مسعود میرکاظمی: بابک زنجانی ۲.۸ میلیارد دلار فراورده نفتی گرفته و پولش را نداده

سه شنبه, 29ام مرداد, 1392
اندازه قلم متن

naft

بعد از برخی انتقادات از مسعود میرکاظمی بابت قطع کردن سوآپ نفت در دوره وزارتش، وی ضمن دفاع از این اقدام خود، یک چهره مشهور (ب-ز) را متهم کرد که ۲.۸ میلیارد دلار فراورده نفتی تحویل گرفته و پولش را نداده است.

رییس کمیسیون انرژی مجلس با تاکید بر اینکه عده ای به دلیل منافع شخصی به اسم سوآپ، فروش قطعی فرآورده نفت انجام می دادند، گفت: نتیجه تحقیق و تفحص از خروج ۲.۸ میلیارد دلار فرآورده نفتی از کشور هفته آینده در صحن علنی مجلس قرائت خواهد شد.

مسعود میرکاظمی در گفت و گو با خانه ملت، درباره درخواست غرامت ۹۷ میلیون دلاری شرکت کاسپین اویل به دلیل توقف سوآپ نفتی، گفت: وقتی من وارد وزارت نفت شدم دیدم که مدیر عامل وقت شرکت ملی نفت آن موقع کاهش تکلیفی تولید نفت را به زیر مجموعه اش اعلام کرده است یعنی ۳۰۰ هزار بشکه تولید را کاهش دهند که پرسیدم چرا کاهش دادید مگر مشکل تولید است گفتند نه، مشکل فروش است اما بعد که بررسی کردم دیدم ۱۵۰ هزار بشکه نفت را شرکتهای اروپایی در شمال کشور (اروپایی ها در شمال کشور ما سرمایه گذاری کردند) به یک شرکت می فروختند که این سوآپ نبود بلکه خرید قطعی نفت بود و آنها عوام فریبی می کردند.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در مجلس شورای اسلامی افزود: کشوری که سوآپ می کند باید در نکا که تحویل می دهد معادل محموله را در خاک تحویل بگیرد و جزو سهم ایران هم محسوب نشود اما متاسفانه آنجا سند قطعی می خورد و در جنوب هم شرکتهای اروپایی نمی آمدند تحویل بگیرند و در واقع آنچه که اتفاق می افتاد از دست دادن بازار نفت خودمان بود که منجر به کاهش تکلیفی نفت شده بود.

وی با بیان اینکه کاهش تولید خسارت سنگینی به کشور وارد کرد، گفت: شرکت ملی نفت بر اساس محاسباتی که انجام داده بود می گفت درعملیات سوآپ ۲۰ سنت در هر بشکه برای ما می ماند در حالی که باید بین ۵ تا ۷ دلار هزینه سوآپ برای هربشکه پرداخت می کردند البته این ۲۰ سنت هم گم می شد و این نشان می داد واسطه هایی هستند که آن عدد را برای خود بر می دارند، یعنی برای عده ای نفعی داشت که نمی خواستند از دست بدهند.

میرکاظمی با بیان اینکه خسارت کاهش تولید از خسارت توقف شبه سوآپ بیشتر بود، گفت: درآن زمان جلسات زیادی برگزار شد که نتیجه آن این شد که به شرکت اروپایی اعلام کنیم نفت را در خاک تحویل بگیرید و اگر نپذیرفتند ۵ دلار را حداقل پرداخت کنند و اگرباز قبول نکردند طبق قرارداد به شرکتهای مربوطه اخطار داده شود که یا شرایط ما را بپذیرند یا قطع می کنیم که تا اینجای کارقانونی است.

به گفته وی ، متاسفانه به دلیل منفعت شخصی که این سوآپ برای عده ای داشت درنامه غیر حقوقی به آن شرکت اعلام شدکه به دستور وزیر نفت داریم قطع می کنیم و دراین شیوه بیان کاملا مشخص بود که خودشان تمایلی ندارند که قطع شود.

