برق، آب و گاز گران شد

سه شنبه, 13ام اسفند, 1392
اندازه قلم متن

gerani

پس از اعلام خبر گرانی ۲۵ درصدی برق توسط حمید چیت چیان، وزیر نیرو در روزهای پایانی آخر سال قیمت فروش آب هم بی سر و صدا ۲۰ درصد افزایش یافت. علیرضا دایمی، معاون وزیر نیرو با تایید افزایش ۲۰ درصدی قیمت آب بر اساس مصوبه دولت، تاکید کرد این وزارتخانه برای افزایش مجدد قیمت آب در سال آینده ندارد!

معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی وزارت تصریح کرد: قیمت آب امسال ۲۰ درصد براساس مصوبه دولت و به استناد قانون افزایش پیدا کرده است. وی در پاسخ به این پرسش که آیا در سال ۹۳ نیز قیمت آب افزایش پیدا می کند؟ گفت: در حال حاضر صحبتی از افزایش قیمت آب در سال ۹۳ نیست و پیش بینی ما این است که با همین رقم بیان شده کارها را پیش ببریم. افزایش قیمت آب در برنامه های دولت برای فاز دوم هدفمندی قرار ندارد و به همین دلیل دولت پیش از اجرای فاز دوم این قانون، افزایش قیمت آب را ابلاغ کرده است. درحالی که معاون اول رییس جمهور مصوبه افزایش ۲۰ درصدی قیمت آب از ابتدای ماه بهمن را ابلاغ کرده است، مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور می گوید تعرفه های جدید آب هنوز از سوی وزارت نیرو به این شرکت ابلاغ نشده است

براساس مصوبه یی که تاریخ ششم اسفندماه سال جاری به امضای معاون اول رییس جمهور رسیده است، قیمت آب شهری و روستایی ۲۰ درصد افزایش می یابد، اما شرکت آبفای کشور که متصدی صدور قبوض آب است می گوید جزییات تعرفه های جدید هنوز از سوی وزارت نیرو ابلاغ نشده است. حمیدرضا جانباز، مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور در این خصوص گفت: وزارت نیرو سناریوهای مختلفی را درخصوص قیمت آب به دولت داده بود و برای اعمال تعرفه های جدید، باید جزییات قیمت جدید آب در پله های مختلف مصرف و در بخش های شهری و روستایی به آبفا ابلاغ شود که هنوز این اتفاق نیفتاده است. براساس بخشنامه یی که به امضای معاون اول رییس جمهور رسیده است، افزایش ۲۰ درصدی نرخ تعرفه های آب شهری و روستایی و خدمات دفع فاضلاب و اعمال آن از اول بهمن ماه امسال برای اجرا به وزارت نیرو و معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری ابلاغ شده است. در روزهای گذشته، پس از انتشار ناگهانی مصوبه دولت برای افزایش قیمت برق، وزیر نیرو رشد ۲۵ درصدی تعرفه های برق را تایید کرد.

دولت پیش تر قیمت متوسط آب خانگی در بخش شهری را ۲۵۰ تومان اعلام کرده بود که اکنون با احتساب رشد ۲۰ درصدی قیمت به ۳۰۰ تومان می رسد. همچنین متوسط قیمت خانگی آب در بخش روستایی در هر لیتر ۹۵ تومان اعلام شده بود که اکنون به ۱۱۴ تومان در هر لیتر افزایش پیدا می کند. با افزایش ؟درصدی متوسط قیمت برق از ؟تومان به ؟تومان در مصارف خانگی بر اساس مصوبه جدید دولت، هزینه خانوارها برای قبوض برق از ؟تومان تا ؟تومان در ؟پلکان افزایش خواهد یافت. افزایش ۲۴ درصدی نرخ برق در بخش خانگی که در قبوض جدید این دوره اعمال خواهد شد، نگرانی هایی را در مورد افزایش زیاد قبوض برق در بین اقشار جامعه در پی داشته است. برای شفاف تر شدن نتایج اعمال این مصوبه جدید دولت، میزان مصرف در کشور و میزان تغییر در صورتحساب هر مشترک بر اساس افزایش ۲۴ درصدی تعرفه ها که به صورت شناور و متغیر در پله های مختلف مصرف لحاظ شده، شناسایی شده است

در عین حال، پیش از این گرانی بنزین از اول اسفندماه هم اطلاع رسانی شده بود اما ناگهان به ابتدای سال ۹۳ به تعویق افتاد. علی طیب نیا، وزیر امور اقتصادی و دارایی گفته است: فاز دوم هدفمندی یارانه ها از فروردین یا اردیبهشت سال آینده اجرایی خواهد شد.

اما این سخنان آقای وزیر با تایید گرانی قیمت آب و برق متناقض به نظر می رسند. این در حالی است که مسعود نیلی، مشاور اقتصادی رییس جمهور با بیان اینکه فاز دوم هدفمندی یارانه ها با شیب کند اجرا می شود، اعلام کرده است: قرار نیست قیمت حامل های انرژی به صورت یکجا و همزمان افزایش یابد. این اظهارات نیلی نشان می دهد قیمت حامل های انرژی نوبت به نوبت در حال افزایش است.

به عبارت دیگر، در ابتدا برق ۲۴ درصد گران شد، حالاقیمت آب ۲۰ درصد افزایش یافته و بعد احتمالاقرار است بنزین یا سایر حامل ها گران شود. این همه در حالی است که خبرها حکایت از احتمال گران شدن قیمت گاز دارد. روز گذشته مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران گفت که هنوز مصوبه یی برای افزایش قیمت گاز از سوی دولت ابلاغ نشده اما امکان افزایش قیمت گاز در سال جاری وجود دارد. حمیدرضا عراقی اظهار داشت: تا این لحظه هیچ مصوبه یی مبنی بر افزایش نرخ تعرفه گاز مصرفی از سوی دولت به شرکت ملی گاز ایران ابلاغ نشده است. وی افزود: طبیعتا ممکن است دولت از مجوزی که مجلس در قالب بودجه سال ۹۲ برای افزایش نرخ حامل های انرژی در سال جاری داده استفاده کند و تعرفه گاز را افزایش دهد. مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران با بیان اینکه امکان افزایش قیمت گاز در سال جاری وجود دارد، گفت: هر زمان که مصوبه افزایش نرخ تعرفه ها به شرکت ملی گاز ایران ابلاغ شود، جزییات آن را به اطلاع مردم خواهیم رساند.
از: اعتماد


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.