شرکت لهستانی متهم به صادرات قطعات پهپادی به ایران / فروش پمپ برای تراکتور یا پهپاد ؟

جمعه, 29ام تیر, 1403
اندازه قلم متن

شرکت لهستانی متهم به صادرات قطعات پهپادی به ایران / فروش پمپ برای تراکتور یا پهپاد ؟

شرکت لهستانی به شرکت ایرانی برای استفاده در تراکتور، پمپ صادر کرده اما این پمپ ها در پهپادهای ایرانی به کار رفته اند.
 

یک شرکت دولتی لهستان به صادرات قطعات مورد استفاده در پهپاد به ایران متهم شده است.

به گزارش عصرایران، براساس متن شده در رویترز، شرکت لهستانی به یک شرکت ایرانی برای استفاده در تراکتور، پمپ صادر کرده اما این پمپ ها در پهپادهای ساخت ایران مورد استفاده ارتش روسیه در جنگ اوکراین دیده شده اند.

لهستان یکی از اعضای اتحادیه اروپاست. رسانه های غربی می گویند بررسی پهپادهای ساخت ایران مورد استفاده ارتش روسیه در جنگ اوکراین، نشان می دهد بسیاری از قطعات این پهپادها، تولید کشورهای غربی است.

پهپاد انتحاری شلیک شده  ارتش روسیه در آسمان اوکراین – مقامات اوکراین می گویند این پهپادها از نوع شاهد و ساخت ایران هستند

پهپاد انتحاری شلیک شده از ارتش روسیه در آسمان اوکراین - مقامات اوکراین می گویند این پهپادها ساخت ایران هستند

خبرگزاری رویترز نوشت: یک شرکت مهندسی دولتی لهستان روز پنجشنبه اعلام کرد برای بررسی صادرات قطعات مورد استفاده در هواپیماهای بدون سرنشین به ایران، تحت تحقیق و بررسی است.
این اتفاق بعد از آن صورت می گیرد که گزارش هایی درباره استفاده از قطعات تولیدی این شرکت لهستانی در پهپادهای ساخت ایران منتشر شد.

براساس این گزارش، این قطعات بعد از ورود به ایران با تغییراتی، در پهپادهای ساخت ایران، استفاده می شوند. این قطعات در پهپادهای صادراتی ایران به روسیه هم دیده شده اند.
اوکراین و کشورهای غربی، روسیه را به استفاده از پهپادی نظامی ایرانی متهم می کنند. ایران و روسیه این اتهام را رد می کنند.
امریکا و اتحادیه اروپا تاکنون تحریم هایی را علیه شرکت ها، افراد و مقامات ایرانی به دلیل ارتباط با پهپادهای ساخت ایران مورد استفاده روسیه در جنگ علیه اوکراین، اعمال کردند.

پهپاد انتحاری شاهد ایران – عکس: مرتضی نیکوبازی – NurPhoto via Getty Images

پهپاد انتحاری شاهد ایران - عکس: Photo by Morteza Nikoubazl/NurPhoto via Getty Images

شبکه رادیویی خصوصی Zet لهستان به نقل از منابع ناشناس نوشت شرکت لهستانی wsk-poznan پمپ هایی را برای استفاده در تولید تراکتور به شرکت  ایرانی “موتورسازان” فروخت اما این قطعات در پهپادهایی که ایران به روسیه فرستاده بود استفاده شد.

رویترز نوشت: پس از حمله روسیه به اوکراین، ایران هزاران پهپاد از نوع شاهد-۱۳۶ را به روسیه فرستاد. این پهپادها برای تضعیف دفاع هوایی اوکراین و حمله به زیرساخت‌های دور از خطوط مقدم در اوکراین مورد استفاده قرار گرفتند.

شرکت لهستانی WSK pozan  گفت دفتر دادستان کل و سازمان امنیت داخلی این کشور “در حال انجام تحقیقات در مورد صادرات قطعات تولید شده توسط این شرکت به ایران هستند.”
شرکت لهستانی   WSK pozan ، دولتی و متعلق به سازمان توسعه صنعتی لهستان است.

این شرکت در بیانیه خود به هواپیماهای بدون سرنشین اشاره نکرد اما گفت پمپ های تولیدی این شرکت به دلیل وزن آنها برای کار با هواپیما ساخته نشده اند و با گازوئیل کار می کنند نه سوخت هواپیما.

شرکت لهستانی wsk-poznan

شرکت لهستانی wsk-poznan

 

این شرکت لهستانی گفت: “شرکت، رویه‌های کنترل داخلی را برای مشتریان معرفی کرده است… هر بار که هر مشتری بالقوه به طور کامل بررسی می‌شود، هدف کالای سفارش داده شده و سپس تحریم‌های اعمال‌شده در یک زمان معین مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌گیرد. هیئت مدیره فعلی تمام تلاش خود را برای شفاف سازی موضوع به کار می گیرد و آمادگی کامل را برای همکاری با مراجع رسیدگی کننده اعلام کرد و اقدامات لازم را برای تامین آینده شرکت انجام می دهد”.

دفتر دادستانی ملی لهستان هم گفت که در حال بررسی است که آیا WSK Poznan محصولات دو منظوره را بدون مجوزهای مناسب صادر کرده یا خیر.

این دفتر افزود که به عنوان بخشی از تحقیقات در حال انجام، مدیر عامل شرکت در آن زمان به فروش محصولات دارای اهمیت استراتژیک بدون مجوز متهم و با ۱۰ سال زندان مواجه شده است.

لهستان، یکی از اعضای ناتو و یکی از بزرگترین حامیان اوکراین است.

توماس سیمونیاک، وزیر کشور لهستان روز پنجشنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت که دولت در حال کار بر روی اجرای دقیق تحریم ها است. وی افزود: سازمان امور مالیاتی کشور با همکاری سایر دستگاه ها چندین ماه است که فعالیت های فشرده ای را برای دور زدن تحریم ها و تحریم ها انجام داده است.

از: عصر ایران


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.