خیابان مصدّق در قاهره

چهارشنبه, 11ام شهریور, 1394
اندازه قلم متن

mossadegh

چون من در مورد احساسات ضدّ ایرانىِ عبدالناصر خونده بودم در حقیقت به این مطلب شک کردم و رفتم روى نقشه ى گوگل ببینم همچین خیابانى هست یا نه. و کشف کردم که نه تنها خیابان مصدّق دارن بلکه در جنوبش و به موازاتش خیابان ایران هم دارن.

«جمال عبدالناصر رهبر فقید مصر در اولین صفحه کتاب خود بنام بریدن دم شیر کتابش را با جمله زیبایى شروع میکند این جمله خطاب به آنتونى أیدن نخست وزیر وقت انگلیس بیان میگردد، عبدالناصر وقتى که کانال سویز را ملى میکند سه کشور انگلیس، فرانسه و اسرائیل به مصر حمله نظامى مى کنند این حمله در سال ١٩۵۶ با مقاومت شدید ملت مصر و ساکنان پورت سعید باشکست مواجه میشود با میانجیگرى أمریکا و سازمان ملل کنفرانس صلح در یالتا برگزار مى شود این جمله خطاب عبدالناصر به أیدن در جواب گفته وى بوده که : سروان ناصر میدانى که انگلستان شیر است با دم شیر بازى نکن.»

ناصر در جواب أیدن این جمله را مى گوید که در اولین صفحه کتاب وى بنام بریدن دم شیر چاپ شده است در اینجا عین این جمله را براى شما می آورم :

“به آنتونى أیدن گفتم:

کدام شیر ؟! با ملى کردن کانال سویز ، من دم این شیر انگلیس را بریدم و وقتى درحال بریدن دمش بودم هیچ تکانى نمیخورد ! نگاهش که کردم دیدم این شیر مرده است، استاد بزرگ من دکتر محمد مصدق با ملى کردن نفت ایران چند سال قبل این شیر را کشته و دندانهایش را هم کشیده بود و من فقط دم یک شیر مرده بى دندان را بریدم.”

>>> براى تجلیل از کار ملى کردن کانال سویز و رهبر ملى کردن نفت ایران مرحوم دکتر مصدق یکى از بزرگترین خیابانهاى قاهره بنام آن فقید نامگذارى شد بیش از ۶٠ سال است که هیچکس نتوانست نام این خیابان را عوض کند و هنوز نام مصدق زینت بخش زیباترین خیابان قاهره است.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

۳ نظر

  1. با سلام، ملی کردن کانال سوئز تنها کار حسابی ناصر بود ولی با غره شدن به خود، دیکتاتوری نظامی را بر مصر حاکم کرد و با بازیچه شدن برای غرب (انگلیس و امریکا و بقیه، که او را پر باد غررو کردند، به اسراییل حمله کرد و همه ی بدبختی های امروز مصر و سوریه و فلسطین نتیجه ی همین حمله است. ریاست جمهوری مادام العمر را هم همین افسر به قول شما قهرمان و به واقع، احمدی نژاد اعراب پایه گذاری کرد. او یک شارلاتان بود که اعراب را به خاک سیاه نشاند و هنوز هم اعراب به دنبال او میگردند و این نشان می دهد که این قوم چقدر از تاریخ درس نمی گیرد. در ضمن فقط یک نا آگاه به سیاست غرب و دهن گشادی مثل ناصر که می تواند این داستان های خیالی را از خود برای استحمار مردم بسازد نشان می دهد که غرب که فعلن کل دنیا را زیر تسلط خود دارد و برای مردم خاور میانه فقط اسلام را گذاشته است و تقوییت می هم می کند نمی تواند شخصیت سیاسی ای با روحیات خود ستای این چنینی داشته باشد که از این جملات ایرانی-عربی بگوید. آنها اهل فکرند نه اهل شعار. مصدق خیلی کارها را به امثال ناصر آموخت ولی بدون شک هیچکدام از آنها روح دموکراسی خواهی و شعور سیاسی این مرد بزرگ نبود. مقایسه ی او با ناصر مثل مقایسه حافظ با شاه شجاع است که خود هم شاعر بود. فقط زمانی که اعراب از شارلاتانیسم امثال ناصر رها شوند، می توانند بهاری عربی داشته باشند وگرنه بهارشان همان اسلامی خواهد بود که منطقه را به آتش کشیده است و تازه حالا اول کار است. باشد تا صبح دولتشان بدمد.

  2. با درود،
    قشنگ بود. من جستجو کردم که کتاب رو پیدا کنم، نویسندش محمد هیکل هست. لطفا متن همین به جمله به انگلیسی که تو کتاب هست رو داخل پرانتز بزارید خیلی بهتر میشه به عنوان مرجع.

  3. غلام عسگری بختیاری

    درود به روان ان رهبران وطنپرست ومدافع منافع ملتهای خود.اما انچه باعث تاثروتاسف است نسلهای پس ازان بزرگواران متوجه نبودند این شیرمرده ازخود توله هایی برجای گذاشته که درسالهای بعد با درنده خویی درفکرانتقام به حیل وترفند های دیگرمتوسل شدند وبا پرورش قشرلمپن ومفتخورومصلحتگرا پدیده شوم ملاتاریسم وطالبانیسم وتروریسم را درمنطقه پدید اوردند وبا برهم زدن تمامی زیرساختهای فرهنگی ومدنی وتمدنی واخلاقی ومسلط کردن ضدارزشها برارزشها برمواضع مادی واستراتژیکی خود درمنطقه خاورمیانه وشما افریقا تحکیم بخشیدند ونتیجه ان انتقام را امروزشاهد هستیم.امیداست پیروان ورهروان ان انسانهای بزرگواربتوانند با همت والا وپیوند اراده ها با طرحی نو ازادامه خسارتهای تحمیل شده جلوگیری کنند.روانشان شاد ویادشان گرامی باد.متحد وپیروزباشید.