رییس کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه به دلیل خسارتی که به کشور وارد می شد جلسات زیادی برگزار شد و کار پی گیری و نهایتا طبق قرارداد اخطارها داده شد، افزود: جشن ساز مدیر عامل وقت شرکت ملی نفت دستور کاهش تکلیفی نفت را به شرکتهای تحت پوشش داد من که وزیر شدم نپذیرفتم و دستور افزایش تولید را دادم و سپس طبق قرارداد به شرکتهای اروپایی اخطار های قانونی داده شد.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در مجلس گفت: سوآپ به معنای واقعی کار منطقی و اصولی است که من به شرکت ملی نفت ابلاغ کرده بودم تا سقف ۵۰۰ هزار بشکه سوآپ را به معنای واقعی انجام دهند.

وی افزود: متاسفانه منفعت شخصی برخی از افراد باعث شده که به این موضوع در رسانه ها به صورت یک طرفه دامن زده شود تا بتوانند دوباره برگردانند.

میرکاظمی گفت:بیش از ۱۰ جلسه در وزارت نفت آن موقع گذاشته شد که صورت جلساتش مشخص است، در آنجا تصمیم گیری شد که انجام آن شبه سوآپها به صلاح نیست و سوآپ های انجام شده مشکوک بود چراکه سهم ایران پرداخت نمی شد و منجر به کاهش تولید شده بود.

رییس کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه باید کسانی که از این شبه سوآپ ها نفع شخصی می بردند را محاکمه کرد، گفت: متاسفانه با کاری که انجام می شد روزی ۱۲۰ میلیون دلار خسارت به کشور وارد می شد.

به گفته نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در مجلس کسانی که در این شبه سوآپ بودند امروز نگران تحقیق و تفحص از تخلف بزرگتری هستند که کمیسیون انرژی از آن تحقیق و تفحص می کند.

وی افزود: فردی به نام ب ـ ز که ۲.۸ میلیارد دلار میعانات و فراورده ایران را با تبانی شرکت نیکو در داخل از کشور خارج کرده و پولش را برنگردانده است.

میرکاظمی گفت: نتیجه تحقیق و تفحص از خروج ۲.۸ میلیارد دلار فرآورده نفتی از کشورهفته آینده به صحن ارسال می شود.

رییس کمیسیون انرژی مجلس افزود: همان افرادی که در شبه سوآپ بودند از این تحقیق ناراحتند اما ما با جدیت این مساله را دنبال می کنیم تا شفاف شود تا سیاه نمایی نشود

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در مجلس با بیان اینکه کمیسیون به این رسیده که تبانی فردی با یک شرکتی وجود دارد، افزود: کمیسیون گزارشهای مختلفی از دیوان محاسبات و شرکت ملی نفت ، وزارت اطلاعات، دیوان محاسبات و سازمان بازرسی گرفته است که که جمع بندی آن هفته بعد اعلام می شود.

وی افزود: در مدت تحقیق و تفحص فشار بر این بود که پول برگردد که بر اساس اطلاعات غیر رسمی تاکنون برنگشته است که اگر این صحت داشته باشد پرونده تحقیق و تفحص به قوه قضاییه ارسال می شود.

رییس کمیسیون انرژی مجلس گفت: درباره توتال و کرسنت هم مصاحبه مطبوعاتی برگزار می کنم چراکه صحبتهای انجام شده در صحن کامل نبود و با کم صداقتی مطرح شد.

گفتنی است شرکت کاسپین اویل که تا سال ۲۰۱۴ برای سوآپ ۳ هزار بشکه در روز با شرکت نیکو ایران قرارداد دارد به دادگاه دیوان داوری رفته و از ایران تقاضای ۹۷ میلیون دلار خسارت کرده است.

از روزی که وزیر نفت سابق نفت در حاشیه نشست مشترک با اعضای کمیسیون انرژی مجلس انتقادها درباره سوآپ را بی اساس دانست کمی بیش از دوسال می گذرد حالا یکی از طرفهای قرارداد سوآپ ایران را به دیوان داوری کشانده و تقاضای ۹۷ میلیون دلار خسارت کرده است.
از: آینده آنلاین


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.