هشدار تازه وزارت خارجه آمریکا به شهروندان خود در مورد سفر به ایران

چهارشنبه, 25ام مرداد, 1396
اندازه قلم متن

وزارت خارجه ایالات متحده در هشدار تازه‌ای به شهروندان آمریکا، به‌ویژه شهروندان دو تابعیتی ایرانی‌آمریکایی، می‌گوید، سفر به ایران ممکن است با خطر بازداشت و زندان همراه باشد. این هشدار جای هشدار مشابهی را گرفته‌است که سال گذشته در همین زمان منتشر شده بود.

وزارت خارجه ایالات متحده می‌گوید، شهروندان خارجی، به‌ویژه شهروندان دوتابعیتی، از جمله آن‌ها که از تابعیت ایالات متحده نیر برخوردارند، همچنان با خطر بازداشت یا ممنوع‌الخروجی روبه‌رو هستند. در ادامه آمده است که شهروندان ایالات متحده باید با احتیاط فراوان، خطرات سفر احتمالی به ایران را در نظر گرفته و یا فعلا آن را به تعویق بیاندازند، و آن دسته از شهروندانی که در ایران هستند نیز باید از نزدیک اخبار را دنبال کرده، به شرایط محلی دقت کنند و خطر ماندن در این کشور را در نظر بگیرند.

وزارت خارجه ایالات متحد در هشدار مسافرتی خود می‌گوید مقام‌های ایرانی به «بازداشت و زندانی‌کردن ناعادلانه» شهروندان آمریکایی، به‌ویژه دوتابعیتی‌ها، از جمله دانشجویان، روزنامه‌نگاران، بازرگانان و استادان دانشگاه ادامه می‌دهند. آمریکا در عین حال می‌گوید مقام‌ها جلوی خروج شماری از ایرانی‌آمریکایی‌هایی که به دلایل شخصی یا حرفه‌ای به ایران رفته‌اند را -در برخی موارد- برای ماه‌ها، گرفته‌اند.

وزارت خارجه آمریکا در عین حال می‌گوید بنا بر گزارش‌ها، ایران در واکنش به فرمان مهاجرتی دولت دونالد ترامپ، از صدور روادید برای شهروندان آمریکایی خودداری کرده‌است.

روابط دیپلماتیک ایران و ایالات متحده، در پی انقلاب بهمن ۵۷ و ماجرای حمله به سفارت آمریکا در تهران، قطع شد. سفارت سوئیس در تهران حافظ منافع آمریکا به‌شمار می‌رود. وزارت خارجه آمریکا نیز به این موضوع و محدودیت‌هایی که در ارتباط با ارائه خدمات کنسولی در ایران دارد، اشاره کرده‌است.

جمهوری اسلامی تابعیت دوگانه را به‌رسمیت نمی‌شناسد.

اد رویس، رئیس کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا، اوایل مرداد گفته بود سیامک نمازی، باقر نمازی و ژیائو وانگ شهروندان آمریکایی و نزار زکا که دارای اقامت دائم آمریکا است در ایران «به اتهام واهی همکاری با دولت های متخاصم یا جاسوسی در بازداشت هستند».

این عضو مجلس نمایندگان آمریکا همچنین گفته است: رابرت لوینسون، شهروند آمریکایی از ۱۰ سال پیش در ایران ناپدید شده، و حکومت ایران به تعهد خود برای کمک به بازگرداندن او پایبند نیست.

ایران می‌گوید اطلاعی از محل نگه‌داری آقای لوینسون ندارد.

در تیر ماه گذشته سخنگوی قوه قضائیه ایران از صدور حکم ۱۰ سال زندان برای ژیائو وانگ، پژوهشگر آمریکایی، به اتهام «جاسوسی» خبر داد. این اتهام‌ها از سوی دولت آمریکا و دانشگاه پرینستون، رد شده‌است.

کاخ سفید آمریکا در عین حال ایران را متهم کرده است که در چهار دهه گذشته، از «بازداشت و گروگانگیری به مثابه یک ابزار سیاست دولتی» استفاده می‌کند.

در خرداد ماه گذشته گزارش شده بود که تلاش دولت ایالات متحده برای آزادی زندانیان شهروند آمریکا در ایران افزایش پیدا کرده‌است. رسانه‌های آمریکایی به نقل از مقام‌های ارشد کاخ سفید می‌گویند دولت ترامپ در حال ارزیابی «مجموعه‌ای از فشارها» بر تهران، برای آزادی آن‌ها است.

سخنگوی وزارت خارجه ایران هشدار دونالد ترامپ درباره پیامدهای آزاد نشدن شهروندان آمریکایی را «دخالت در امور داخلی ایران و امری غیرقابل قبول» توصیف کرده و رد کرده‌است. از سوی دیگر عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه ایران، در پایان تیر ماه بدون اشاره‌ به هشدار کاخ سفید، از واشینگتن خواسته بود که «ایرانیان تازه دستگیرشده» را آزاد کند.

تازه‌ترین هشدار مسافرتی وزارت خارجه آمریکا، جای هشدار مشابهی را می‌گیرد که در شهریور ماه سال گذشته منتشر شده بود؛ در آن زمان نیز ایالات متحده هشدارهای پیشین، در مورد سفر به ایران را بازنشر کرده و از جمله گفته بود شهروندانی با تابعیت‌های ایران و کشورهای غربی، با خطر بازداشت یا ممنوع‌الخروجی، روبه‌رو هستند.
از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.