

بر اساس گزارش‌ها، حداقل شش عضو از ۱۲ عضو شورای نگهبان که وظیفه نظارت بر انتخابات را دارند، در انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ از محمود احمدی‌‌نژاد حمایت کردند.

از جمله احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان، در آستانه انتخابات ریاست جمهوری در پنجم فروردین سال ۸۸ از دولت «پرتلاش» و «پرکار» محمود احمدی‌‌نژاد، رئیس ‌جمهور وقت، تمجید کرده و در مورد روی کار آمدن رئیس‌ جمهوری هشدار داد که به دشمن نزدیک باشد.

در این زمینه محسن اسماعیلی، یکی از حقوقدانان شورای نگهبان، در دی‌ماه ۹۳ گفته بود که برخی از اعضای شورای نگهبان در انتخابات ۸۸ از حق خود به عنوان داور «پا فرا‌تر گذشته» و قانون را «زیر پا گذاشتند».

از سوی دیگر احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان، پیش از این درباره دخالت دولت در انتخابات مجلس دهم هشدار داده بود.

آقای جنتی روز پنج‌شنبه نیز در همایش هیئت‌های نظارت بر انتخابات ریاست جمهوری گفت که «شورای نگهبان در قبال ورود غیرمسئولانه برخی مدیران در انتخابات حساسیت دارد».

وی با ابراز تاسف از برخی «تبلیغات زودهنگام انتخاباتی تحت عنوان کمک به نیازمندان» افزود: «متاسفانه برخی ضعف‌های قانونی موجب سوءاستفاده در انتخابات می‌شود. البته شورای نگهبان تا جایی که بتواند به وظیفه قانونی خود عمل خواهد کرد.»

آقای جنتی جزئیات بیشتری درباره به گفته او «تبلیغات زودهنگام انتخاباتی تحت عنوان کمک به نیازمندان» بیان نکرد.

آقای جنتی در بخش دیگری از سخنان خود گفت که برخی از شرایط نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری مانند «حسن سابقه» به راحتی «قابل کشف است»، اما تشخیص برخی شرایط مثل «تقوا» و «ایمان» و «معتقد به مبانی جمهوری اسلامی» آسان نیست.

وی اضافه کرد: «شورای نگهبان در واقع باید در پیشگاه مردم شهادت بدهد که این داوطلب دارای شرایطی چون مدیر، مدبر، باتقوا و مومن و معتقد به مبانی جمهوری اسلامی هست.»

موضوع رد صلاحیت نامزدهای انتخابات در جمهوری اسلامی همواره بحث‌برانگیز بوده است.

در ماه‌های گذشته نیز گزارش‌هایی از احتمال رد صلاحیت حسن روحانی در انتخابات ۹۶ منتشر شده و برخی چهره‌های اصلاح‌طلب از جمله فیض‌الله عرب‌سرخی، عضو سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی، هدف از مطرح شدن این بحث را «تضعیف روحیه اصلاح‌طلبان» دانسته‌اند.

در همین حال محمدرضا تابش، نایب رئیس فراکسیون امید مجلس، روز یک‌شنبه، ۱۷ بهمن، «از مرتفع شدن مشکل رد صلاحیت» حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ «با هدایت مقامات عالی‌رتبه نظام» خبر داده و تأکید کرد که هدف جنگ روانی علیه رئیس‌ جمهور، منصرف شدن او از نامزدی در انتخابات است.

وی جزئیات بیشتری درباره به گفته او «مرتفع شدن مشکل رد صلاحیت روحانی با هدایت مقامات عالی‌رتبه نظام» بیان نکرد.

اما وب‌سایت‌ها و شخصیت‌های سیاسی در ایران در برخی مواقع که امکان نام بردن صریح از رهبر جمهوری اسلامی را ندارند از او با عنوان «یک مقام عالی‌رتبه نظام» نام می‌برند.

از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.