چهار زن و یک باشگاه فوتسال زنان ایران در لیست بهترین‌های جهان

دوشنبه, 20ام دی, 1400
اندازه قلم متن

فرزانه توسلی، ملقب به عقاب آسیا

سحر رضایی،شهروند خبرنگار

«فوتسال پلنت» یک سایت معتبر جهانی است که هر ساله از سال ۲۰۰۰ میلادی در بخش مردان و کمی بعد از آن در بخش زنان برترین‌های بخش‌های مختلف فوتسال جهان را در پایان هر سال معرفی می‌کند. 

این سایت نامزدهای برترین‌های فوتسال جهان در سال ۲۰۲۱ را معرفی کرد که نام ۴ زن ایرانی و یک باشگاه فوتبال زنان ایران میان کاندیداهایش دیده می‌شود. این افتخاری فراموش‌نشدنی برای ورزش زنان ایران خواهد بود.

گلاره ناظمی آشناترین نام در داوری

«گلاره ناظمی دیلمانی» را حالا دیگر همه جامعه ورزش ایران می‌شناسند. او در تمام سطوح مختلف داوری قضاوت کرده و هیچ قله‌ای در این حرفه وجود ندارد که فتح نکرده باشد.

در حالی که در ایران، امکان قضاوت بازی‌های استانی مردان هم برای داوران زن وجود ندارد، او فینال جام جهانی مردان را قضاوت کرد.

گلاره ناظمی از سال ۲۰۱۳ رسماً وارد قضاوت در فوتسال شده است. یک سال بعد در لیست داوران بین‌المللی فوتسال قرار گرفت و تاکنون پای ثابت این لیست است و حالا با قرار گرفتن نامش در لیست فوتسال پلنت، برای چهارمین سال پیاپی در لیست ۱۰ داور برتر فوتسال جهان قرار گرفته است.

  کارنامه داوری گلاره ناظمی:

– قضاوت در لیگ برتر فوتسال و فوتبال زنان ایران

– جنوب شرق آسیا در سال ۲۰۰۱

– فینال فوتسال دختران در المپیک جوانان ۲۰۱۸

– فوتسال زنان بازی‌های آسیایی داخل سالن و هنرهای رزمی ۲۰۱۷

– فوتسال دانشجویان مردان

– فوتسال مردان جام باشگاه‌های جهان ۲۰۱۹ در تایلند

– اولین دوره جام ملت‌های فوتسال زنان اروپا در سال ۲۰۱۹ – پرتغال

–  انتخابی جام جهانی فوتسال۲۰۲۱ مردان در قاره آسیا

– قضاوت در جام جهانی فوتسال مردان ۲۰۲۱ لیتوانی

پالایش نفت آبادان ۴ ثانیه دراماتیک تا قرار گرفتن در لیست جهانی

این برای دومین سال است که کاندیداهای کسب عنوان «بهترین باشگاه فوتسال زنان» هم به لیست بهترین‌ها راه یافته‌اند.

سال گذشته برای اولین باشگاه مس رفسنجان در لیست ده باشگاه فوتسال برتر زنان قرار گرفت و امسال هم پالایش نفت آبادان. هر دو این تیم‌ها فصل پیش و همین‌طور در این فصل قهرمان لیگ برتر فوتسال زنان شده‌اند.

داستان قهرمانی این تیم بسیار دراماتیک بود. ابتدای فصل کسی گمان نمی‌کرد این تیم به مقام قهرمانی برسد. در آخرین روز مسابقات، در صورتی پالایش به قهرمانی می‌رسید که سایپا تهران شکست بخورد و پالایش نفت آبادان پیروز شود. سایپا، تیم بسیار آماده و کم‌نوسان لیگ، در اتفاقی عجیب در اهواز به تیم «ملی حفاری» باخت و پالایش نفت آبادان هم در چهار ثانیه مانده به سوت پایان، توانست گل پیروزی و قهرمانی را به تیم مشهد بزند و جام قهرمانی را بالای سر ببرد.

فرزانه توسلی، ملقب به عقاب آسیا

نام دروازه‌بان شماره یک فوتسال زنان ایران برای چهارمین بار در لیست ده نفره فوتسال پلنت قرار گرفت و این در نوع خود یک رکورد محسوب می‌شود.

«فرزانه توسلی» ۳۴ سال دارد؛ اما عملکرد درخشانش در درون دروازه توجه شما را از سن او منحرف می‌کند. او فصل گذشته دو گل به ثمر رساند و هفت پاس گل داد؛ آماری که برای یک دروازه‌بان فوق‌العاده به نظر می‌رسد. او فصل گذشته با سایپا تهران نایب قهرمان لیگ برتر فوتسال شد‌.

سهیلا ملمولی، ستاره‌ای پنهان پشت نام‌های بزرگ

«سهیلا ملمولی» بازیکن اهل ایذه‌‌ تیم «پالایش نفت» آبادان متولد سال ۱۳۶۴ است. او از سال ۱۳۷۹ از کوچه پس‌کوچه‌های ایذه وارد تیم کوچک شهرش شد و خیلی زود استعدادش برای تیم‌ ملی کشف شد. بر کسی پوشیده نیست قهرمانی فصل پیش تیم پالایش نفت آبادان با کمک نبوغ سهیلا ملمولی میسر شد.

او سال‌ها در بالاترین سطح حرفه‌ای و آمادگی بود اما زیر نام‌های بزرگی چون فرشته کریمی، سارا شیربیگی، نسیمه غلامی و بسیاری از نابغه‌های دیگر فوتسال زنان ایران محو بود تا اینکه امسال فوتسال پلنت نامش را در لیست ده بازیکن برتر سال ۲۰۲۱ قرار داد. 

نرگس علوانی، معلم ورزش تاریخ‌ساز

«نرگس علوانی» سرمربی اهل «رامهرمز» تیم پالایش در دومین فصل از تجربه لیگ برتری‌ خود به عنوان مربی توانست تیم پالایش نفت آبادان را به عنوان قهرمانی برساند.

او فصل گذشته میان چهره‌های با تجربه‌ای مثل «شهناز یاری»، «فروزان سلیمانی»، «فاطمه شریف»، «عاطفه رضایی» و بسیاری از چهره های مطرح دیگر توانست جام را به آبادان ببرد و این محکم‌ترین دلیل برای قرار گرفتن نامش در لیست ده مربی برتر باشگاهی فوتسال زنان در جهان است.

علوانی معلم ورزش مدارس شهرش هم است و در سال‌های اخیر، بیشتر به استعدادیابی در فوتبال و فوتسال پایه‌های خوزستان مشغول است.

از: ایران وایر


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.