اژه‌ای: دشمن درباره کاووس سیدامامی التهاب‌آفرینی می‌کند

جمعه, 27ام بهمن, 1396
اندازه قلم متن

فرزند کاووس سیدامامی می‌گوید که با دیدن فیلم لحظات آخر زندگی پدرش نمی‌توان درباره چگونگی مرگ او نتیجه قطعی گرفت

غلامحسین محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضاییه ایران، درباره واکنش‌ها به مرگ مشکوک کاووس سیدامامی در زندان گفته است برخی دچار “غفلت” هستند، اما “دشمن” هم می‌خواهد با پرداختن به این موضوع “التهاب‌آفرینی” کند.

آقای اژه‌ای اتهام جاسوسی را علیه کاووس سیدامامی و افرادی که همراه او بازداشت شده‌اند تکرار کرده و گفته است این افراد “زیرپوشش محیط زیست و بعضی مراکز علمی” اطلاعات از “مراکز مهم و استراتژیک” را برای دستگاه‌های اطلاعاتی خارجی می‌فرستادند.

سخنگوی قوه قضاییه ایران درباره مرگ آقای سیدامامی گفته که “برخی از نمایندگان مجلس نیز خودکشی وی را تأیید کردند.”

چند نماینده مجلس ایران می‌گویند ویدئوی دوربین‌ مداربسته زندان از دقایق پایانی زندگی آقای سیدامامی برایشان به نمایش گذاشته شده که البته در آن مشخص نیست که او خودکشی می‌کند.

جمعه ۱۹ بهمن اعلام شد کاووس سیدامامی، استاد دانشگاه و فعال محیط زیست، پس از حدود دو هفته بازداشت در زندان خودکشی کرده، اما از آن زمان تردیدهای زیادی در این باره مطرح شده و قوه قضاییه و نهادهای اطلاعاتی ایران با انتقاد روبرو شده‌اند.

در هفته‌های اخیر این سومین موردی است که اعلام می‌شود یک زندانی سیاسی-امنیتی در ایران خودکشی کرده است.

غلامحسین محسنی اژه‌ای در واکنش به انتقادها و تردیدها گفته است: “برخی‌ها از روی غفلت این کار را انجام می‌دهند و انگیزه سوء ندارند اما دشمن معمولا سعی می‌کند برای ملتهب کردن فضای آرام ایران از هر سوژه‌ای استفاده و التهاب‌آفرینی کند.”

آقای اژه‌ای گفته است که “پزشکی قانونی بلافاصله نظر داد” و “تحقیقاتی که تا این لحظه به دست آمده [دلیل مرگ] قطعا خودکشی بوده” است. این در حالی است که فرزند کاووس سیدامامی می‌گوید که در گواهی پزشک قانونی دلیل مرگ “در حال بررسی” عنوان شده است.

سخنگوی قوه قضاییه ایران می‌گوید کاووس سیدامامی قطعا با “خودکشی” درگذشته است

غلامحسین محسنی اژه‌ای می‌گوید کاووس سیدامامی بعد از پی بردن به حجم اطلاعاتی که به گفته‌ آقای اژه‌ای مقام‌های امنیتی علیه آقای سیدامامی داشتند خودکشی کرده است و “به محض اینکه متوجه می‌شود، به محل نگهداری خودش باز می‌گردد و خودکشی می‌کند.”

شبکه دوم تلویزیون ایران چهارشنبه شب مطالبی علیه کاووس سیدامامی پخش کرده است. برنامه “بیست و سی” ضمن پخش تصاویری از آقای سیدامامی در مکان‌های عمومی و همین طور منزل یا محافل شخصی و خصوصی، اتهام جاسوسی او را تکرار کرده است.

از: بی بی سی


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.