فرمانده ارشد سپاه: از حشدالشعبی نباید ترسید از بیگانگان باید بترسیم

چهارشنبه, 4ام اردیبهشت, 1398
اندازه قلم متن

علیرضا تنگسیری، فرمانده نیروی دریایی سپاه، گفت: «۸ فروند شناور از سوی حشد الشعبی [بسیج مردمی عراق] در امدادرسانی‌ها به کمک ما ارسال شد.»

او افزود: «فرماندهان نیروهای حشد الشعبی در زمان جنگ تحمیلی در کنار ما و مقابل نیروهای بعثی جنگیدند. در امدادرسانی به سیل‌زده‌های استان خوزستان نیروهای حشدالشعبی نقش قابل توجهی داشتند و شناورهای آنان نیز قابل و کارآمد بود »

با بالا گرفتن انتقادها به استقرار این گروه‌های مسلح خارجی در خاک ایران، روز یک‌شنبه حسین نقوی حسینی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، نیز در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا در مقام دفاع از حضور حشد الشعبی در ایران برآمد و گفت: «زمانی به عراق کمک کردیم و امروز متقابلاً به ما کمک می‌کنند.»

این سخن وی در حالی بیان می‌شود که هنوز گزارشی از موافقت دولت عراق با اعزام شبه‌نظامیان مختلف این کشور به ایران مخابره نشده و خبری نیز از انجام این کار از طریق مجاری رسمی و دولتی دو کشور شنیده نشده است.

حسین نقوی حسینی در ادامه نیز گفت: «عراق کشور همسایه ماست باید از حضور آمریکایی‌ها، فرانسوی‌ها و اروپایی‌ها ترسید نه عراقی‌ها که برای کمک می‌آیند.»

در روزهای اخیر عبدالکریم حسین‌زاده، نماینده مجلس از نقده و نایب رئیس فراکسیون امید گفته بود که حضور نیروهای خارجی بدون مجوز دولت و مجلس نادیده گرفتن قانون اساسی است.

بهرام پارسایی، نماینده شیراز و عضو فراکسیون امید، نیز گفته است، حضور نیروهای نظامی خارجی بدون رعایت قانون اساسی حتی برای امداد رسانی «قابل قبول نیست.»

سعدالله زارعی، یک کارشناس سیاسی نزدیک به سپاه پاسداران نیز  در گفتگو با خبرگزاری دانشجو، در خصوص ورود نیرو‌های مردمی حشدالشعبی عراق به ایران گفت : متاسفانه برخی ابهام افکنی‌ها با محوریت اینکه نیرو‌های حشدالشعبی به ایران آمدند تا کار نظامی- امنیتی در ایران انجام دهن،مطرح می شود، این در حالی است که همه می‌دانند این ایران بود که برای حل مسائل امنیتی به عراق رفته بود.

غلامرضا شریعتی  استاندار خورستان نیز درباره علت حضور نیروهای حشدالشعبی در مناطق سیل زده خوزستان گفت: از آنجا که آب درخوزستان به صورت بطئی خارج می شود و زمین مسطح است، شهرهای زیادی درگیر سیل هستند. از این رو ما نیاز به ماشین آلات داشته و این موضوع را نیز از قبل اعلام کردیم. از همین رو، برادران عراقی ما یکسری ماشین آلات نظیر بیل مکانیکی، کمپرسی و آمبولانس آوردند. آنها حتی بیمارستان صحرایی نیز آورده بودند که به آنها گفتم به بیمارستان صحرایی نیاز نداریم، همچنین گفتم که به این تعداد آمبولانس احتیاج نداریم و لذا تعدادی از آنها را برگرداندند.

وی افزود: به آنها گفته بودیم که ۳۰ بیل مکانیکی نیاز داریم اما آنها ۲۰ دستگاه آوردند و منتظر هستیم که ۱۰ دستگاه دیگر نیز بیاورند. آنها همچنین کمپرسی و لودر آوردند تا سیل بند زده و راه ها را ایجاد و روستاها را نجات دهند. تنها علت حضور این نیروها همین موضوع بوده و دلیل دیگری در کار نیست. از سوی دیگر، اخیراً عکسی در فضای مجازی از حضور حشدالشعبی در ستاد مدیریت بحران منتشر شده که مربوط به جلسه مدیریت بحران نیست. برادران عراقی در هیچکدام از جلسات مدیریت بحران چه در استان چه شهرستان ها شرکت نکرده اند.

استاندار خوزستان گفت: باید از همه کشورهایی که به ما کمک کردند؛ از عراق، کویت، پاکستان، آلمان و … تشکر کنیم. حشدالشعبی نیز از کشور عراق برای کمک به سیل زدگان امکانات آورده است.

استاندار خوزستان در پاسخ به این سوال که گفته می شود نیروهای انسانی عراق به کشور آمدند درحالی که ما کمبود نیروی انسانی نداریم، گفت: این حرف بسیار درستی است که خود به اندازه کافی نیروی انسانی داریم ، هیچ نیروی انسانی ای به کشور نیامده، بلکه مسئولین نیروهای عراقی به همراه ماشین آلات خود به کشور آمده. مسلماً راننده بیل مکانیکی از خود این نیروها بودند. ماشین آلات نیروهای عراقی، قیمتی بوده و آنها این حق را دارند که این ماشین آلات را به تنهایی دست ما ندهند. بنابراین راننده خود را دارند و مسئولی برای هندل کردن آنها وجود دارد.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.