۳۰ زندانی در هشت روز در زندان‌های ایران اعدام شدند

یکشنبه, 7ام مرداد, 1403
اندازه قلم متن

رادیو فردا

دستکم حکم اعدام ۳۰ زندانی در طی هشت روز در زندان‌های مختلف ایران اجرا شده است.

خبرهای منتشرشده در رسانه‌های مختلف نشان می‌دهد در بازهٔ زمانی شنبه ۳۰ تیرماه تا شنبه ششم مردادماه حکم ۳۰ زندانی که بر اساس اتهامات مرتبط با «قتل عمد» و «جرائم مواد مخدر» به اعدام محکوم شده بودند، به اجرا در آمده است.

بر این اساس در این بازه‌ٔ زمانی روزانه در حدود چهار زندانی اعدام شده‌اند. آماری که نشان‌دهندهٔ جهش آمار اعدام پس از انتخابات ریاست جمهوری در ایران است.

خبرگزاری حقوق بشری هرانا اعلام کرد سه زندانی که بر اساس اتهامات مرتبط به مواد مخدر به اعدام محکوم شده بودند،‌ سحرگاه ششم مردادماه در «زندان پارسیلون خرم‌آباد» اعدام شدند.

سازمان حقوق بشر ایران هویت دو تن از این زندانیان را «اردشیر ملکی، ۴۰ ساله، اهل کوهدشت لرستان و عظیم امرایی، ۳۳ ساله، اهل الیگودرز» اعلام کرده است.

دو روز پیش از آن نیز کامران شیخه، زندانی اهل مهاباد و آخرین متهم پرونده‌ٔ عبدالرحیم تینا، امام جماعت مسجد خلفای راشدین مهاباد، سحرگاه پنج‌شنبه چهارم مرداد در زندان ارومیه اعدام شده بود.

همزمان حکم اعدام حسن یوسفی‌آذر، زندانی اهل نقده که به اتهام قتل عمد به اعدام محکوم شده بود، نیز در این زندان اجرا شد.

رسانه‌های حقوق بشری اعلام کردند که قادر جمشیدی نیز که با اتهامات مرتبط با مواد مخدر به اعدام محکوم شده بود، در همان روز در زندان تربت جام اعدام شد.

این رسانه‌ها همچنین از اعدام دو زندانی به نام‌های حامد نادری و علی محرم‌خانی، در روز پنج‌شنبه در زندان چوبیندر قزوین و یک شهروند افغان به نام مطیع‌الله بارکزی یک روز پیش از آن در زندان قائن در استان خراسان جنوبی، خبر دادند.

هرانا دلیل صدور حکم اعدام برای این زندانیان را اتهامات مرتبط با مواد مخدر اعلام کرد.

روزنامه خراسان نیز گزارش داد فردی به نام رمضان سوم مرداد در زندان وکیل‌آباد مشهد به اتهام قتل عمد اعدام شده است.

هفت زندانی از جمله سه زن دوم مرداد در زندان بیرجند و یک تبعهٔ افغانستان به نام گلاب شاه نورزهی در زندان بندرعباس اعدام شدند.

یک روز پیش از آن نیز دانیال کاظمی‌نژاد و خلیل جمالی در زندان دیزل‌آباد کرمانشاه و حسن فلاحی در زندان قم اعدام شده بودند.

این در حالی است که فعالان حقوق بشر اعلام کردند که در روزهای ۳۰ و ۳۱ تیرماه نیز «۹ زندانی» محکوم به اعدام در زندان‌های عادل‌آباد شیراز، قزلحصار کرج و مرکزی خرم‌آباد اعدام شدند.

اجرای این احکام در حالی صورت گرفته که زندانیان کارزار «سه‌شنبه‌های نه به اعدام» در میانهٔ تیرماه و در بیست و چهارمین هفته اعتصاب غذای خود، در مورد افزایش احتمالی اعدام‌ها پس از انتخابات هشدار داده بودند.

این زندانیان که در زندان‌های مختلف کشور پراکنده‌اند،‌ با اشاره به تجربه افزایش اعدام‌ها پس از هریک از انتخابات‌های گذشته در حکومت جمهوری اسلامی، صدور حکم اعدام برای شریفه محمدی، فعال کارگری، و بازداشت رعنا کوکور، خواهر یک زندانی سیاسی محکوم به اعدام، را نشانه‌ای از این روند «نگران‌کننده» دانستند.

دیده‌بان حقوق بشر ایران نیز پنج‌شنبه گذشته از مسعود پزشکیان، برنده انتخابات ریاست جمهوری، خواست برای ایجاد «تغییرات واقعی»، از توقف احکام اعدام شروع کند.

سازمان حقوق بشر ایران مستقر در نروژ روز ۱۳ تیر امسال خبر داد که در شش ماه نخست سال ۲۰۲۴، دست‌کم ۲۴۹ نفر در ایران اعدام شدند که ۱۴۷ نفر از آنها با اتهامات مربوط به مواد مخدر بودند.

این آمار نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۰ درصد کاهش داشته است، اما سازمان حقوق بشر ایران هشدار می‌دهد که پس از انتخابات ریاست جمهوری، احتمال افزایش شدید اعدام‌ها وجود دارد.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.