شوک نفتی به دولت روحانی

پنجشنبه, 8ام آبان, 1393
اندازه قلم متن

dollar

هشدار روحانی به کاهش ۳۰ درصدی درآمدهای نفتی

سخنان رئیس جمهور درحالی عنوان شده است که مسئولان طی هفته‌های گذشته که روند نزولی قیمت نفت ادامه داشته است با پیش گرفتن سیاست سکوت سعی کرده‌اند تا اقتصاد کشور را از واکنش‌های روانی به دور نگه دارند، اما این اظهارات صریح رییس دولت، نشان از چالش بزرگ دولت در خصوص کاهش درآمدهای ارزی کشور دارد.

اقتصاد ایران آنلاین: حسن روحانی، رییس جمهوری روز گذشته حین سخنرانی دفاعی از وزیر علوم پیشنهادی به مجلس شورای اسلامی، خبری داد که مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفته: خبری که بسیاری از رسانه‌ها از زمان روند نزولی بهای نفت در انتظار دریافت آن بودند. روحانی حین سخنرانی گریزی به تحولات جهانی بازار نفت داشت و گفت که درآمد نفتی دولت حدود ۳۰ درصد کاهش یافته است. این نخستین مرتبه است که بعد از روند نزولی بهای نفت، یک مقام دولتی از میزان کاهش درآمدهای نفتی کشور خبر می‌دهد.

به گزارش اعتماد، رئیس جمهور ادامه داد: «ما باید با شرایط جدید و وضع اقتصادی جهانی که البته همیشه در موضوع نفت، اقتصاد تنها حاکم نبوده و معمولاسیاست و توطئه‌های جهانی هم نقش بسزایی داشته و دارد، کنار بیاییم‌». خبر رئیس جمهور در خصوص کاهش درآمدهای نفتی ایران در حالی عنوان می‌شود که وی اشاره صریحی به زمان کاهش درآمدهای نفتی ایران نکرده است و مشخص نیست که منظور رئیس جمهور از کاهش ۳۰ درصدی درآمدهای نفتی ایران به کل درآمدهای نفتی کشور از ابتدای سال جاری تاکنون و مقایسه آن با مدت مشابه سال گذشته است، یا اینکه بازه زمانی مورد نظر رئیس جمهور به هفته‌های اخیر باز می‌گردد که بازارجهانی نفت شاهد تلاطم و تداوم روند کاهشی قیمت نفت بوده است.

از سوی دیگر، سخنان رئیس جمهور درحالی عنوان شده است که مسئولان طی هفته‌های گذشته که روند نزولی قیمت نفت ادامه داشته است با پیش گرفتن سیاست سکوت سعی کرده‌اند تا اقتصاد کشور را از واکنش‌های روانی به دور نگه دارند، اما این اظهارات صریح رییس دولت، نشان از چالش بزرگ دولت در خصوص کاهش درآمدهای ارزی کشور دارد: مساله‌‌ای که به سرعت خود را در بودجه سال جاری نشان خواهد داد. کار‌شناسان بازار نفت خبر می‌دهند که از زمان شروع روند نزولی قیمت نفت، تاکنون حدود ۲۵ درصد از قیمت نفت کاسته شده است.

از ابتدای سال جاری و در ادامه روند مذاکرات ایران با کشورهای غربی برای لغو تحریم‌های نفتی، این امیدواری در محافل تصمیم گیری وجود داشته است که در پایان سال جاری درآمدهای نفتی ایران به سطحی افزایش یابد که باعث افزایش رشد اقتصادی کشور بشود. به تعبیر اقتصاددانان نزدیک به دولت، برنامه ریزان تلاش داشته‌اند با افزایش درآمدهای دولت از محل نفت، از ضرب کاهش ارزش افزوده سایر بخش‌های اقتصادی نظیر بخش مسکن درتولید ناخالص داخلی کاسته شود. حال این اظهارات رییس جمهور درخصوص ضرورت عادت پذیری اقتصاد با درآمدهای نفتی پایین نشان می‌دهد که دولت با چالش اقتصادی جدیدی از جمله کسری مشهود در بودجه سال جاری و رویکردهای انقباضی که مغایر با سیاست‌های رشد اقتصادی تعبیر می‌شود، روبه رو است.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.