رضا علیجانی: سخت‌ترین کار روحانی در زمینه سیاست داخلی و حقوق بشر است

چهارشنبه, 23ام مرداد, 1392
اندازه قلم متن

alijani
رضا علیجانی معتقد است اکثریت اعضای کابینه روحانی خواهند توانست از مجلس رای اعتماد بگیرند. وی در عین حال تاکید می‌کند که سخت‌ترین کار روحانی نه در حوزه سیاست خارجی که در زمینه داخلی و وضعیت حقوق بشر است.

دو روز پیاپی است که نمایندگان مجلس در حال بررسی صلاحیت اعضای پیشنهادی کابینه دولت حسن روحانی هستند. این در حالی است که برخی گمانه‌زنی‌ها پیش از این حاکی از آن بود که رایزنی‌هایی صورت گرفته تا کل کابینه از مجلس رای اعتماد بگیرند.

رضا علیجانی فعال سیاسی مقیم پاریس، طول کشیدن بررسی صلاحیت اعضای کابینه را روالی عادی می‌داند و معتقد است حتی اگر توافقی هم صورت گرفته باشد، بایستی تشریفات و ضوابط اداری رعایت شود.

این فعال ملی مذهبی می‌گوید در حال حاضر جریان راست موسوم به اصولگرا متشتت‌تر از آن است که یک مرکز فرماندهی واحد داشته باشد و بتواند با حسن روحانی به توافق برسد.

علیجانی که تمامی مذاکرات مجلس درباره بررسی صلاحیت اعضای کابینه جدید را پیگیری کرده، درباره نظرات گوناگون نمایندگان به دویچه‌وله می‌گوید: «طبیعی‌ست در رابطه با سیاست خارجی و اقتصاد، کل نظام درگیر است، به‌علت مشکلاتی که کشور و مردم دارند و خطرات امنیتی که کل سیستم را تهدید می‌کند. بنابراین در رابطه با امور بین‌الملل و دیپلماتیک و در رابطه با اقتصاد تشتت کمتر است و هر چه قدر به سمت مسائل فرهنگی و به‌ویژه مسائل سیاست داخلی می‌رسیم این اختلافات بیشتر است و می‌بینیم وزرایی که با آموزش و پرورش، با مسائل سیاسی کشور، با آموزش عالی و احیاناً با وزارت ارشاد سروکار دارند، در ارتباط با این‌ها مسائل بیشتری مطرح می‌شود».

رضا علیجانی معتقد است محمدعلی نجفی وزیر پیشنهادی برای وزارت آموزش و پرورش که بیشترین مخالفتها از سوی نمایندگان مجلس با او شده بود، با سخنرانی خود در مجلس و موضع‌گیری‌اش در مورد جریان جنبش سبز خواهد توانست رای اعتماد مجلس را به دست آورد.

نجفی که از اعضای ستاد انتخاباتی میر حسین موسوی در انتخابات سال ۱۳۸۸ بود، از جریان جنبش سبز با نام “فتنه” یاد و تاکید کرد که در هیچ یک از راهپیمایی‌های این حرکت حضور نداشته است. وی عملکرد خود در انتخابات ۸۸ را از سر دلسوزی برای نظام دانست.

علیجانی احتمال تایید صلاحیت محمد جواد ظریف برای پست وزارت امور خارجه را نیز بالا دانسته و می‌گوید: «گمان می‌کنم آقای ظریف جزو دو سه وزیری باشد که رأی بالایی خواهد آورد. وی تأیید تلویحی رهبر جمهوری اسلامی را هم دارد و نوع دفاعیاتش هم با ادبیات حاکم بر مجلس تشابه داشت. او در صحبت‌های خود ابراز وفاداری به سیاست‌های نظام کرد و تاکید کرد که سیاست خارجی اساساً دست رهبری‌ست. به نظر من نوع برخورد دیپلماتیک این دیپلمات امکان رأی‌آوریش را بالاتر برد».

تمامی وزیران پیشنهادی که به نوعی از اردوی اصلاح‌طلبان به شمار می‌آیند، در دو جلسه بررسی صلاحیتشان در مجلس، سعی داشتند با جریان جنبش سبز مرزبندی داشته باشند.

رضا علیجانی معتقد است سایه جنبش سبز بر سر موضوع معرفی کابینه روحانی، سایه‌ای سنگین است. این فعال سیاسی در عین حال تاکید می‌کند: «فتنه، به تعبیر اینها، اسم رمز و اسم مستعار آزادی بیان، آزادی تجمعات و حق اعتراض است و این نشان می‌دهد که مجلس و گفتمان غالب بر آن چه قدر با مسئله‌ی آزادی‌ها و فصل سوم قانون اساسی جمهوری اسلامی مشکل دارد. به نظر من آقای روحانی به ترتیب در سیاست خارجی، بعد اقتصاد، بعد فرهنگ و در نهایت و در پایین‌ترین مرتبه در سیاست داخلی‌اش می‌تواند به وعده‌هایش عمل کند و سخت‌ترین مسیر را خود ایشان و وزرایش در رابطه با سیاست داخلی و مسئله‌ی دموکراسی و حقوق بشر و آزادی بیان و حقوق شهروندی مردم ایران خواهد داشت».
از: دویچه وله


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.